Opas e-laskun käyttämiseen - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Opas e-laskun käyttämiseen

E-lasku on nykyaikainen tapa vastaanottaa laskut sähköisesti suoraan omaan verkkopankkiisi. Tästä oppaasta löydät tiiviin infopaketin e-laskun käyttämiseen.

Ottamalla e-laskun käyttöösi sinun ei tarvitse huolehtia enää erääntyvistä paperilaskuista. E-laskun voit maksaa missä ja milloin tahansa, koska e-laskut ovat aina mukanasi verkkopankkisi kautta. E-laskun otat käyttöön omassa verkkopankissasi.

Huomaathan, että e-lasku on asiakasnumerokohtainen!

E-laskun hyödyt

  • Säästät aikaa ylimääräiseltä laskujen näpyttelyltä joka kuukausi, sillä laskut saapuvat suoraan verkkopankkiisi hyväksyttäväksesi ilman, että joudut käsin näpyttelemään jokaisen laskusi tiedot maksettavaksi
  • Laskun tiedot, kuten maksun saajan tilinumero ja viitenumero, ovat aina automaattisesti oikein eikä näppäilyvirheitä pääse syntymään
  • Maksuton laskutusmuoto ja pankkisi arkistoi e-laskusi puolestasi automaattisesti
  • Ei ylimääräistä paperia paperikeräykseen vietäväksi

E-laskun maksutavat

Pankit tarjoavat e-laskun maksutavoiksi tyypillisesti seuraavia kolmea eri vaihtoehtoa, joista voit valita itsellesi parhaiten sopivan maksutavan:

  1. Saat aina vahvistaa maksun erikseen (avainluvullasi, kuten perinteisissäkin laskuissa)
  2. Maksu veloitetaan tililtäsi automaattisesti (verrattavissa poistuneeseen suoraveloitukseen)
  3. Maksu veloitetaan tililtäsi automaattisesti antamaasi eurorajaan saakka (pääset tarkistamaan laskun ennen maksamista, jos summa on suurempi kuin pitäisi)

E-laskun käyttöönotto

Saat e-laskun käyttöösi verkkopankkisi kautta tekemällä e-laskusopimuksen jokaisen laskuttajan kanssa, jonka laskut haluat vastaanottaa e-laskuina. Huomioithan, että mikäli sinulla on useita eri asiakasnumeroita, tulee näistä jokaisesta tehdä oma e-laskusopimuksensa.

Monet pankit tarjoavat e-laskusopimuksen tekemistä automaattisesti kun maksat laskuasi. Seuraa tällöin verkkopankkisi antamia ohjeita. Mikäli tällaista ilmoitusta ei tule, voit tehdä e-laskusopimuksen erikseen seuraavasti:

  1. Kirjauduttuasi verkkopankkiisi, etsi verkkopankkisi valikoista kohta "E-lasku", "E-laskusopimukset" tai "Tee e-laskusopimus" ja klikkaa sitä
  2. Hae laskuttaja nimellä, Elisan laskut löydät nimellä ELISA OYJ
  3. Täytä verkkopankkisi pyytämät laskun maksamiseen liittyvät tiedot (laskun tunnistetieto on Elisalla laskun viitenumero) ja hyväksy sopimus
  4. Tämän jälkeen saat valitsemasi laskuttajan laskut jatkossa suoraan verkkopankkiisi

Jos sinulla on Elisalla useampi asiakasnumero, muista tehdä oma e-laskusopimus jokaiselle. Huomioi tällöin, että eri asiakasnumeroilla on eri viitenumero, joten käytä aina sen asiakasnumeron laskun viitettä jolle olet tekemässä e-laskusopimusta.

Tarkemmat ohjeet e-laskun käyttöönottoon löydät pankkisi omilta sivuilta. 

E-laskun käyttäminen

Ilmoitukset uusista laskuista

Monet pankit tarjoavat e-laskuille erillisen ilmoituspalvelun, jonka avulla saat ilmoituksen (tekstiviesti ja/tai sähköposti) uusista verkkopankkiisi saapuneista laskuista. Ilmoituspalvelu on yleensä maksullinen.

Tyypillisesti verkkopankit ilmoittavat näkyvästi etusivulla kirjautumisesi jälkeen uusista laskuista ja ilmoitusta klikkaamalla pääset katsomaan uudet laskusi.

Kopio laskusta seuraa mukana

E-lasku sisältää aina myös sähköisen kopion varsinaisesta laskusta, josta pääset tarkistamaan laskusi tiedot ja erittelyn ennen maksun vahvistamista. Linkki laskun sisältöön vaihtelee pankeittain, mutta löytyy e-laskun maksutietojen yhteydestä yleensä klikkaamalla laskuttajan nimeä tai nimellä "Lasku", "Katso lasku" tai "Näytä lasku".

Ongelmatilanteet

Olen tehnyt e-laskusopimuksen Elisan kanssa, mutta laskuni eivät silti saavu e-laskuna?

Varmista verkkopankistasi, että tekemäsi e-laskusopimus löytyy e-laskusopimuksistasi:

Jos e-laskusopimus löytyy normaalisti, klikkaa sopimus auki ja tarkista, että sopimuksen tunnistetiedosta löytyy oikea viitenumero.

Huom! Viitenumeron pitää olla tismalleen sama viitenumero, joka on ollut edellisellä laskullasi. Tarkista tarvittaessa. Jos viitenumerossa on yksikin numero väärin, tekemäsi e-laskusopimus ei kohdistu oikealle laskullesi eikä laskusi tämän vuoksi saavu e-laskuina.

Monet verkkopankit tarkistavat viitenumerot maksun vahvistamisen yhteydessä, mutta kaikkia näppäilyvirheitä automaattinen tarkistus ei pysty tunnistamaan. Tämän vuoksi on mahdollista, että e-laskusopimus on mennyt läpi vaikka se olisi tehty väärällä viitenumerolla.

 

Laskutus - Liittymämuutokset - Häiriöilmoitukset

Tarvitsetko apua? Asiakaspalvelumme auttaa sinua.
Elisan asiakaspalvelu vinkkaa:
E-laskulla saat laskusi vaivattomasti verkkopankkiisi!
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!