Noora Lainio johtaa 20 henkilön yksikköä, kuljettaa toimistoaan käsilaukussa ja haluaa jatkuvasti oppia uutta. Lisäksi on ehdittävä keskittyä myös työn ulkopuoliseen elämään.
Teksti: Riikka Hollo Kuvat: Paula Virta
Elisalla on yli 4000 työntekijää. Tässä sarjassa tutustutaan elisalaisiin ja heidän työhönsä.
6.30
Kolmilapsisen uusperheen arki alkaa puoli seitsemän maissa kun Nooran herätyskello soi.
”Työskentelen aamun ensimmäiset tunnit usein etänä. Teen noin viidesosan työstäni muualla kuin konttorilla. Naurankin usein, että käsilaukkuni on yhtä kuin toimistoni.”
8.00–10.00
”Vien nuorimmaisen päiväkotiin ja palaan kotiin vetämään tiimipalaveria.” Teknologia mahdollistaa tiimityöskentelyn paikasta riippumatta. Palaverissa käydään läpi kyseisen viikon asioita ja keskustellaan töistä ja toimenpiteistä. ”Luen palaverin jälkeen sähköposteja ja hoidan kiireisimmät asiat pois alta.”
Aiemmin markkinointi- ja viestintäjohtajan tehtävissä Elisa Appelsiinissa työskennellyt Noora siirtyi äskettäin Yritysasiakkaat-yksikön tarjoomajohtajaksi.
10.00–12.00
Noora hyppää autoon ja suuntaa työpaikalleen Pasilaan. Hänellä on pitkä kokemus Elisasta ja sen tytäryhtiöistä.
”Minulle yksi tärkeimmistä työmotivaation ja innostuksen lähteistä on uuden oppiminen. Olen hakenut urallani säännöllisesti uusia haasteita ja vaihtanut rohkeasti tehtävästä toiseen. Se on ollut samalla keino haastaa itseäni.”
Kuka hän on?
Noora Lainio, 40. Tarjoomajohtaja, Operations, Elisa Yritysasiakkaat. Koulutus: Kauppatieteiden maisteri. Perhe: Mies Jarkko ja neljä: lasta Oliver, 5, Ida, 10, Emma, 13 ja Aleksi, 21 (asuu jo omillaan). Harrastukset: Tanssi ja liikunta yleensä. Motto: Vähemmän puhetta, enemmän toimintaa. Voimabiisi: Coldplayn Viva la Vida on minulle tärkeä biisi.
12.00–13.00
Lounas.
”Syön yleensä toimistolla tai kaupungilla, riippuu siitä missä satun olemaan.”
13.00–14.00
Johtoryhmän kokous. Noora on iloinen, että hän on saanut työskennellä vuosien varrella hyvin monipuolisissa tehtävissä. Nyt hänen vastuullaan on kehittää ja kaupallistaa yritysasiakkaille suunnattuja palveluja.
”Haasteellista työssäni on se, että ideoita tulee valtavasti, mutta kaikkia ei voi toteuttaa heti eikä yhtä aikaa. Moni ei tule ajatelleeksi kuinka laaja tarjonta meillä on. Perinteisten puhelinliittymien lisäksi tarjoamme yritysasiakkaille monipuolisia IT- ja asiakasvuorovaikutuksen palveluja. Käynnissä oleva digitalisaatio tuo paljon mahdollisuuksia asiakkaiden liiketoiminnan kehittämiseen, ja me olemme mukana luomassa sopivia ratkaisuja.”
14.00–16.00
Tapaaminen teknologiayhteistyökumppanin kanssa.
Noora kehittää itseään ja osaamistaan monin tavoin.
”Käyn seminaareissa, luen ja tapaan yhteistyökumppaneita. Uuden oppiminen on tärkeää, sillä meillä jokaisella on vastuu siitä, mitä teemme ja miten sen teemme.”
16.30–17.00
Lapsen haku päiväkodista.
”Vuorottelemme mieheni kanssa lapsenhaussa. Mieheni työ on hyvin samankaltaista kuin minun, joten ymmärrämme toistemme töitä hyvin.”
17.00
Perheen iltarutiineja, ruokailu ja harrastukset. Sähköpostien lukua ja työasioiden hoitamista tarpeen vaatiessa.
”Pyrin pyhittämään illan kahdeksasta eteenpäin perheelle ja rentoutumiselle, mutta olen toki tarvittaessa tavoitettavissa. Työmotivaatio pysyy yllä, kun muu elämä on tasapainossa.”
Lue lisää elisalaisten uratarinoita täältä.