Palkittu uutuussarja Kaikki synnit on juuri sellaista draamaa, joka kiinnostaa maailmalla. Draamasarjojen markkinoilla liikkuvat nyt isot rahat ja tekijät. Tuottaja Ilkka Matila kertoo, mistä on kyse.
Teksti: Hanna Kangasniemi
“Kerro paikallisesti, myy maailmanlaajuisesti” (tell it local, sell it global). Hollywoodin elokuvamogulien periaate on jäänyt tuottaja Ilkka Matilan mieleen hyvänä ohjenuorana kansainvälisen draaman tuotantoon. Kun draama on sijoitettu tekijöiden hyvin tuntemaan ympäristöön mutta teemat ovat yleismaailmallisia, se myy takuuvarmasti maailmalla.
Tämän reseptin Matila tunnisti heti, kun hän luki oululaisten Mika Ronkaisen ja Merja Aakon käsikirjoituksen Kaikki synnit -draamasarjaan. Itsekin oululaistaustainen Matila ihastui aitoihin henkilöhahmoihin, tunnistettaviin ajattomiin teemoihin ja luontevaan dialogiin. Tästä tulisi sarja, josta Hollywoodin kultakauden elokuvatuottajatkin olisivat pitäneet. Sarja, jolla olisi mahdollisuuksia jopa kansainväliseen levitykseen.
Suomalainen draama nousi pohjoismaiseen kastiin
Kuusiosainen Kaikki synnit sai Suomen ensi-iltansa 5.4., mutta se on ehtinyt ansaita jo kansainväliset kannuksensa Göteborgin elokuvafestivaaleilla, jossa se palkittiin parhaasta käsikirjoituksesta Nordisk Film & TV Fond -palkinnolla.
“Se on merkittävin palkinto, minkä draamasarja voi saada Pohjoismaissa. Festivaaleilla alan ihmiset sanoivat, että Kaikki synnit on käännekohta suomalaisille draamasarjoille: nyt olemme samalla tasolla muiden pohjoismaalaisten kanssa”, sarjan tuottaja Ilkka Matila kertoo. Muilla pohjoismaalaisilla hän viittaa sarjoihin, kuten Silta, Vallan linnake tai Wallanderit.
Tarve laatusarjoille avasi kansainväliset markkinat
Draamasarjat ovat saaneet vauhtia teknologisesta murroksesta.
“Viihteen katsominen on nykyään läsnä koko ajan ja kaikkialla mobiililaitteiden, suoratoistopalveluiden ja ohjelmakirjastojen ansiosta. Myös kotona monilla on isot ja laadukkaat teräväpiirtonäytöt. Niiltä katsottuna valkokangasformaatille kuvatut sarjat näyttävät hyviltä”, Matila pohtii.
Katsojien määrän räjähdysmäinen kasvu on saanut sisältöä levittävät kilpailemaan laadukkaista draamoista ja ohjelmista sekä näiden tekijöistä. Tämä lisää koko ajan myös vaatimustasoa. On tehtävä aina vain parempaa ja kiinnostavampaa. Alalla liikkuu yhä isompia tekijänimiä ja rahasummia.
“Myös ansaitsemisen malli on muuttunut suuresti sarjojen levityksessä. Aiemmin tärkeää oli suuri katsojamäärä. Nyt merkitsee se, paljonko katsojat ovat valmiita maksamaan yksittäisestä tai jatkuvasta katseluoikeudesta”, Matila sanoo,
Hänen mukaansa esimerkiksi Yhdysvalloissa keskivertotalous käyttää jo jopa 150 dollaria kuukaudessa erilaisiin katsomisen palveluihin.
Kansallisten draamasarjojen levitys kansainvälistyy
Laadukkaat draamasarjat menestyvät ja niitä myydään hyvin maailmalla. Kansainvälistä levitystä ei jarruta enää esimerkiksi outo kieli. Ilkka Matila mainitsee esimerkkinä israelilaiset draamat, jotka myyvät hyvin kansainvälisesti, vaikka heprea on monelle yhtä outo kuin suomi.
Matilan siteeraamalla tell it local, sell it global -ajattelulla on pohjaa. Kaikki synnitkin on herättänyt kiinnostusta maailmalla myös siksi, että se on kiehtovalla tavalla omaperäinen tarina monelle vieraasta kulttuurissa. Se tapahtuu eksoottisissa maisemissa mutta teemat ovat silti yleismaailmallisia. Sarjan brittiläinen levittäjä Sky Vision on kiitellyt nimenomaan tätä erityislaatuisuutta.
“Tekstitys ei ole enää katsojille ongelma. Jo nyt Yhdysvaltojen top 10 -sarjoista kolme on muita kuin englanninkielisiä. Saavutus, jonka ei uskottu tapahtuvan näin nopeasti”, Matila kertoo ja lisää, että tekstitystä huomattavasti kalliimpi dubbaus on kuitenkin yhä suosituin tapa katsoa vieraskielistä draamaa.
Kaikki synnitkin on täysin suomenkielinen draama, mutta sillä on jo nyt hyvää vetoa kansainvälisille markkinoille. Kiinnostusta testataan muun muassa tänä keväänä Cannesin MIPTV:ssä, joka on merkittävä kansainvälisen draaman myynti- ja ostotapahtuma.
Kun draamasarja pääse kansainvälisen levityksen vauhtiin, siitä voi aueta merkittävä tie draaman ja osaamisen viennille. Se voi tuoda Suomeen myös aivan uudenlaisia tekijöitä, niin osaajina kuin myös osaajien ja kuvauspaikkojen etsijöinä.
Korkeatasoinen draama vaatii isoja budjetteja
Laadukkaan draaman tekeminen on kallista ja budjetit ovat kasvaneet vuosi vuodelta. Kun draamasarjoja tehdään koko ajan enemmän, sekin vaatii yhä laajempia ja monimuotoisempia rahoituspohjia. Kun vielä 10 vuotta sitten laadukkaita draamasarjoja tehtiin ehkä 3–5 vuodessa, nyt niitä voi olla yli 20 tekeillä.
Kaikki synnit -sarjan työryhmä oli 100 henkeä. Lisäksi oli 200–300 näyttelijää ja päälle avustajat. Sarjan lavastukseen, puvustukseen, maskeeraukseen ja kuvien rakentamiseen satsattiin paljon. Silti Suomessa painitaan eri budjettiluokassa kuin muissa Pohjoismaissa.
“Suomessa draamasarjan tuotannot maksavat 200 000–600 000 euroa per valmistunut tunti. Sen sijaan esimerkiksi Silta-sarjan ensimmäiseen jaksoon käytettiin jo viisi vuotta sitten 1,6 miljoonaa euroa.
“Korvaamaton apu ja kansainvälistymisen vauhdittaja on Business Finlandin audiovisuaalisen alan tuotantokannustin. Sen saamisen edellytyksenä kun on, että 20 prosenttia rahoituksesta on ulkomaista”, Matila kehuu.
Pörssiyritys rahoittajana on ainutlaatuinen ilmiö
Kaikki synnit on yksi Elisa Viihteen tilaamista ja rahoittamista alkuperäissarjoista eli sarjoista, joiden esitysoikeudet ovat tilaajalla.
“On poikkeuksellista ja hienoa, että kotimainen pörssiyritys toimii suomalaisen kulttuurin tukijana. Ulkomaiset kollegat ovat ihastelleet, että meillä on tällainen kansainvälisestikin harvinaislaatuinen rahoittajataho. On kulttuuriteko yritykseltä tuottaa Suomessa, suomenkielistä ja suomalaista draamaa”, Matila sanoo.
Lue Kaikki synnit -sarjan käsikirjoituksen taustoista.
Lue, miten Ivalo ja muut suomidraamat menestyvät maailmalla.
Suomalaiset alkuperäissarjat työllistävät kulttuurialaa ja ovat merkittävä vientituote