Elisa Kirja Kopisuojausmuutos / Usein kysytyt kysymykset - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Elisa Kirja Kopisuojausmuutos / Usein kysytyt kysymykset

 

Muutoksia Elisa Kirjan englanninkieliseen valikoimaan

Kehitämme Elisa Kirja -palvelua entistä helppokäyttöisemmäksi ja siirrymme vuoden 2017 aikana kokonaan e-kirjoissamme kopiosuojauksena vesileimaukseen. Tästä syystä englanninkielisten e-kirjojen valikoima pienenee heinäkuun alusta alkaen.

Muutos ei vaikuta aiemmin ostettuihin kirjoihisi. Ne näkyvät edelleen Elisa Kirja -tililläsi ja voit lukea niitä jatkossakin.

Mitä tarkoittaa e-kirjojen kopiosuojaus?

Elisa Kirja -palvelusta ostetut kirjat ovat kopiosuojattuja. Suojauksen avulla estetään sisällön luvaton käyttö ja e-kirjat on pääsääntöisesti suojattu ns. vesileimaustekniikan avulla. Osassa kirjoista suojaustapana on Adobe DRM.

Mikä on Adobe DRM-suojaus ja miksi Elisa on luopumassa siitä?

DRM eli Digital Rights Management tarkoittaa digitaalista käyttöoikeuksien hallintaa. Elisa Kirja luopuu vuoden 2017 aikana kaikista Adobe DRM -suojatuista kirjoista ja koko e-kirjavalikoima on jatkossa ns. vesileimaus-suojattua.

DRM-suojauksesta luovutaan, jotta palvelusta tulee asiakkaalle helppokäyttöisempi. Tämä suojaustapa on aiheuttanut Elisa Kirjan asiakkaille erilaisia ongelmatilanteita kirjojen lataamisessa. Vesileimaus on suojaustapana asiakasystävällisempi ja palvelusta ostettuja kirjoja on helpompi siirtää eri laitteisiin.

Mikä on vesileimaus?

Vesileimaus on suojaustapa, jossa kirjan avaamista ja lukemista ei ole rajoitettu samalla tapaa kuin DRM-suojauksessa. Vesileimattuun kirjaan liitetään ostohetkellä asiakkaan yksilöivää tietoa, mutta kirjan avaaminen ei vaadi erillistä kopiosuojaustunnusta. Vesileimattuja kirjoja on helpompi siirtää laitteelta toiselle.

Vaikuttaako DRM-muutos jotenkin Elisa Kirjan käyttööni?

Monissa englanninkielisissä kirjoissa on käytössä Adobe DRM -suojaus, joten muutoksen myötä näiden kirjojen valikoima tulee pienenemään heinäkuun alkuun mennessä.

Poistuuko minulta jotain kirjoja?

Ei poistu. Muutos ei vaikuta aiemmin ostamiisi kirjoihin. Kaikki kirjasi näkyvät edelleen Elisa Kirja -tililläsi ja voit lukea niitä jatkossakin.

Muuttuuko kirjojen lataaminen?

Ei muutu. Voit ladata DRM-suojattuja kirjoja tietokoneelle (Adobe Digital Editions -ohjelmaan) ja e-kirjojen lukulaitteille samaan tapaan kuin olet tehnyt aiemminkin.

Jos ostamani kirjan suojaustapa muuttuu, mitä tapahtuu?

Mikäli aiemmin ostamasi kirjan suojaustapa Elisa Kirjassa muuttuu, saat uuden version kirjasta. Kirja päivittyy automaattisesti aiemman version tilalle.

Miksi joidenkin kirjojen myynti loppuu? Ettekö voi käyttää samaa kopiosuojausta kaikissa?

Kaikissa kirjoissa tämä ei ole mahdollista. Jotkut kustantajat käyttävät vain DRM-suojausta.

Mistä voin tarkistaa kirjan suojaustavan? Mistä tiedän olenko ostanut DRM-suojattuja kirjoja?

Suojaustapa kerrotaan Elisa Kirjan verkkokaupassa jokaisen kirjan yhteydessä, esim. ”Tiedostomuoto: E-kirja (EPUB, vesileimattu)”
Pääsääntöisesti suomenkieliset ja ruotsinkieliset kirjat ovat vesileimattuja ja englanninkieliset Adobe DRM -suojattuja. Äänikirjat ovat aina vesileimattuja.

Voit tarkistaa suojaustavan Elisa Kirjan verkkokaupasta. Kirjaudu sisään ja avaa ”Kirjahylly”-sivu, jossa näet kaikki omat kirjasi. Valitsemalla valintaruudun ”vain Adobe DRM -suojatut”, näet vain ne kirjasi, joissa suojaustapana on DRM

Tuleeko Elisa Kirjaan lisää englanninkielisiä, jos niitä nyt poistuu myynnistä?

Kehitämme kirjavalikoimaamme koko ajan ja kuuntelemme siinä asiakkaidemme toiveita. Meille voi antaa kirjatoiveita Elisan Palstalla.

Voinko siirtää Adobe DRM -suojattuja kirjoja lukulaitteisiin?

Kyllä. Ohjeet löytyvät täältä.

Elisan Booken Cybook -laitteeseen voit tehdä siirron Adobe Digital Editions -ohjelman avulla tietokoneen kautta.
Kindleen siirto ei onnistu. Amazon käyttää omaa suojaustapaa, joka ei ole yhteensopiva Adobe DRM -suojauksen kanssa.
Kobo-lukulaitteeseen voit siirtää kirjasi Adobe Digital Editions -ohjelman avulla tietokoneen kautta.

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Laskutus - Liittymämuutokset - Häiriöilmoitukset

Tarvitsetko apua? Asiakaspalvelumme auttaa sinua.
Elisan asiakaspalvelu vinkkaa:
Löydat kaikki kirjasi osoitteesta kirja.elisa.fi
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!