Elisa Perhe -palvelun ongelmatilanteet - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Elisa Perhe -palvelun ongelmatilanteet

Kun sinulla on kysyttävää tai törmäät Elisa Perhe -palvelun käytössä ongelmatilanteeseen, tältä sivulta löydät apua.

Elisa Perhe -palvelun kanssa suositellaan käytettäväksi kiinteähintaista mobiilidataa.

Käyttöönotto

Ryhmään voi kuulua enintään yksi pääkäyttäjä, yksi valvoja sekä viisi paikannettavaa. Erillistä valvojaa ei ole pakollista lisätä, koska pääkäyttäjä toimii joka tapauksessa valvojan roolissa.

En saa puhelinta rekisteröityä Elisa Perhe -palveluun

  1. Jos Elisa Perhe -palvelua ei ole vielä tilattu, sovelluksen näytölle tulee ”Tunnistautumisvirhe”-ilmoitus:
    Siirry tilaamaan Elisa Perhe -palvelu Elisan verkkosivuilla elisa.fi/perhe tai Google Play -kaupasta.
     
  2. Tarkista, että palveluun rekisteröitävään puhelimeen on ladattu Elisa Perhe -sovellus.
    - Palvelun tilaaja, eli pääkäyttäjä, voi ladata sovelluksen Android-puhelimeensa vahvistustekstiviestissä olevasta latauslinkistä. Sovellus on myös ladattavissa Google Play -kaupasta.
    - Valvoja tai paikannettava voivat ladata sovelluksen kutsutekstiviestin latauslinkin kautta tai suoraan Google Play -kaupasta.
    - Varmista, että puhelimen datayhteys on kytkettynä koko palvelun käytön ajan.
    - Jos käytössäsi on Huawein Android 4.3-laite, tulee laitteesta poistaa käytöstä "älykäs" virransäästötila. Sovellusasetusvalikossa on valittava ”Suorita taustalla” ja ”Suorita laitteen käynnistyessä” vaihtoehdot. Lisäksi ”Virransäästö”-asetuksissa täytyy olla ”Normaali”-tila valittuna.
     
  3. Mikäli Elisa Perhe -sovellus ei lataudu puhelimeen, varmista, että puhelimen Android-versio on 4.0 tai uudempi. Palvelun käyttö on estetty varhaisemmille käyttöjärjestelmien versioille.
     
  4. Palvelun tilaaja, eli pääkäyttäjä, ei ole vielä syöttänyt valvojan tai paikannettavan puhelinnumeroa järjestelmään. Elisa Perhe -sovellukseen tulee ”Tunnistautumisvirhe”-ilmoitus:
    Varmista, valvojan tai paikannettavan tiedot on syötetty mobiilisovelluksen Asetukset-valikon kautta.
     
  5. Valvojan tai paikannettavan liitetty Elisa Perhe -ryhmään, mutta puhelinnumerossa on näppäilyvirhe.
    - Puhelinnumerot tulee syöttää joko kansainvälisessä (+358...) tai kansallisessa muodossa (esim. 050...).
    - Näppäilyvirheen voi korjata pääkäyttäjän sovelluksen kautta Asetukset-valikossa. Asetukset-valikossa virheellinen numero poistetaan ja henkilö liitetään ryhmään uudelleen oikealla puhelinnumerolla
     
  6. Valvoja tai paikannettava yrittää kirjautua sovellukseen väärällä (esim. pääkäyttäjän) puhelinnumerolla.
    - Ryhmään liitetyn henkilön käyttäjätunnuksena toimii hänen oma puhelinnumeronsa
    - Puhelinnumeron syöttämisen jälkeen pitää painaa ”Liity ryhmään”-painiketta. Painamalla ”Hyväksy”-nappia paikannettava (tai alle 12-vuotiaan henkilön holhooja) antaa suostumuksensa puhelimen paikantamiseen.
     

En saa lisättyä valvojaa/paikannettavaa

Tarkista seuraavat vaihtoehdot:

  1. Elisa Perhe -ryhmä on jo maksimikokoinen. Elisa Perhe -ryhmään voi enintään kuulua yksi pääkäyttäjä, yksi valvoja ja viisi paikannettavaa.
  2. Datayhteys on huono tai poikki pääkäyttäjän puhelimen ja dataverkon kautta toimivan Elisa Perhe -serverin välillä.
  3. Pääkäyttäjä on ladannut Elisa Perhe -sovelluksen puhelimeensa sovelluskaupasta, mutta ei ole tilannut palvelua. Elisa Perhe -ryhmän voi perustaa vasta, kun palvelu on tilattu.
  4. Puhelimen datayhteys on otettu pois käytöstä.
  5. Puhelimessa ei ole SIM-korttia vaan se on asetettu käyttämään pelkästään WLAN-yhteyttä. Elisa Perhe -ryhmän jäsenet määritetään heidän matkapuhelinnumeronsa perusteella. Jotta Elisa Perhe -palvelua voidaan käyttää puhelimessa, tulee siinä olla SIM-kortti.

En saa määritettyä sallittua kulkualuetta paikannettavalle

  1. Vain pääkäyttäjä voi määrittää paikannettavien kulkualueita.
  2. Kulkualueen määritys onnistuu verkkopalvelussa tai Elisa Perhe-sovelluksessa. Verkkopalvelussa kulkualueen määritys ei onnistu mobiililaitteilla.
  3. Kulkualueen määritys tapahtuu Elisa Perhe -sovelluksen/verkkopalvelun Asetukset-valikossa (Hammaspyörä)
    - Sallittu kulkualue tulee määrittää jokaiselle paikannettavalle erikseen tarpeen mukaan
    - Määrityksen on sisällettävä vähintään kolme eri linjassa olevaa pistettä. Karttapisteet näkyvät näytöllä punaisina ”nuppineuloina”. Nämä "nuppineulat" määrittävät siis sallitun kulkualueen äärirajat
  4. Kun kulkualue on määritetty, pitää se hyväksyä painamalla ”Valmis”-nappia

Valvojalle ja pääkäyttäjälle ei voi määrittää kulkualuetta.

Käyttö

Pääkäyttäjä ja valvoja voivat seurata paikannettavien liikkeitä Android-puhelimen Elisa Perhe -sovelluksesta.

Paikannettava ei näy sovelluksella

Kokeile ensimmäisenä, auttaako paikannettavan puhelimen sammutus ja uudelleen käynnistys.

Jos tästä ei ollut apua, tarkista seuraavat vaihtoehdot:

  1. Varmista, että paikannettava on rekisteröity Elisa Perhe -ryhmään (Katso; En saa puhelinta rekisteröityä Elisa Perhe -palveluun).
     
  2. Paikannettavan puhelimessa tulee olla virtaa yli 15%. Jos puhelimen lataustaso on alhainen, paikannettavan sijaintitiedot eivät välity. Puhelinta pitää ladata noin tunti ennen paikannuksen yritystä.
     
  3. Voit etsiä paikannettavan sijaintia painamalla ”Näytä Sijainti”-nappia joko pääkäyttäjän tai valvojan Elisa Perhe -sovelluksessa
    - Paikannettavan sijainnin etsiminen ja kartalla näkyminen saattaa kestää yli kolme minuuttia
    - Jos mahdollista, kannattaa myös samalla tarkistaa, että ”Näytä Sijainti”-nappia painettaessa paikannettavan puhelimessa GPS-ilmaisin syttyy vilkkumaan parinkymmenen sekunnin kuluessa.
    - GPS-ilmaisin sammuu, kun puhelin on tehnyt paikannuksen ja lähettää sijaintitiedot Elisa Perhe -palveluun
     
  4. Onko paikannettavan henkilön puhelimessa on riittävästi vapaata RAM-muistia ja levytilaa? Paras tapa vapauttaa sekä RAM-muistia että levytilaa, on poistaa sovelluskaupasta ladattuja ohjelmia tai laitteelle tallennettuja video- ja musiikkitiedostoja.
    - Sovelluskaupasta löytyy myös useita erilaisia Memory Cleaner-ohjelmia, jotka helpottavat puhelimeen talletettujen tietojen hallintaa.
    - Mikäli haluat apua laitteen RAM-muistin vapauttamisen kanssa, ota yhteyttä Elisa Omaguruun.

Sovelluksessa näkyy vain valkoinen ruutu

Tarkista seuraavat vaihtoehdot:

  1. Valvojalla/pääkäyttäjällä on käytössään Android-puhelinmalli, joka ei tue Elisa Perhe -sovellusta. Tällöin sovellus ei lataudu puhelimeen. Elisa Perhe -palvelun käyttö vaatii joko Android-version 4.0 tai uudemman.
  2. Elisa Perhe -sovelluksen lataaminen sovelluskaupasta on epäonnistunut. Tässä tilanteessa puhelin kannattaa resetoida ja yrittää ladata Elisa Perhe -sovellus puhelimeen uudelleen.

Mikäli joudut resetoimaan puhelimesi, huomaathan ottaa tarvittavat varmuuskopiot.

Olen pääkäyttäjä (tai valvoja), mutta en saa hälytyksiä Elisa Perhe -palvelusta

Kokeile ensimmäisenä, auttaako paikannettavan sekä valvojan/pääkäyttäjän puhelinten sammutus ja uudelleen käynnistys.

  1. Varmista, että paikannettavan ja/tai valvojan puhelimet on rekisteröity Elisa Perhe -ryhmään (Katso: En saa puhelinta rekisteröityä Elisa Perhe -palveluun). Pääkäyttäjän ja valvojan on mahdollista saada palvelun kautta seuraavat hälytykset:
    - Paikannettavan päätelaitteen akun varauksen vähenemisestä (40%, 25%, 15%)
    - Paikannettavan päätelaitteen poistumisesta verkosta (kentän katoaminen)
    - Paikannettavan ylittäessä sallitun kulkualueen rajan
    - Paikannettavan päätelaitteen muistin loppumisesta (RAM-muisti)
    - Paikannettavan päätelaitteen tallennustilan loppumisesta (sisäinen / ulkoinen levytila)
     
  2. Varmista, että kyseinen hälytys otettu käyttöön tämän paikannettavalle osalta?
    - Hälytykset otetaan käyttöön jokaiselle paikannettavalle erikseen
    - Hälytykset voidaan määrittää vain pääkäyttäjän tunnuksilla ”Asetukset”-valikossa
    - Hälytykset on mahdollista asettaa: alueelta poistumisesta, akun loppumisesta ja kentän katoamisesta
     
  3. Varmista, että myös hälytyksistä tulevat tekstiviestit on otettu käyttöön pääkäyttäjän tunnuksilla ”Asetukset”-valikossa (määritettävä myös erikseen jokaiselle paikannettavalle).
     
  4. Paikannettavan puhelimessa tulee olla virtaa yli 15%. Jos puhelimen lataustaso on alhainen, puhelimen käyttöjärjestelmä pakottaa sovelluksia sammumaan eikä hälytyksiä näin ollen lähde. Puhelinta pitää ladata.
     
  5. Jos paikannettavan puhelimen hälytykset eivät välity valvojalle/pääkäyttäjälle, on hyvä tarkistaa, onko puhelimessa riittävästi vapaata RAM-muistia ja levytilaaParas tapa vapauttaa sekä RAM-muistia että levytilaa on poistaa sovelluskaupasta ladattuja ohjelmia tai laitteelle tallennettuja video- ja musiikkitiedostoja.
    - Sovelluskaupasta löytyy myös useita erilaisia Memory Cleaner -ohjelmia, jotka helpottavat puhelimeen talletettujen tietojen hallintaa.
    - Mikäli haluat apua laitteen RAM-muistin vapauttamisen kanssa, ota yhteyttä Elisa Omaguruun.

Sovellus lakkasi toimimasta

Tarkista seuraavat vaihtoehdot:

  1. Jonkun Elisa Perhe -ryhmän jäsenen datayhteys on tilapäisesti huono tai katkennut.
  2. Paikannettavan henkilön puhelimen akun varaus on saavuttanut liian alhainen, jolloin puhelin saattaa sulkea GPS-paikantimen automaattisesti. GPS-paikannuksen päätyttyä paikannettavan henkilön tarkkaa sijaintia ei enää voida toimittaa Elisa Perhe -palvelulle.
  3. Valvojan puhelimen akun varaus on saavuttanut liian alhainen, jolloin puhelin saattaa sulkea joitakin sovelluksia varmistaakseen puheluiden toiminnan mahdollisimman pitkään.

Valvojien ja paikannettavien laitteiden akun varaustasoa on tärkeää tarkkailla. Kun varaustaso on alhainen, lataa laitteen akku.

Paikannettavan puhelimen äänitilan vaihto ei onnistu

Kokeile ensimmäisenä auttaako paikannettavan puhelimen sammutus ja uudelleen käynnistys.

  1. Varmista, että paikannettava puhelin on rekisteröity Elisa Perhe -ryhmään (Katso: En saa puhelinta rekisteröityä Elisa Perhe -palveluun).
     
  2. Paikannettavan puhelimessa tulee olla virtaa yli 15%. Jos puhelimen lataustaso on alhainen, puhelinta pitää ladata noin tunti ennen paikannuksen yritystä.
     
  3. Mikäli akun varaus on hyvä, voidaan äänitilan vaihtoa kokeilla painamalla ”Kaiutin”-nappia (Kaiuttimen kuva) pääkäyttäjän tai valvojan Elisa Perhe -sovelluksessa.
    - Äänitilan vaihtumisesta tulee ilmoitus pääkäyttäjän/valvojan näkymään. Ilmoituksessa voi kestää joitakin kymmeniä sekunteja.
    - Jos mahdollista, on hyvä samalla tarkistaa paikannettavan puhelimesta, että äänitila vaihtuu pyynnön mukaisesti.
     
  4. Jos paikannettavan henkilön puhelimen äänitilan vaihto ei onnistu, on hyvä tarkistaa, onko puhelimessa riittävästi vapaata RAM-muistia ja levytilaa. Paras tapa vapauttaa sekä RAM-muistia että levytilaa on poistaa sovelluskaupasta ladattuja ohjelmia tai laitteelle tallennettuja video- ja musiikkitiedostoja.
    - Sovelluskaupasta löytyy myös useita erilaisia Memory Cleaner-ohjelmia, jotka helpottavat puhelimeen talletettujen tietojen hallintaa.
    - Mikäli haluat apua laitteen RAM-muistin vapauttamisen kanssa, ota yhteyttä Elisa Omaguruun.
     

 

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Haluatko henkilökohtaista apua? Soita Omagurulle!
Ark. 8-21, la 9-17 2,28 €/min +mpm/pvm
Apumme nopeutuu kun lataat etätuen jo ennen soittoa:
Ark. 8-21, la 9-17 2,28 €/min +mpm/pvm
Omaguru vinkkaa:
Suuri osa ongelmatilanteista korjaantuu käynnistämällä puhelin uudelleen.
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!