Asiakasratkaisuihin erikoistunutta tiimiä vetävä Sujit Wings pitää pyöräillessäkin muistikirjaa mukana, jotta saa uudet ideat varmasti talteen.
Teksti: Riikka Hollo Kuvat: Paula Virta
Elisalla on yli 4000 työntekijää. Tässä sarjassa tutustutaan elisalaisiin ja heidän työhönsä.
5.00–7.00
Sujit herää joka aamu viideltä.
“Aamu on rauhallista omaa aikaa, jolloin hoidan henkilökohtaisia asioita ja aloittelen työpäivää.”
Urheilullinen Sujit lähtee parin tunnin kuluttua heräämisestä pyöräillen Pasilaan. Työmatkafillarointi on loistavaa liikuntaa.
“Aamutreenin ansiosta ’kone’ on lämmin jo ennen aamun ensimmäistä palaveria.”
8.30–9.00
Markkinointi järjestää briefin tärkeimmistä some-trendeistä ja siitä, miten ne kannattaa ottaa huomioon.
“Osallistun monen muun tavoin kokoukseen virtuaalisesti.”
Etätöitä Sujit tekee yleensä kotikonttorilla, sillä työ on sen verran luottamuksellista, että esimerkiksi kahviloissa työskentely ei onnistu.
Kuka hän on?
Sujit Wings, 46, Business Lead, Yritysasiakkaat-yksikkö, Elisa Oyj Perhe: vaimo Harrastukset: taistelulajit, pyöräily ja lukeminen. Motto: Facta non verba (tekoja ei sanoja) Voimabiisi: Richard Wagner: Ritt der Walküren.
9.00–10.00
Kokous tiimiläisen kanssa.
“Yritän tavata jokaisen tiimiläisen kolmen viikon välein.”
Tunnin tapaamisessa käydään läpi ajankohtaisia asioita ja työssä kohdattuja haasteita.
“Toimin sparraajana ja autan ratkaisujen löytämisessä.”
Sujit toivoo olevansa esimiehenä reilu ja johdonmukainen, kehittävä ja kannustava sekä inspiroiva.
”On ilo toimia asiantuntevan ja motivoituneen tiimin esimiehenä. Tiimissä on runsaasti monipuolista toimialaosaamista niin pk-yritysten kuin julkishallinnonkin puolelta. Voin olla ylpeä ammattitaitoisesta porukastamme!”
10.00–11.00
Palaveri asiakkaan ja elisalaisten kanssa.
“Minulla on selkeä viitekehys, jonka määrittävät Elisan strategia, liiketoimintasuunnitelma ja tavoitteet. Viitekehyksen sisällä voin toimia hyvin vapaasti. Itsenäisyydelle ja luovuudelle on paljon tilaa.”
Sujitin työ on vaihtelevaa, eikä yksikään päivä ole samanlainen. Tiimi toimii ikään kuin liiketoiminnan ja tuotekehityksen välissä.
“Rakennamme yhdessä tuotepäälliköiden ja liiketoiminnan kanssa palveluita, jotka vastaavat juuri asiakkaan tarpeeseen. Kehitämme myös sisäisiä toimintatapoja, jotta erilaisten ratkaisujen suunnittelu ja käyttöönotto sujuisi entistä laadukkaammin ja tehokkaammin.”
11.30–12.00
Elisan strategiatyöryhmä. Sujit päivittää luvut strategiamateriaaliin ja kirjaa niistä tehdyt johtopäätökset.
“Koen, että työni vaikuttaa laajasti suomalaisten arkeen. Jotta Suomi voisi menestyä jatkossakin, on toimittava entistä tehokkaammin ja fiksummin.”
Siinä auttavat Sujitin tiimeineen yrityksille suunnittelemat ratkaisut:
”SOTE on tästä hyvä esimerkki. Väestö ikääntyy ja hoidon tarve kasvaa. Kunnilla on kustannuspaineita. Yhä suurempaa määrää vanhuksia joudutaan hoitamaan pienemmillä resursseilla. Suunnittelemamme etähoitopalvelut mahdollistavat sen, että vanhukset voivat asua kotona pidempään.”
12.00–13.00
Asiakaskokous yhdessä Account Managerin ja tuotepäällikön kanssa. Kokouksessa käydään läpi asiakkaan vaatimukset mobiilitunnistamiseen liittyen. Asiakas on finanssialalta ja erityisen kiinnostunut tietoturvasta sekä lain ja standardien asettamien vaatimusten täyttämisestä.
13.00–17.00
Loppupäivästä ei ole enää kokouksia.
“Istun ”torilla”, joka on avoin työtila, vastaan sähköposteihin ja tapaan kollegoita vapaamuotoisesti. Tori on hyvä paikka kuulumisten vaihtamiseen ja verkostoitumiseen.”
17.00
Viiden maissa Sujit pyöräilee kotiin.
“Kotimatka on minulle luovan ajattelun aikaa. Minulla on aina kynä ja pieni muistikirja pyöräillessä mukana, koska matkan aikana saan usein työhön liittyviä ideoita.”
Ilta kuluu kirjojen ääressä. Sujit opiskelee mielellään työn ohessa, ja tällä hetkellä hän valmistautuu Lean Six Sigma -laatusertifiointiin.
Lue lisää elisalaisten uratarinoita täältä.