5G vauhdittaa mobiilipelaamista

5G tuo kännykkäpelaajille aivan uudenlaisia mahdollisuuksia ja lähes viiveetöntä pelaamista. Lue, miten mobiilipelaaminen muuttuu.

Teksti: Hanna Kangasniemi

1. Pelejä pelataan kuukausimaksulla

Pelit siirtyvät yhä enemmän verkkoon ja verkon yli pelattaviksi. Kuukausimaksullinen pelaaminen tulee yleistymään sen sijaan, että pelit ostettaisiin ladattaviksi päätelaitteille kuten nykyisin. Kuukausipalvelussa ei tarvitse ostaa yksittäisiä pelejä tai ladata lukuisia eri sovelluksia kännykälle. Peleissä ei myöskään ole pelien sisäisiä ostoja. Kaikki toimii yhden sovelluksen kautta pilvipalvelussa, yhdellä kuukausimaksulla.

2. Pelaaminen ei vie kännykästä enää muistitilaa

Kun mobiilipelejä ei enää tarvitse ladata laitteelle, ne eivät vie kännykästä muistitilaa. Muistia säästyy esimerkiksi omille kuville ja videoille. Kännykän suorituskyvyllä ei ole enää samalla tavalla merkitystä kuin aiemmin. Keskitason puhelinkin käy pelaamiseen kunhan siinä on nopea 5G-yhteys, laadukas näyttö ja hyvät äänet.

3. Pelaaminen ei ole sidottu paikkaan

Peliturnauksia voidaan järjestää etänä ja helpommin eri paikoissa, kun kiinteitä yhteyksiä ei enää tarvita. 5G-verkon yli voidaan rakentaa e-urheiluun sopiva kilpatason nopea yhteys. Tämä mahdollistaa kilpapelaamisen paikoissa, joissa se ei nyt ole mahdollista. Esimerkiksi kauppakeskuksissa yleisön keskellä.

4. Viive eli latenssi kutistuu olemattomaksi

5G-yhteydellä pelaaminen onnistuu pilvessä ongelmitta.Tiedonsiirtonopeus kasvaa huikeasti samalla, kun latenssi – eli se kuinka kauan puhelin keskustelee palvelimen kanssa – lyhenee merkittävästi.

Jos 4G:ssä viive liikkuu 50–100 millisekunnin välillä, 5G:ssä on päästy jo 10–20 millisekunttien viiveeseen. Tämä koettiin esimerkiksi Helsingin Narinkkatorilla kesällä 2019 OnePlus Pro 5G -puhelimen lanseeraustilaisuudessa, jossaa pelattiin Elisan 5G-verkossa. Teoriassa viive voi kutistua 1–2 millisekuntiin, tai jopa nollaan. Mitä pienempi viive on, sitä parempi pelikokemus.

5. Virtuaalitodellisuus tulee mobiilipelaamiseen

Nopea ja paljon dataa siirtävä 5G mahdollistaa AR:n (lisätty todellisuus) ja VR:n (virtuaalitodellisuus) käytön mobiilipelaamisessa. Tämä yhdistettynä 4K-tasoiseen teräväpiirtovideoon tekee pelaamiskokemuksesta huippulaatuista. Pelimaailman demoja ei vielä ole nähty, mutta korkeatasoisen livekuvan striimaus VR-kameroilla VR-katselulaitteeseen onnistuu jo hyvin.

6. Pelaamisen tietoturva lisääntyy

Kun kaikki pelit ovat yhdessä luotettavassa pilvipalvelussa, ei tarvitse ladata monia eri pelisovelluksia, joiden tietoturvasta ei ole takuuta. Mobiilipelit keräävät perinteisesti käyttäjistä paljon tietoa. Kun pelejä pelataan pilvipalvelussa, yksittäiset pelit eivät saa tietoonsa henkilökohtaisia puhelimessa olevia tietoja. Pilvipelaamisessa tarvittavat tiedot tallennetaan yhteen palveluun tietoturvallisesti.

Asiantuntijana markkinointijohtaja Lassi Nummi Hatch Entertainmentistä.

Hatch ja Hatch Kids ovat uusia pelien pilvipalveluita, joissa voi kuukausimaksulla pelata mobiilipelejä verkosta striimaamalla samaan tapaan kuin Spotifysta kuunnellaan musiikkia.

Osallistu 5G-mobiiliturnaukseen

Elisa 5G Global Games on maailman ensimmäinen 5G-mobiilipeliturnaus, jossa on mahdollista voittaa rahapalkintoja. Turnaus pelataan Hatchin pilvipelipalvelussa käyttäen OnePlus 7 Pro 5G -laitteita, jotka yhdistetään Elisan 5G-verkkoon. Pelinä on Beach Buggy Racing 2 ja jaossa on 10 000 euron rahapalkinto!

Turnaus on kaikille avoin. 16-paikkainen finaali pelataan päälavalla klo 19:30.

Neljä paikkaa jaetaan Elisa Kulmalla järjestettävissä kaikille avoimissa karsinnoissa 9.–13. syyskuuta Helsingissä. Tulostaulukon neljä nopeinta pelaajaa kutsutaan Arctic Invitational -mobiilipeliturnauksen finaaliin.


Lisätietoja: Arctic Invitation

Tutustu 5G-laitteisiin.

Näin mobiilipelaaminen kehittyy.