Tätä et tiennyt työstä etämyyntitiimissä

Jori ja Mikael Elisan Yritysasiakkaat-yksiköstä kertovat kolme yllättävää faktaa

Monelle nuorelle myyntityö on niitä ensimmäisiä, arvokkaita työelämäkokemuksia. Meillä Elisalla puhelinmyynnin sijasta puhutaan etämyynnistä, jossa puhelin toimii myynnin välineenä. Varsinkin puhelinmyynnistä on kuitenkin monelle syntynyt ennakkoluulo ikävänä hanttihommana ja huonosti johdettuna pakkotuputtamisena. Moni luulee, että myyjän täytyisi olla heti valmis osaaja, joka voidaan vain jättää oman onnensa nojaan selviämään myyntitavoitteistaan.

Nyt Elisan Yritysasiakkaat-yksikössä kouluttajana toimiva Jori Ylikangas sekä hänen pitkäaikainen kollegansa ja esimiehensä, myyntiryhmäpäällikkö Mikael Björk Tampereelta kertovat kolme faktaa, jotka kumoavat nämä väärät mielikuvat puhelinmyyntityöstä Elisalla mennen tullen.

Fakta #1: Myyjän ei tarvitse olla valmis osaaja eikä ekstrovertti supliikkikaveri

“Meillä on myyntihommissa pärjännyt loistavasti niin moni erilainen ihminen, että sitä ei heti uskoisi. Meille tulee töihin todella monenlaisia ihmisiä. Osalla ei ole mitään myyntikokemusta ja osa on jo kokeneempaa väkeä. Ei ole mitään väliä, oletko vaikka introvertti vai ekstrovertti, vai mitä näitä nyt on”, Jori hymyilee ja Mikael komppaa.

“Kannustan esimiehenä aina rohkeuteen olla oma itsensä sekä lähteä kokeilemaan ja tekemään. Meillä kaikki uudet työntekijät koulutetaan sekä teknisesti että myynnillisesti: sinut valmennetaan tuotteisiin ja myyntiin. Kaikkea ei myöskään opetella kerralla, mutta rohkeutta tarvitaan”, Mikael sanoo.

Kattavan perusosaamisen liittymistä, tietoturvasta ja laitteista saa jo ensimmäisen työviikon aikana, mutta vielä vuoden jälkeenkin opetellaan uusien tuotteiden myyntiä. Kun sanotaan, että tässä tiimissä kaikkea ei tarvitse omaksua kerralla, sitä todellakin tarkoitetaan.

“Itse olen tehnyt vuosien varrella tietenkin myös mokia, enkä pelkää niitä ja uskon, että pienryhmäni myyjiin on tarttunut sama asenne. Tässä työssä kyllä pääsee tekemään, kokeilemaan ja oppii myymään”, Jori sanoo.

“Emme ole sydänkirurgeja, eikä puhelun jälkeen voi tapahtua mitään pahaa. Yhdessä katsomme, että kaikki meni oikein. Sitten teemme tilaukset ja laitamme asiakkaan asiat kuntoon”, Mikael sanoo kannustavasti.

Fakta #2: Myynti ei ole kylmää pakkotuputtamista keinolla millä hyvänsä

Mikael haluaa myös kumota ennakkoluulot kylmästä pakkotuputtamisesta epäileväiselle asiakasparalle. Hänen mukaansa myynti Elisan yritysmyyjänä ei ole alkuunkaan sellaista. Sen sijaan myyntitilanne on ennen kaikkea kahden ihmisen välinen laadukas ja arvoa tuottava keskustelu.

Mikaelin ja Jorin tiimin asiakkaita ovat yhdestä yhdeksään henkeä työllistävät suomalaiset pienyritykset. Heille tarjotaan tuotteita ja palveluita, joita he tarvitsevat liiketoimintansa pyörittämiseen. Osa palveluista vaikuttaa suoraan yksinyrittäjän tai pienyrityksen liikevaihdon kasvuun.

“Tärkeintä on, että uudet myyjämme oppivat myymään oikein. Tarkoitus on myydä asiakkaalle paras ratkaisu, joka tuottaa hänelle eniten arvoa”, Mikael sanoo.

Jorin ja Mikaelin porukka siis myy laajaa kattausta palveluita ja tuotteita asiakkaille, jotka niitä todella elämässään tarvitsevat. Moni ei ehkä osaa aavistaa, että Mikaelin ja Jorin kaltaiset kaverit Elisan puhelinmyynnissä takovat merkittävän osan koko Elisan liikevaihdosta ja hoitavat lähes 100 000 yrittäjän IT- ja tietoliikenneasiat kuntoon. 

“Itse tykkään myös siitä, että myyjä voi täällä omalla myyntipanoksellaan vaikuttaa siihen, minkä verran palkkaa myyntibonuksineen omalle pankkitilille kuukausittain tärähtää”, Jori sanoo.

Fakta #3: Myynnin ammattilainen tulee pärjäämään työelämässä missä vain

Monesti myyntityötä tekevät tuntuvat Mikaelin mielestä vähän häpeilevän titteliään. Menestyminen myynnissä kalskahtaa monen mielestä jotenkin kylmältä. Mikael ymmärtää kyllä, mistä se johtuu. Yleensä kauhutarinat puhelinmyynnistä herättävät huomiota mediassa ja yleisessä keskustelussa.

“Meille tullessaan moni kuitenkin yllättyy, että puhelimessa tapahtuva etämyynti ei olekaan mitään hanttihommaa. Se onkin arvokasta ja kehittävää työtä, johon jokainen myyjä valmennetaan huolellisesti”, Mikael hymyilee.

Mikaelin ja Jorin tiimissä on jatkuvan kehittymisen asenne, jossa halutaan suunnata katse eteenpäin.

“Jatkuva sparraaminen ja valmennus ei tarkoita meillä sitä, että myyjänä olisit tehnyt jotain huonosti tai olisimme työhösi tyytymättömiä. Se tarkoittaa, että jokaisen onnistujankin potentiaalissa on aina kasvuvaraa, ja haluamme auttaa jokaista menestymään. Siksi valmennamme usein ja annamme lisävinkkejä myynnissä menestymiseen”, Mikael sanoo.

Totuus on, että nämä myynnin ammattilaiset saavat kantaa titteliään ylpeydellä. Laadukkaan myynnin tekijät pärjäävät myös työelämässä missä tahansa.

“Meidän tiimissämme aloittaneista suurin osa jatkaa tehtävässä yhä tai on siirtynyt Elisalla uusiin tehtäviin, kuten isompiin asiakkuuksiin. Mietin usein, että tervemenoa, tulette pärjäämään missä vain”, hymyilee Mikael.