Slushissa kuultiin tuoreimmat uutiset myös deittiapplikaatio Tinderin tilanteesta ja tulevaisuudesta. Tinder-pomot muun muassa painottivat, että globaalisti supersuosittu applikaatio voi olla paljon mutakin kuin deittiapplikaatio.
Teksti: Taru Jussila, Kuvat: iStock ja Wolfprint 3D
Tinderin tuotejohtaja Brian Norgard ja Huminin perustaja Ankur Jain kertoivat Slushissa, millaista on rakentaa ja ylläpitää tuotetta, jonka ”suosiolla ei ole mitään rajaa”. Tinderiä käyttää tällä hetkellä päivittäin 10 miljoonaa ihmistä. Tinderin omistaa nykyisin Match.com, joka omistaa myös useita muita deittisivustoja ja -applikaatioita, kuten OKCupidin.
Norgard ja Jain painottivat, ettei Tinder ole pelkkä deittiapplikaatio. He näkevät sen mahdollisuudet paljon suurempina. Tähän viittaavat myös Tinderin tuoreet yritysostot, kuten Humin, jonka perustaja Ankun Jain on. Humin keskittyy ihmissuhteiden ja yhteyksien hallintaan, ja Tinder hankki sen omistukseensa kuluvan vuoden keväällä.

Virtuaalitodellisuus vyöryy
Slushissa, kuten myös viime kevään Mobile World Congress -messuilla, virtuaalitodellisuus ja lisätty todellisuus ovat olleet keskeisessä roolissa. Virtuaalitodellisuus tulee hyvin todennäköisesti muuttamaan suuresti myös sitä, miten deittiapplikaatiot toimivat ja miten ihmiset tulevaisuudessa kohtaavat.
”Tekniikka kehittyy, mutta ihmiset eivät. Ihmiset haluavat edelleen löytää kumppanin”, totesi Ankur Jain Slushissa.
Virtuaalitodellisuus (VR, virtual reality) ja lisätty todellisuus (AR, augmented reality) vyöryvät tulevina vuosina maailmaamme yhä kiinteämmin. Esimerkiksi tutkimusyhtiö Gartnerin mukaan virtuaalilasien myyntiennuste vuodelle 2017 on jo yli 6 miljoonaa kappaletta.

3D-avattarien esiinmarssi?
Slushissa on mukana useita 3D-mallintamiseen keskittyviä startup-yrityksiä. Esimerkiksi Virossa alkunsa saanut Wolfprint 3D.
Wolfprintin missio on tuoda ihmisyyttä virtuaalitodellisuuteen: he luovat 3D-skannausteknologialla realistisia avattaria virtuaalitodellisuudessa käytettäväksi.
Wolfprintin operatiivinen johtaja Haver Järveoja kertoo Wolfprintin näkevän, että tulevaisuudessa on mahdollista luoda aitoja kohtaamisia ystävien, perheen ja ystävien kesken virtuaalitodellisuudessa.
– Emme ole kehitystyössämme erityisesti ajatelleet deittiapplikaatioita. Mutta jos ja kun VR tulee deittimaailmaan mukaan, on se meidän avattariemme käyttömahdollisuuksien kannalta todella mielenkiintoista, toteaa Järveoja.