Huoltoliikkeisiin kannetaan jatkuvasti mobiililaitteita, joiden ongelmat korjaisi kotikonstein. Korjaa puhelimen pikkuviat itse! Tässä lista vioista, joiden korjaamisesta on turha maksaa.
Teksti: Hanna Kangasniemi
1. Laitteen akku ei lataudu
Jos laitteen akku ei lataudu, vika ei ole välttämättä akussa vaan vääränlaisessa laturissa. Matkapuhelimelle riittää yleensä yhden ampeerin (A) virtaa antava muuntaja, kun taas tabletti tarvitsee yleensä kahden ampeerin virran. Merkittömien, ns. tarvikelatureiden ampeerimääriä ei ole mitattu tarkkaan, ja niistä ei välttämättä saa riittävästi virtaa laitteeseen. Varminta on ladata laite sen omalla alkuperäisellä laturilla. Huoltoliikkeessä on huomattu, että tarvikelaturista voi seurata muitakin häiriöitä laitteeseen, kuten kosketusnäytön toimimattomuus.
Jos akku ei lataudu ollenkaan, laturin kaapeli saattaa olla rispaantunut rikki kuoren alla. Silloin auttaa pelkkä kaapelin uusiminen. Tarvikekaapelin voi yhdistää alkuperäiseen muuntajaan, sillä kaapelilla ei ole suurta vaikutusta ampeerimääriin.
2. Akku tyhjenee liian nopeasti
Jos laite tuntuu kuluttavan akun liian nopeasti, vika on harvoin itse laitteessa tai akussa. Monelle jää huomaamatta auki lukuisia sovelluksia ja toimintoja, jotka syövät virtaa. Suurimpia syöppöjä ovat GPS, Bluetooth ja Wifi, jotka kannattaa kytkeä pois päältä, jos niitä ei tarvitse. Myös kirkkaaksi säädetty näyttö vaatii paljon virtaa.
iPhonessa avoimet sovellukset saa esiin, kun kaksoisnäpäyttää kotivalitsinta. Sovellukset voi sulkea pyyhkäisemällä niitä näytön yläosaa kohti. Android-laitteiden sovelluksia voi sulkea asetuksista sovellusten hallinnan kautta (osassa laitteita on muitakin vaihtoehtoja). Laitekohtaisia eroja voi olla. Sovellusten sulkeminen vapauttaa myös laitteen muistia, jolloin laite toimii todennäköisesti nopeammin.
Pakkasessa puhelimen akku saattaa mennä nollille, vaikka siinä näyttäisi olevan vielä hyvinkin latausta jäljellä. Siksi puhelin kannattaa pakkasella säilyttää lähellä ihoa, pussukan sisällä.
Laitteen virrankulutukseen vaikuttaa toki myös laitteen käyttömäärä. Pitkät puhelut, jatkuva datayhteys tai pelaaminen kuluttavat akkua nopeasti.
3. Vaihtelevia epämääräisiä ongelmia
Laitteisiin tulee usein laiteohjelmistojen päivityksiä. Päivitykset kannattaa asentaa, kun ne ovat saatavilla. Ohjelmistojen päivityksillä korjataan usein raportoituja ongelmia, kuten verkkoyhteysongelmia tai liikaa virrankulutusta. Laitteisiin kannattaakin päivittää aina uusin ohjelmisto, jonka laitevalmistajat tarjoavat nykyään verkon yli tulevina päivityspaketteina. Moni ongelma ratkeaa, kun ohjelmisto on ajantasainen.
Myös yksittäisten sovellusten päivitykset kannattaa ladata, koska sovelluksetkin voivat aiheuttaa laitteen toimimattomuutta.
4. Laite jumittuu tai kaatuilee
Älypuhelimet tekevät jatkuvasti haastavaa laskentaa. Tämän vuoksi laite voi ”kaatua” samalla tavalla kuin tietokone. Tällöin yhtäaikaa annetut komennot ovat liikaa laitteen käsittelykyvylle.
Kun laite jumittuu niin, ettei se käynnisty normaalitoimin, uudelleen käynnistyksen voi tehdä ns. soft reset -toimintona. Androidilla tämä tapahtuu painamalla volume- ja virtakytkintä yhtaikaa, kunnes laite käynnistyy uudelleen. Applen laitteella saman voi tehdä painamalla virta- ja kotivalitsinta yhtaikaa noin 10 sekuntia, kunnes laite käynnistyy jälleen.
Kun korjaa puhelimen pikkuviat itse, on mahdollista säästyä kalliilta visiitiltä huoltoliikkeeseen. Kaikessa ei kuitenkaan kannata luottaa omiin taitoihin ja isommissa vioissa onkin syytä kääntyä ammattilaisen puoleen.
Asiantuntijana Heikki Rossinen, toimitusjohtaja, Mobylife.
Lue myös:
Miten saisin puhelimen säilymään puhtaana ja ehjänä?