Elisa Perhe - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Elisa Perhe

Elisa Perhe on perheen yhteinen palvelu. Sen avulla näet missä lapset liikkuvat ja että yhteys heihin toimii. Elisa Perhe -palvelu auttaa lasta tutustumaan maailmaan ja itsenäisyyteen turvallisesti. Palvelun tilaat osoitteesta elisa.fi/perhe.

 

Lataa Elisa Perhe -sovellus Android-puhelimeesi täältä! Elisa Perhe -sovellus vaatii toimiakseen vähintään Android 4.0 -version.

Elisa Perhe -palvelun tilaus

Tilaa Elisa Perhe -palvelun voit tilata:

Käyttöönotto

Tilauksen jälkeen Elisa Perheen käyttöönotto tapahtuu osoitteessa perhe.elisa.fi ja Android-puhelimen sovelluksessa. Käyttöönoton yhteydessä pääkäyttäjä lisää Perhe-ryhmään paikannettavia sekä mahdollisen valvojan.

Ryhmään voi kuulua enintään yksi pääkäyttäjä, yksi valvoja sekä viisi paikannettavaa. Erillistä valvojaa ei ole pakollista lisätä, koska pääkäyttäjä toimii joka tapauksessa valvojan roolissa.

Elisa Perhe -palvelu käyttää puhelimen mobiilidatayhteyttä, minkä operaattori laskuttaa voimassa olevan hinnastonsa mukaisesti. Elisa Perhe -palvelun kanssa suositellaan käytettäväksi kiinteähintaista mobiilidataa.

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
1 2 3 4

Kuinka otan palvelun käyttöön?

Tilauksen jälkeen sinut ohjataan ottamaan palvelu käyttöön osoitteessa perhe.elisa.fi. Elisa Perhe-palveluun voit muodostaa haluamistasi henkilöistä oman Elisa Perhe -ryhmän

  • Ryhmän muodostus tapahtuu Elisa Perhe -verkkopalvelussa, kohdassa Lisää paikannettava.
  • Palvelun käyttäjätunnuksena toimii puhelinnumerosi.
  • Ryhmään liittämistä varten tarvitset jäsenten puhelinnumerot.
  • Olet muodostamasi Perhe-ryhmän pääkäyttäjä. Voit liittää lisäksesi toisen, valvojan oikeuksilla varustetun henkilön sekä enintään viisi paikannettavaa henkilöä.

Elisa Perhe-ryhmään liitetyt henkilöt saavat tekstiviestillä tiedon ryhmään liittämisestä sekä linkin Elisa Perhe -sovelluksen lataukseen.

Elisa Perhe -sovellus ladataan ja asennetaan jokaisen ryhmään liitetyn henkilön Android-laitteeseen.

Huomaathan, että Android-laitteen ohjelmistoversion tulee olla 4.0. tai uudempi. Mikäli törmäät käyttöönotossa ongelmatilanteeseen, löydät apua ja vastauksia täältä.
 

Sallitun kulkualueen määrittäminen

Vain pääkäyttäjä voi määrittää paikannettavien kulkualueita. Kulkualueen määritys tapahtuu Elisa Perhe -sovelluksen/verkkopalvelun Asetukset-valikossa (Hammaspyörä)

  • Sallittu alue asetetaan koskettamalla halutuun kulkualueen jotakin äärirajan pistettä. Kartalle asetettu piste tulee näkyviin punaisena "nuppineulana".
  • Määrityksen on sisällettävä vähintään kolme eri linjassa olevaa "nuppineula"-pistettä. Näin määrität siis sallitun kulkualueen reuna-alueet.
  • Kun kulkualue on määritetty, hyväksy se painamalla Valmis-nappia.
  • Sallittu kulkualue tulee määrittää jokaiselle paikannettavalle erikseen.

Pääkäyttäjälle ja valvojalle ei voi määrittää kulkualuetta.

Pääkäyttäjänä voit muokata paikannettavien tietoja omasta Asetukset-valikostaan

  • Palveluun voit asettaa erikseen paikannettavien nimet ja vaikkapa valokuvat
  • Lisäksi voit sovelluksessasi määrittää jokaiselle paikannettavalle oman sallitun kulkualueen
  • Pääkäyttäjän ja valvojan on mahdollista saadat tekstiviestillä hälytys, jos
    a) paikannettava ylittää sallitun kulkualueen
    b) paikannettavan puhelimen akun varaus on heikentynyt tai loppumassa
    c) paikannettavan puhelin ei ole yhteydessä matkapuhelinverkkoon

 

Jos haluat hälytykset käyttöön kaikilla ryhmän paikannettavilla, yllä mainitut muokkaukset tulee tehdä jokaiselle paikannettavalle erikseen.

Lisäsin vahingossa väärän puhelinnumeron paikannettavalle, mitä teen?

Pääkäyttäjä voi poistaa väärällä numerolla lisätyn paikannettavan ja lisätä hänet sitten uudelleen ryhmään oikealla puhelinnumerolla.

Pääkäyttäjän puhelinnumeron muuttuessa on hänen luotava uusi Elisa Perhe -ryhmä.

Minkälaisen datayhteyden palvelu vaatii toimiakseen?

Sekä paikannettavan henkilön että valvojan/pääkäyttäjän puhelimissa on oltava datayhteyden mahdollistava liittymä. Datayhteys tulee olla sallittuna ja muodostettuna, jotta palvelu toimii.

Elisa Perhe -palvelun kanssa suositellaan käytettäväksi kiinteähintaista mobiilidataa.

 

Käyttäminen ja asiakastietojen muutokset

Pääkäyttäjä ja valvoja voivat seurata paikannettavien liikkeitä Android-puhelimensa sovelluksesta.

Palvelu ilmoittaa pääkäyttäjälle ja valvojalle viesteillä, mikäli paikannettava ylittää sallitun kulkualueen tai tämän puhelimen akun varaus on heikentynyt. Kaikki palvelun lähettämät viestit voit tarkastaa täältä.

 

Miten paikannettavan henkilön sijainti määritetään?

Paikannettavan henkilön sijainnin määrittämisessä käytetään Android-puhelimien WLAN- ja puhelinverkkoyhteyksiä sekä GPS:ää.

Toimiiko palvelu kaikkialla Suomessa?

Palvelu toimii kaikkialla missä puhelimen käyttäjän oman teleoperaattorin puhelinverkko- ja datayhteydet toimivat.

Sijainnin määrittämistarkkuus saattaa vaihdella merkittävästi, kun paikannettava henkilö on GPS-palvelun katveessa (haja-asutusalueet) eikä paikannettavan laitteen lähettyvillä ole WLAN-tukiasemia. Tällöin sijaintitarkkuus määrittyy vain tarkkuudella, jonka Android-puhelimen oma järjestelmä pystyy laskemaan käytettävästä matkapuhelinverkosta.

GPS-paikannuksen onnistuessa, sijainti saadaan noin 10 metrin tarkkuudella. Hyvin vaikeissa olosuhteissa sijainnin määrityksen säde voi olla useita kilometrejä.

 Palvelu ei tue käyttöä MultiSIM-liittymillä.

Toimiiko palvelu ulkomailla?

Palvelu toimii tällä hetkellä vain Suomessa.

Paikannettavan henkilön puhelimen virrankulutus on kasvanut ja puhelimen akku loppuu nopeammin kuin aikaisemmin. Voinko tehdä jotain parantaakseni akun kestoa?

Palvelussa paikannettavan henkilön käyttöliittymään sisältyy Näytä tarkka sijaintini-toiminto, joka kertoo henkilön todellisen sijainnin kartalla reaaliaikaisesti. Tämä reaaliaikainen paikannus pitää paikannettavan puhelimen GPS-vastaanottimen päällä ja kuluttaa sen vuoksi enemmän akkua. Tämän vuoksi kyseistä toimintoa ei ole hyvä käyttää tarpeettomasti.

Miten löydän ja muutan Android-puhelimeni asetuksia?

Android-puhelimissa Asetukset-valikkoa kuvataan usein hammasratas-ikonilla.

Useissa Android-puhelinmalleissa on kolme tapaa avata kyseinen Asetukset-valikko:

  1. Asetukset-painike voi löytyä näytön yläosasta alaspäin pyyhkäisemällä avautuvan ”verhon” oikeasta yläreunasta.
  2. Pääsivulla olevaa ”päävalikko-ikonia” (usein ruudukkoikoni) painamalla pääsee puhelimen Sovellusten käyttövalikkoon, josta löytyy Asetukset (hammaspyöräikoni).
  3. Näytön alla tai alaosassa keskellä olevan ”koti-napin” vieressä on valikkonappi (kansio-ikoni), jonka takaa avautuvassa olevassa valikkolistassa on myös ”Asetukset”-painike.
Näin saat paikannuksen toimimaan sujuvasti 

Jotta paikannus onnistuu Elisa Perhe -palvelussa mahdollisimman hyvin, tulee paikannettavan henkilön puhelimessa ottaa muutama asia huomioon. 

  1. Salli Elisa Perhe -palvelun toimia tausta-ajossa paikannettavan henkilön puhelimessa. Näin itse sovellus pysyy auki taustalla, vaikka esimerkiksi puhelimen näytönsäästäjä olisi päällä.
  2. Aseta paikannettavan puhelimesta 3G/4G-verkkoyhteydet ja mobiilidata pysymään päällä koko ajan, jolloin datayhteys puhelimesta Elisa Perhe -palveluun toimii taustalla jatkuvasti.
  3. Salli GPS-paikannus paikannettavasta puhelimesta, jolloin mahdollisimman tarkka karttapaikannus ja kulkualueseuranta ovat mahdollisia.

Ohjeita puhelimien asetuksiin saat laiteohjeistamme tai Elisa Omagurulta.


Huom! Android 5.0.x- ja 5.1.x-version käyttöjärjestelmällä varustetuissa puhelimissa on ohjelmien jatkuva tausta-ajo varmistettava laitteen virranhallinta-asetuksissa. Ohjeet näihin löydät alta:

Elisa Perhe virranhallinta, Android 5.0.x 
Elisa Perhe virranhallinta, Android 5.1.x 
Android 6.0 datayhteyksien hallinta

Laskutus ja muutokset

Elisa Perhe -palvelussa voit tehdä suurimman osan muutoksista itse. Kuitenkin toivomme sinun ilmoittavan asiakaspalveluumme, mikäli:

  • Laskutusosoitteesi muuttuu
  • Haluat muuttaa laskusi toimitustapaa. Elisa Perheessä voit valita laskun toimitustavaksi sähköpostilaskun tai maksullisen paperilaskun. Lisätietoa laskun toimitustavoista löydät täältä.
  • Haluat irtisanoa palvelun
  • Vaihdat liittymäsi toiselle operaattorille

Vaihdan operaattoria, miten tämä vaikuttaa Elisa Perhe -palveluun?

Palvelu toimii kaikkien suomalaisten teleoperaattoreiden nykyisillä, tavallisilla matkapuhelinliittymillä (Elisa/Saunalahti, DNA, Telia).

Jos puhelinnumerosi vaihtuu, voit edelleen käyttää palvelua. Luo tällöin uuden puhelinnumerosi kautta Elisa Perhe -ryhmäsi uudelleen Asetukset-valikon kautta.

 

Haluatko henkilökohtaista apua? Soita Omagurulle!
Ark. 8-21, la 9-17 2,28 €/min +mpm/pvm
Apumme nopeutuu kun lataat etätuen jo ennen soittoa:
Ark. 8-21, la 9-17 2,28 €/min +mpm/pvm
Omaguru vinkkaa:
Elisa Perheen avulla voit myös paikantaa kadonneen puhelimen.
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!