Katkenneen nettiyhteyden takana voi olla useampia eri syitä. Omaguru kertoo kotikonstit ongelmanratkaisuun.
Kiinteät nettiyhteydet
Ensiksi kannattaa tarkistaa, että kaikki tarpeelliset johdot ovat kiinni. Yleensä myös modeemin tai reitittimen käynnistäminen uudelleen auttaa.
Modeemia ei kannata ensiapuna palauttaa tehdasasetuksille, sillä tämän jälkeen saatat joutua tekemään omat asetuksesi uudelleen. Etenkin ADSL-yhteyksissä on operaattorikohtaisia asetuksia, ja joissakin laitteissa nämä asetukset täytyy asettaa takaisin tehdasasetusten palauttamisen jälkeen. Myös langattoman verkon sekä porttiohjauksen asetukset nollaantuvat tehdasasetukset palauttaessa.
Vikaa rajatessa on hyvä kytkeä tietokone suoraan modeemiin ja testata, toimiiko yhteys näin. Jos kodissasi on ethernet-yhteyttä käyttävä kuituverkko, voit kytkeä tietokoneen asuntosi kytkentäkaapissa olevaan pistokkeeseen. Näin varmistat, ettei ongelma ole langattomassa verkossa.
Puhelimet ja tabletit
Varmista laitteesi asetuksista, että mobiilidata on varmasti päällä. Seuraavaksi kannattaa sammuttaa ja käynnistää laite uudelleen. Jos nämä eivät korjaa ongelmaa, kannattaa SIM-korttia kokeilla toisessa laitteessa. Näin varmistut siitä, onko vika laitteessasi vai itse SIM-kortissa tai liittymässä.
Jokaisella operaattorilla on omat yhteyspisteasetuksensa, joita kutsutaan APN-asetuksiksi. Ne löytyvät operaattorien nettisivuilta, ja ne on hyvä tarkistaa ongelmatilanteissa, vaikka älylaitteet löytävätkin asetukset useimmiten automaattisesti.
Verkkoasetusten nollaaminen voi olla hyvä keino ratkaista ongelma, ja sitä kannattaa kokeilla etenkin Applen laitteilla. Huomioi kuitenkin, että tällöin laite unohtaa sille asetetut langattomat verkot ja APN-asetukset, ja ne joudutaan asettamaan uudelleen manuaalisesti.
Mobiilireititin
Mobiilireitittimen kohdalla varmista, löytääkö reititin verkkoa ja käynnistä se sitten uudelleen. Tehdasasetuksien palautus on hyvä kotikonsti myös mobiilireitittimissä. Huomaathan, että jos reititin ja siinä käytettävä liittymä on hankittu eri operaattoreilta, sinun täytyy luoda reitittimelle oikean operaattorin asetukset tehdasasetusten palauttamisen jälkeen.
Kuten puhelimien ja tablettien kohdalla, myös mobiilireitittimen SIM-korttia kannattaa kokeilla myös toisessa laitteessa, kuten puhelimessa. Näin rajaat vian joko laitteeseen tai SIM-korttiin.
Vastaajana Omaguru-asiantuntija Tomi Isohanni
Tutustu Elisan Omaguruun
Lue lisää Omaguru-asiantuntijoiden vastauksia