Suositun Virittäjät-sarjan uuden 7. kauden kaikki jaksot ovat nyt katsottavissa Elisa Viihteen Aitio-ohjelmakirjastossa.

Aition tarjonnasta löydät myös Virittäjien aikaisempia kausia: 1, 5-6 sekä Virittäjät – Etelä-Afrikka.

Elisa Viihde -sovellus ja Aitio

Katso Virittäjiä ja muita Elisa Viihteen alkuperäissarjoja tilaamalla Elisa Viihde -sovellus ja Aitio -ohjelmakirjasto. Aitiosta löydät lisäksi mm. eniten kotimaisia elokuvia sekä lastenohjelmia ja ulkomaisia elokuvia – missä ja milloin haluat.

Virittäjät 7 on täynnä vauhtia – katso traileri!

Virittäjät-sarja uudistuu seitsemännellä kaudellaan. Uudella kaudella esitellään Mikan ajokoulu, jossa eri alojen julkkikset testaavat ajotaitojaan Mika Salon opetuksessa. Lisäksi sarjassa nähdään toinenkin uusi osio, jossa seurataan kuinka mekaanikkotiimi rakentaa käyttöautosta kisa-ajokin, jolla he ottavat mittaa Mikasta kauden lopussa.

Virittäjät-ohjelman perusidea on kuitenkin edelleen se, että autoharrastajat haastavat Mikan omilla viritetyillä menopeleillään. Tällä kaudella Mika pääsee testaamaan mielenkiintoisia autoprojekteja aina vuoden -79 Ford Fiestasta upeaan 911 Porscheen. Kauden lopussa valitaan jälleen Vuoden Virittäjä ja nyt myös nopein julkkis. Virittäjät 7:n juontajana toimii tututtuun tapaan Tomi Tuominen. Sarja on kuvattu Botniaringillä Kurikassa sekä Alastarolla.

Ohjaus: Pasi Riiali

Mikan autokoulun julkkikset: JVG, Kasmir, Arman Alizad, Ilari Johansson, Satu Aarnio (ex-Tuomisto), Tuukka Temonen, Nicke Lignell, Niklas Räsänen ja suosittu stunt-kuljettaja ja somettaja Tuukka Turtia.

Virittäjät ja menopelit

Ville Rajala - BMW

Ville Rajala - BMW E36 323 -96
Virittäjä: Ville Rajala
Kotipaikka: Timola
Ammatti: Turvalaiteasentaja
Harrastukset:
Autourheilu
Kuinka kauan olet harrastanut autoja?
Kymmenen vuotta. Nykyistä autoa on rakennettu n. 7 vuotta.
Auton merkki, malli ja vuosimalli:
BMW E36 323 -96
Tekniset tiedot:
Teho 530 Hv
Vääntö 560 Nm
Huippunopeus 270 km/h
Kiihtyvyys (0-100) n. 3-4 s
Mitä muutoksia autoon on tehty?
Kaikki on rakennettu enemmän tai vähemmän uusiksi.
Mitä muutoksia tulet vielä tekemään?
Lisää voimaa tarkoitus lisätä, kevennystä jatkeaan, aerodynamiikkaa parannetaan, Abs-jarrut rakennetaan.

Sami Hiltunen - BMW

Sami Hiltunen - BMW E30 316 -87
Virittäjä: Sami Hiltunen
Kotipaikka: Varkaus
Ammatti: Tuotesuunnittelija
Kuinka kauan olet harrastanut autoja?
Vuodesta 2004
Auton merkki, malli ja vuosimalli:
BMW E30 316 -87
Tekniset tiedot:
Teho 490 Hv
Vääntö 530 Nm
Huippunopeus 235 km/h
Mitä muutoksia autoon on tehty?
Kaikki mahdollinen. Autolla kilpaillaan Timeattackin Unlimited-luokassa.
Mitä muutoksia tulet vielä tekemään?
Alustan, jarrujen ja moottorin säätöä.

Jarkko Saastamoinen - Fiat

Jarkko Saastamoinen - Fiat 600 Abarth -71
Virittäjä: Jarkko Saastamoinen
Kotipaikka: Oulainen
Ammatti: Kunnossapitoasentaja
Harrastukset:
Jääkiekkoa ja autourheilua. Aluksi autourheilua Jokamies-luokassa ja nyt noin 8-vuotta ratapuolella Historic-ratasarjaa olen kiertänyt ahkerasti.
Kuinka kauan olet harrastanut autoja?
Siitä asti kun olen oppinut kävelemään on autourheilu kuulunut elämään ja erityisesti ollut uskollinen Fiat 600 Abarth mallille.
Auton merkki, malli ja vuosimalli:
Fiat 600 Abarth -71
Tekniset tiedot:
Teho 90 Hv
Vääntö 96 Nm
Huippunopeus 145 km/h
Mitä muutoksia autoon on tehty?
Auto on täysin kilpailukäytössä, alusta on tehty ihan uusiksi ja edessä erillisjousitus. Edessä girlingin 3 mäntäiset jarrusatulat. 5-vaihteinen välitetty vaihdelaatikkko, moottori Autobianchi Abarth moottori. Tehty aikakauden luokituksen mukaisesti, autolla on FIA-passi. Auto on aika tarkka kopio alkuperäisestä Abarth:sta.
Mitä muutoksia tulet vielä tekemään?
Alustaa ja moottoria paremmaksi, jotta kilpailukyky paranee.

Niko Määttälä - Nissan

Niko Määttälä - Nissan Silvia S15 -99
Virittäjä: Niko Määttälä
Kotipaikka: Kokkola
Ammatti: Ajoneuvoasentaja / Rengasmestari
Harrastukset:
Drifting
Kuinka kauan olet harrastanut autoja?
15 vuotta
Auton merkki, malli ja vuosimalli:
Nissan Silvia S15 -99
Tekniset tiedot:
Teho 832 Hv
Vääntö 852 Nm
Huippunopeus 300 km/h
Kiihtyvyys (0-100) n. 4 s
Mitä muutoksia autoon on tehty?
Dodge Nascar V8, Nascar vaihteisto, täysin rakennettu PRO Drifting auto.
Mitä muutoksia tulet vielä tekemään?
Näin juuri bueno!

Johan Ahokas - Legends Ford

Johan Ahokas - Legends Ford Sedan -34
Virittäjä: Johan Ahokas
Kotipaikka: Vaasa
Ammatti: Yrittäjä
Harrastukset:
Työ on yhtä kuin harrastus ja toisinpäin :)
Olen siitä onnekas että pystyn työskentelemään rakkaan harrastukseni autoruheilun parissa. Maahantuon ja myyn Legends-autoja ja niiden varaosia sekä pyöritän omaa kilpatiimiä. Järjestin myös Legends-autojen MM-kilpailut Botniaringin radalla viime syyskuussa.
Kuinka kauan olet harrastanut autoja?
Pienestä pojasta lähtien. Aloitin kartingin 7-vuotiaana ja Legends-luokkaa olen ajanut nyt 10 vuotta. Saavutuksia mm. Legends Trophy -mestaruus, Legends Baltian mestaruus sekä Legends MM 2. sija.
Auton merkki, malli ja vuosimalli:
Legends Ford Sedan -34
Tekniset tiedot:
Teho 150 Hv
Vääntö 125 Nm
Huippunopeus 200 km/h
Kiihtyvyys (0-100) 3,9 s
Mitä muutoksia autoon on tehty?
Legends-luokan kilpa-auto – alustasäädöt ja geometria yritetty optimoida maksimiin sääntöjen puitteissa.

Pasi Lehto - Ford

Pasi Lehto - Ford Fiesta 1.1 -79
Virittäjä: Pasi Lehto
Kotipaikka: Pori
Ammatti: Erityisopettaja
Harrastukset:
Autojen rakentelu ja kunnostaminen, kiihdytyskilpailuihin osallistuminen, moottoripyöräily, keilaaminen.
Kuinka kauan olet harrastanut autoja?
Neljävuotiaana sain ensimmäisen autoni, peltoautoja rakentelin ja ajelin peruskouluaikana. 15-vuotiaasta kunnostanut ja huoltanut omia ja tuttujen autoja. Kiihdytyskilpailuja ensin 90-luvulla muutama, vuodesta 2013 osallistunut kiihdytyskilpailuihin Fiestalla.
Auton merkki, malli ja vuosimalli:
Ford Fiesta 1.1 -79
Tekniset tiedot:
Teho n. 162 Hv
Vääntö 193 Nm
Huippunopeus 220 km/h
Kiihtyvyys (0-100) 5,1 s
Mitä muutoksia autoon on tehty?
Moottori: Ford Mondeo 2.0 16v "silver top" 136hp kunnostettu uusin laakerein ja männänrenkain / Arp kk-pultit / Escort 1.6 öljypohja, öljypumppu, vesipumppu / Metallinen ohut kannentiiviste / Kannen kanavat muotoillut / Nokka-akselit hiotut m. virtanen 284/274 ast isommilla nostoilla / Venttiilinnostimet muokattu / Kaasuttimet Kawasaki zzr-1100 40mm cvk / Peltipakosarja 4-1, 2.5" pakoputkisto / Megajolt ohjelmoitava sytytysjärjestelmä / Mitsuba bensapumppu polttoaineenpaineensäätimellä
Vaihteistot:
1) Ford Escort rs turbo s1 4.27 perävälitys kitkalukolla
2) Ford Escort 1.6 4.25 perävälitys kitkalukolla, Ford puman
Vaihderattailla (tiheät 3-4-5 vaihteet) / Puman vaihdevivusto jossa lyhyemmät liikkeet 7 Escort cvh 1.6 kytkin
Jarrut ja alusta: Edessä xr2 jäähdytetyt 238mm levyt, takana xr2 19mm jarrusylinterit / Kaasuiskarit edessä ja takana /
Edessä pehmeät madallusjouset, takana jäykät ford escort sTw jouset / Vetoakselit xr2/escort 1.6 / Edessä reaktiotankojen madalluspalat
Sisusta: Kaikki ylimääräinen poistettu mm. lattiaverhoilu, äänieristeet, lämmityslaite / Sabelt lasikuituinen kuppipenkki / Omp 6-pistevyöt pilottilukolla / Lisämittarit (Laajakaistalamda, kierrosluku, öljynpaine) / Vaihtovalo / Rs 3-Puola rallIratti
Kori: Lasikuituiset etuspoileri ja etulevikkeet. Etupyöränkaaria muokattu slickseille sopiviksi että mahtuvat pyörimään. Takana rs kumiset levikkeet / Konepellissä pokemon -aiheinen maalaus / Korin alaosa maalattu punaisella kumimaalilla (Alan Mann Ford-kilpatallia mukaillen)
Renkaat ja vanteet: SiirtoRenkaat nokia 185/55-14 compomotive pentastar 6.5" vanteilla. / Kiihdytyksessä Toyo Proxes r888 195 tai 205/50-15 joko rs turbo 6x15 et 32 / vanteilla tai Compomotive 8x15 et-15 vanteilla
Kaikki muutokset ja työt poislukien nokkien hionta ja kannen plaanaus/venttiilityöt tehty itse. Osat hankittu käytettyinä tai tehty/muokattu itse.
Mitä muutoksia tulet vielä tekemään?
Ikkunoiden vaihto polykarbonaattisiin (painonsäästö) / Sylinterinkannen vaihto zetec 1.8 jossa pienemmät palotilat, portatut kanavat ja muotoillut venttiilit (lisää puristuksia ja parempi virtaama) / Virityssarjan asentaminen kaasuttimiin (ohuemmat neulat, kalvon jouset, suuttimet) / Sintterikytkin / Auton katsastaminen tieliikenteeseen (nyt ajettu liikenteessä siirtoluvalla).

Teemu Vähämäki - VW

Teemu Vähämäki - Volkswagen Golf 4Motion -99
Virittäjä: Teemu Vähämäki
Kotipaikka: Ypäjä
Ammatti: Varaosamyyjä / Asevastaava
Harrastukset:
Haulikkoammunta
Kuinka kauan olet harrastanut autoja?
8 vuotta
Auton merkki, malli ja vuosimalli:
Volkswagen Golf 4Motion -99
Tekniset tiedot:
Teho 350 Hv
Vääntö 400 Nm
Huippunopeus 280 km/h
Mitä muutoksia autoon on tehty?
Tekniikka:
- 1.8t
- Garrett gt3071r
- E-race moottorinohjaus
- Sachs sre kytkin
- 6-vaihteinen manuaali
Alusta:
- Kw-suspension säädettävä alusta
Jarrut:
- Brembo junior gt jarrut
Sisusta
Mitä muutoksia tulet vielä tekemään?
Saapa nähdä mitä siihen keksii!

Heikki Mattila - Opel

Heikki Mattila - Opel Commodore A -69
Virittäjä: Heikki Mattila
Kotipaikka: Hyvinkää
Ammatti: Korimekaanikko
Harrastukset:
Rata-autoilu Roadsport-luokassa sekä kaikenlainen rakentelu.
Kuinka kauan olet harrastanut autoja?
Niin kauan kuin muistan niin jotakin autojuttuja on tullut tehtyä, hiekkalaatikolta tähän päivään saakka.
Auton merkki, malli ja vuosimalli:
Opel Commodore A -69
Tekniset tiedot:
Teho 360 Hv
Vääntö 380 Nm
Huippunopeus 212 km/h
Kiihtyvyys (0-100) 3 s
Mitä muutoksia autoon on tehty?
BMW E46 M3 moottori, kuivasumppuvoitelu BMW E30 M3 vaihteisto joka muutettu suorakytkentä tyyppiseksi Mazda RX7 taka-akselisto johon vaihdettu uniball nivelet, Öhlins iskunvaimentajat, Alcon:in isot jarrut, etuakseliston geometria kopioitu Honda S2000 -mallista, tukivarret, omavalmisteiset turvakaaret, kuppipenkki, 6-piste vyöt, sammutusjärjestelmä, korissa alkuperäistä enää katto, osa konehuoneesta, osa lattiasta sekä valot.
Kaikki muutokset pyritty tekemään käyttämättä tiimin ulkopuolista apua. Tästä johtuen kehitystyö on ollut hidasta, mutta olemme tehneet suurimman osan osista itse ja tästä olemme ylpeitä. Autolla kilpailtu vuodesta 2013 ja ensimmäinen täysi kausi vuonna 2016 ja tuloksena oli Roadsport A-luokan mestaruus.
Mitä muutoksia tulet vielä tekemään?
Aerodynamiikkaan sekä alustan toimintaan koitetaan panostaa seuraavissa päivityksissä. Näiden jälkeen saatamme keskittyä lisäämään voimaa kun pystymme sen välittämään varmuudella tiehen. Jossain vaiheessa Evo2 kori johon tehdään asioita paremmin mm. helpottamaan huoltotoimia sekä parantaa korin jäykkyyttä.

Sami Hirvelä - Honda

Sami Hirvelä - Honda Integra Type-R DC5 -01
Virittäjä: Sami Hirvelä
Kotipaikka: Vantaa
Ammatti: Ostaja
Harrastukset:
Kuntoilu ja autot
Kuinka kauan olet harrastanut autoja?
Kilpaa olen ajanut kymmenen vuotiaasta asti ja autoja olen ropannut heti ajokortin saatuani.
Auton merkki, malli ja vuosimalli:
Honda Integra Type-R DC5 -01
Tekniset tiedot:
Teho 245 Hv
Vääntö 250 Nm
Mitä muutoksia autoon on tehty?
Auto on rakennettu rataleluksi Timeattack-sarjaan. Alustaan pyritty panostamaan. Moottorin hengittävyyttä parannettu. Keulaa levitetty ja siipeä lisätty.
Mitä muutoksia tulet vielä tekemään?
Lisää tehoa ja vähemmän painoa.

Toni Reunanen - Speedcar

Toni Reunanen - Speedcar XTREM 750cc
Virittäjä: Toni Reunanen
Kotipaikka: Säkylä
Ammatti: Tj
Harrastukset:
Motorsport
Kuinka kauan olet harrastanut autoja?
10 vuotta
Auton merkki, malli ja vuosimalli:
Speedcar XTREM 750cc
Tekniset tiedot:
Teho 150 Hv
Huippunopeus 180 km/h
Kiihtyvyys (0-100) 2,9 s
Mitä muutoksia autoon on tehty?
Alusta, tiedonkeruu, spoileri, koko ulkoasu
Mitä muutoksia tulet vielä tekemään?
Ahdin

Joni Miettinen - Subaru

Joni Miettinen - Subaru Impreza Type RA -95
Virittäjä: Joni Miettinen
Kotipaikka: Kuopio
Ammatti: Metsäkoneenkuljettaja
Harrastukset:
Eipä juuri muita harrastuksia ole, kun tämä moottoriurheilu. Moottoripyörä tuli ostettua viime kesälle, eli yks rahareikä lisää. Auton parissa kuitenkin kaikki joutoaika melkein menee.
Kuinka kauan olet harrastanut autoja?
Olisko esimmäinen peltoauto ollut 10-vuotiaana ja siitä se sitten lähti. Hairahdus japsiautoihin tuli joskus parikymppisenä ja tuli ostettua Subaru Impreza Type-RA. 5 vuotta auto ollut ja tehty sitä mukaa, kun raha riittää ja tarkotus ajaa Timeattack-kilpailuja.
Auton merkki, malli ja vuosimalli:
Subaru Impreza Type RA -95
Tekniset tiedot:
Teho 350 Hv
Vääntö 400 Nm
Huippunopeus 230 km/h
Kiihtyvyys (0-100) n. 4 s
Mitä muutoksia autoon on tehty?
Kaarilevikkeet tehty käsin. Levittää 5 cm per puoli. Maalattu raptorin ryppymaalilla. Bc Racing BR-alusta jäykillä jousilla. Tekniikkaa käyty läpi uusilla laakereilla, männillä koneeseen, peltipakosarja, apexi-kuulalaakeriahdin, 11 mm ölypumppu, öljynjäähdytin, keulacooleri ja 6 lapa sintterikytkin laitettu. Vanteet tilaustyönä Klutch weheels 17”/9" et0. Uutta jakkaraa, vyötä kuskilla, rattia, nappikäynnistys ja kaikki ylimääränen sisältä purettu pois. Takakontissa turvatankki keruusäiliöllä Boch 044 -pumpulla. Akku myös takana. Kaikkee muuta pientä hifistelyä ympäri autoa.
Mitä muutoksia tulet vielä tekemään?
Kyllähän siihen koko ajan jottai keksii. Turvakaaret olis seuraavat, et pääsee ajaa Modifield-luokkaan Timeattackia. Uusi moottori rakentaa uudella moottorinohjauksella. Tehotavoite siellä 700hv.

Pasi Kellokumpu - Porsche

Pasi Kellokumpu - Porsche 911 Turbo -07
Virittäjä: Pasi Kellokumpu
Kotipaikka: Tuusula
Ammatti: Hinausautoyrittäjä
Harrastukset:
Työt ja autot.
Kuinka kauan olet harrastanut autoja?
Hiekkalaatikolta asti.
Auton merkki, malli ja vuosimalli:
Porsche 911 Turbo -07
Tekniset tiedot:
Teho +600 Hv
Vääntö 860 Nm
Kiihtyvyys (0-100) n. 3,5 s
Mitä muutoksia autoon on tehty?
Alusta, teknisesti pieniä muutoksia, jarrut.

Aitio-ohjelmakirjastosta löydät Virittäjät 7:n ja aikaisempien kausien lisäksi eniten kotimaisia elokuvia, ulkomaisia suosikkileffoja sekä tv-sarjoja ja lastenohjelmia. Tarjolla on jo yli 10 alkuperäissarjaa ja tuotamme jatkuvasti uusia.

Elisa Viihde -sovelluksen avulla nautit Aition tarjonnasta missä ja milloin vain puhelimella, tabletilla ja tietokoneella. Voit siirtää kuvan myös televisioon Chromecastin tai Apple TV:n avulla.

Virittäjät sarjan 6. kaudella Mika Salo haastetaan kisaan Kotkan Kantasatamaan rakennetulla radalla. F1-insinööri Ossi Oikarinen kertoo lisäksi mielipiteensä virittäjen autoista.

Katso Aitiossa ›

Virittäjät sarjan 5. kaudella kaudella nähdään autoja Ford Mustang HT -66:sta Edge Barracudaan. Lopuksi kruunataan taas vuoden virittäjä.

Katso Aitiossa ›

Virittäjät – Etelä-Afrikka vie Mika Salon ja katsojat Kapkaupunkiin. Killarneyn vauhdikkaalla radalla Mika Salon haastaa 10 paikallista virittäjää omilla menopeleillään.

Katso Aitiossa ›

-