Opas e-laskun käyttämiseen - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Opas e-laskun käyttämiseen

E-lasku on nykyaikainen tapa vastaanottaa laskut sähköisesti suoraan omaan verkkopankkiisi. Tästä oppaasta löydät tiiviin infopaketin e-laskun käyttämiseen.

Ottamalla e-laskun käyttöösi sinun ei tarvitse enää huolehtia erääntyvistä paperilaskuista. E-laskun voit maksaa missä ja milloin tahansa, koska e-laskut ovat aina mukanasi verkkopankkisi kautta. E-laskun otat käyttöön omassa verkkopankissasi.

 

E-laskun hyödyt

  • Laskut saapuvat suoraan verkkopankkiisi ilman, että joudut näppäilemään laskujen tietoja käsin. Laskun maksu vaatii sinulta vain muutaman napin painalluksen.
  • Laskun tiedot, kuten maksun saajan tilinumero ja viitenumero, ovat aina automaattisesti oikein, eikä näppäilyvirheitä näin pääse syntymään.
  • Voit muokata e-laskun veloitustavan itsellesi sopivimmaksi oman pankkisi tarjoaminen vaihtoehtojen mukaan (esim. hyväksyä jokaisen saapuvan laskun erikseen, pyytää niiden saapumisesta sähköpostina muistutuksen, tai asettaa ne veloittumaan tililtä automaattisesti eräpäivänä).
  • Laskut arkistoituvat automaattisesti verkkopankkiisi ja löytyvät aina samasta paikasta, mikäli haluat myöhemmin palata tarkistamaan jotakin.
  • E-laskusta ei koidu sinulle ylimääräisiä laskun toimitusveloituksia.
  • Ottamalla e-laskun käyttöön säästyt itse paperilaskujen kantamiselta kierrrätykseen, ja myös ympäristö kiittää valinnastasi.
  • E-lasku on turvallinen laskutustapa: valitsemalla e-laskun voit välttyä joutumasta esim. sähköpostilaskuhuijauksen uhriksi.

E-laskun maksutavat

Pankit tarjoavat e-laskun maksutavoiksi tyypillisesti seuraavia kolmea eri vaihtoehtoa, joista voit valita itsellesi parhaiten sopivan maksutavan. Huomoithan, että tarjolla olevissa maksutavoissa saattaa olla pankkikohtaisia eroja.

  1. Saat aina vahvistaa maksun erikseen (avainluvullasi, kuten perinteisissäkin laskuissa).
  2. Maksu veloitetaan tililtäsi automaattisesti (verrattavissa esim. käytöstä poistuneeseen suoraveloitus-laskutustapaan).
  3. Maksu veloitetaan tililtäsi automaattisesti erikseen määrittelemääsi eurorajaan saakka (pääset tarkistamaan laskun ennen maksamista, jos summa on tavanomaista suurempi).

E-laskun käyttöönotto

Saat e-laskun käyttöösi oman verkkopankkisi kautta tekemällä e-laskusopimuksen jokaisen laskuttajan kanssa, jonka laskut haluat vastaanottaa e-laskuina.

Monet pankit tarjoavat e-laskusopimuksen tekemistä automaattisesti, kun maksat laskuasi. Seuraa tällöin verkkopankkisi antamia ohjeita. Mikäli tällaista ilmoitusta ei tule, voit tehdä e-laskusopimuksen erikseen seuraavasti:

  1. Kirjauduttuasi verkkopankkiisi etsi verkkopankkisi valikoista kohta "E-lasku", "E-laskusopimukset" tai "Tee e-laskusopimus" ja klikkaa sitä.
  2. Hae laskuttaja nimellä. Elisan laskut löydät nimellä ELISA OYJ.
  3. Täytä verkkopankkisi pyytämät laskun maksamiseen liittyvät tiedot (laskun tunnistetieto on Elisalla laskun viitenumero) ja hyväksy sopimus.
  4. Tämän jälkeen saat valitsemasi laskuttajan laskut jatkossa suoraan verkkopankkiisi.

Jos sinulla on Elisalla useampi asiakasnumero, muista tehdä oma e-laskusopimus jokaiselle asiakkuudelle erikseen, mikäli tarkoitus on jatkossa vastaanottaa kaikki Elisan laskut e-laskuina. Eri asiakasnumeroilla on eri viitenumero, joten käytä aina sen asiakasnumeron laskun viitettä, jolle olet tekemässä e-laskusopimusta.

Tarkemmat ohjeet e-laskun käyttöönottoon löydät pankkisi omilta sivuilta. 

E-laskun käyttäminen

Ilmoitukset uusista laskuista

Monet pankit tarjoavat e-laskuille erillisen ilmoituspalvelun, jonka avulla saat ilmoituksen (tekstiviesti ja/tai sähköposti) uusista verkkopankkiisi saapuneista laskuista. Ilmoituspalvelu on yleensä maksullinen.

Tyypillisesti verkkopankit ilmoittavat näkyvästi etusivulla sisäänkirjautumisesi jälkeen uusista saapuneista e-laskuista. Ilmoitusta klikkaamalla pääset katsomaan uudet laskusi.

Kopio laskusta seuraa mukana

E-lasku sisältää aina myös sähköisen kopion varsinaisesta laskusta, josta pääset tarkistamaan laskusi tiedot ja erittelyn ennen maksun vahvistamista. Linkki laskun sisältöön vaihtelee pankeittain, mutta löytyy e-laskun maksutietojen yhteydestä yleensä klikkaamalla laskuttajan nimeä tai nimellä "Lasku", "Katso lasku" tai "Näytä lasku".

Ongelmatilanteet

Olen tehnyt e-laskusopimuksen Elisan kanssa, mutta laskuni eivät silti saavu e-laskuna?

Varmista verkkopankistasi, että tekemäsi e-laskusopimus löytyy e-laskusopimuksistasi. Jos e-laskusopimus löytyy normaalisti, klikkaa sopimus auki ja tarkista, että sopimuksen tunnistetiedosta löytyy oikea viitenumero.

Huom! Viitenumeron pitää olla tismalleen sama viitenumero, joka on ollut edellisellä laskullasi. Tarkista tämä tarvittaessa. Jos viitenumerossa on yksikin numero väärin, tekemäsi e-laskusopimus ei kohdistu oikealle laskullesi eikä laskusi tämän vuoksi saavu e-laskuina.

Monet verkkopankit tarkistavat viitenumerot maksun vahvistamisen yhteydessä, mutta kaikkia näppäilyvirheitä automaattinen tarkistus ei pysty tunnistamaan. Tämän vuoksi on mahdollista, että e-laskusopimus on mennyt läpi, vaikka se olisi tehty väärällä viitenumerolla.

Muista myös, että e-lasku on Elisalla asiakasnumerokohtainen. Jokaisella Elisan asiakasnumerolla on oma viitenumeronsa. Toisella tapaa ilmaistuna, saadaksesi kaikki Elisan laskut e-laskuina, sinun on tullut tehdä yhtä monta e-laskusopimusta kuin sinulla on Elisalla asiakasnumeroita/viitenumeroita.

 

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Laskutus - Liittymämuutokset - Häiriöilmoitukset

Tarvitsetko apua? Asiakaspalvelumme auttaa sinua.
Elisan asiakaspalvelu vinkkaa:
E-laskulla saat laskusi vaivattomasti verkkopankkiisi!
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!