Essi Manner toimii Elisa Kirjan liiketoimintajohtajana. Hän on ollut mukana palvelun ideoinnissa, kehityksessä ja rakentamisessa alusta asti.
Teksti: Riikka Hollo Kuvat: Paula Virta
8.00
”Aloitan työpäiväni katsomalla sähköpostit ja myyntiluvut jo kotona. Liiketoimintajohtajana vastaan palvelun kehityksestä ja siitä, mihin suuntaan palvelua viemme. Työssäni otan kantaa muun muassa palvelun sisältöihin, markkinointiin ja budjettiasioihin. Osa työpäivistäni kuluu myös henkilöstöasioiden hoitamiseen ja talon sisäisiin kehityshankkeisiin.”
”Oma polkuni on kirjakauppiaalle hieman epätyypillinen, olen nimittäin koulutukseltani diplomi-insinööri. Ennen Elisa Kirja -palveluun siirtymistä työskentelin online-liiketoiminnan ja palvelukehityksen parissa. Kirja-alalla en ole työskennellyt, mutta olen kirjoista aikuisiällä innostunut lukija.”
Kuka hän on?
Essi Manner, Liiketoimintajohtaja, Elisa Kirja Työskennellyt Elisalla vuodesta 2010. Koulutus: DI. Harrastukset: Liikunta ja kotoilu. Motto: ”Jos jokin asia harmittaa, tartu siihen.” Erikoista työssä: ”On hauskaa olla teleoperaattorin palveluksessa, mutta samalla kirjakauppias.”
9.00
Viikon suunnittelua.
”Olen työpaikallani Pasilassa yleensä kello yhdeksän maissa. Suunnittelen työpäiväni huolella ja mietin etukäteen, mitkä asiat pitää hoitaa työpäivän tai viikon aikana. Varaan niille aikaa kalenteristani ja pidän huolen siitä, että asiat tulee tehtyä, vaikka palavereja olisi paljon. Samalla kalenterini toimii to do -listana ja näen helposti, mitkä asiat pitää vielä hoitaa.”
10.00
Palaverissa tiimin kanssa
”Tiimini on innostunut, idearikas, luotettava ja huumorintajuinen. Porukka täydentää hyvin toisiaan ja kaikille yhteistä on se, että asiakkaille halutaan tehdä parasta mahdollista palvelua. Työssäni haluan kannustaa tiimiäni eteenpäin, mutta yhtä lailla minusta on välillä tärkeää pysähtyä ja katsoa taaksepäin. Tekee hyvää iloita jo saavutetuista tavoitteista ja todeta, kuinka paljon olemme jo edistyneet. Arjessa ja kiireessä sitä ei aina muista.”
12.30–13.00
Lounasaika.
13.30
Palaveri kustantajan kanssa.
”Saamme ideoita uusista Elisa Kirjaan sopivista kirjoista ja erilaisista markkinointitoimenpiteistä koko ajan. Ideoita pulpahtaa mieleen milloin missäkin ja myös asiakkaat toivovat palveluun uusia kirjoja. Julkaisemme joka päivä palvelussa uutuuksia ja usein yllätyn itsekin siitä, kuinka nopeasti kirja palveluun päätyy. Työssäni parasta on se, että saan olla tekemisissä kiinnostavien kirjojen kanssa ja tehdä aivan uudenlaista bisnestä, jossa Elisalla ei ole vielä pitkää historiaa.”
16.00–>
”Työpäiväni jatkuvat usein kotona, sillä palvelusta vastaavana minun pitää olla tavoitettavissa joskus myös ”virallisen” työpäivän jälkeen. Kesälomat olen offline, en lue työsähköposteja tai mieti töitä. Välillä pitää olla täysin irti töistä, jotta pystyy lataamaan akut kunnolla.”
22.00
”Luen joka päivä ennen nukkumaanmenoa ja lomilla vielä enemmän. Lempikirjani on Mia Kankimäen Asioita jotka saavat sydämen lyömään nopeammin. Tietokirjoista suosikkini on Saku Tuomisen ja Pekka Pohjakallion Työkirja.”