Elisan myymälässä ei tarvitse olla teknologia-alan virtuoosi heti kättelyssä. Roosa, Miija ja Laura kehottavat unohtamaan ”myyjänaamarit” ja kertovat mikä tekee hyvän myyjän.
“Muistan miettineeni, että onkohan minusta myymälätyöhön ollenkaan, mutta päätin silti kokeilla.”
Näin kertoo Triplan myymälän myyjä Roosa Jääskö, joka hyppäsi uskaliaasti kosmetologista digitalisaation eturintamaan Elisalle – ja on viihtynyt myymälätyössä jo 1,5 vuotta!
Vaikka teknologia-ala oli hänelle tuntematon ja Roosa epäili aluksi kykyjään, on hän saanut todistaa omat ennakkoluulonsa vääriksi jo lukuisia kertoja.
Näin on tehnyt myös Triplan myymäläpäällikkö Miija Matilainen. Miija kertoo saaneensa itsensä kiinni täysin vastaavanlaisista pohdinnoista myyjäuransa alkutaipaleella liki seitsemän vuotta sitten. Hän muistaa yhä, miten jännittävältä, mutta samalla innostavalta tuntui aloittaa yhtenä harvoista pk-seudun naismyyjistä Elisan myymälässä.
“En minäkään tiennyt mistään mitään”, naurahtaa Lappeenrannan myymälän myyjä Laura Kotiranta, joka sukkuloi nykyään jo suvereenisti asiakkaiden luotettuna liittymä-, laajakaista- ja laite-eksperttinä.
Roosan mielestä on ollut helpottavaa huomata, miten paljon hänen ympärillään on alan osaamista ja nippelitason apua tarjolla. Hän kiittää myös esihenkilöään Miijaa siitä, että on saanut häneltä hyviä myyntivinkkejä – ja niiden kautta rohkeutta asiakaskohtaamisiin.
“Minulla on alusta saakka ollut täällä todella hyvä tukiverkosto työkavereista myymäläpäällikköön. En ole koskaan jäänyt yksin kysymysteni kanssa”, Roosa sanoo.
“Tekemällä kyllä oppii ja apua sekä lisäkoulutusta on aina tarjolla”, Miija lisää.
Kuten asiakkaana, myös elisalaisena saa olla oma itsensä
“Vietämme noin puolet hereilläoloajastamme töissä, ja olisi aika uuvuttavaa, jos se aika pitäisi esittää jotain muuta mitä oikeasti on”, Miija tuumaa.
Roosa komppaa Miijaa ja kertoo, että on saanut kumota oman ennakkoluulonsa siitä, ettei hän voisi rauhallisena persoonana pärjätä myyntityössä. Päinvastoin – Roosa käyttää rauhallisuuttaan valttikorttina asiakaskohtaamisissa.
“On ollut kiva huomata, ettei minun tarvitse esittää mitään, vaan voin olla se sama Roosa myyntityössä. Olen saanut myös hyvää palautetta asiakkailta rauhallisesta lähestymistavastani”, Roosa kertoo hymyillen.
On ollut kiva huomata, ettei minun tarvitse esittää mitään, vaan voin olla se sama Roosa myyntityössä.
Miijalle työ Elisalla on pysynyt vuodesta toiseen mielekkäänä, kun ei ole tarvinnut vetää erillistä “myyjänaamaria” naamaan. Tälle ajatukselle perustuu myös hänen johtamisen filosofiansa myymäläpäällikkönä: jokainen saa loistaa myymälätyössä omana itsenään.
“Olen pyrkinyt rakentamaan myyntitiimiäni kuin palapeliä, jossa palat ovat erilaisia ja täydentävät toisiaan. Jokaiselle on oma paikkansa täällä”, Miija summaa.
Myös Laura on Elisalla saanut tuntea riittävänsä juuri sellaisena kuin on. Lappeenrannan myymälän ainoana naismyyjänä hän on tuntenut aina kuuluvansa joukkoon ja se kumpuaa hänen mukaansa tiimiläisten välisestä arvostuksesta: jokaisen omaa tyyliä toimia ja tehdä kunnioitetaan.
“Jokaisella meillä on omat vahvuutemme ja niitä vaalitaan ja korostetaan tässä työssä. Vastaavasti olemme kartoittaneet tiimimme kehityskohteita ja käyneet niitäkin porukalla läpi kuukausipalavereissa”, Laura kertoo.
Myyjänä ei ole koskaan valmis – alati muuttuva ala innostaa naiskolmikkoa oppimaan lisää
Miija, Roosa ja Laura toimivat alalla ja rajapinnassa, jossa digitaalista tulevaisuutta rakennetaan – yksi asiakaskohtaaminen kerrallaan.
Jatkuva uuden oppiminen onkin tälle kolmikolle yksi myyntityön parhaimpia puolia. Ikinä ei tiedä, mitä uutta digitalisoituva maailma heittää eteemme.
“On siistiä toimia “tiedon jalkauttajana” asiakkaille, jotta heillä on valmiudet olla mukana digitaalisessa tulevaisuudessa. Jokaisesta asiakaskohtaamisesta tulee hyvä annos oppia itsellekin”, Laura kertoo.
Laura myöntää, että hän ajatteli 1,5 vuotta sitten taloon tullessaan, että Elisan myymälätyössä voi pärjätä vain alan kokenut konkari. Kokemuksensa myötä hän tietää nyt kertoa, ettei myyjänä ole koskaan valmis – ja juuri se pitää homman mielenkiintoisena hänelle.
“Nettiliittymät ja laajakaistat olivat minulle melko vieraita käsitteitä, kun aloitin täällä. Nyt niihin liittyvä tieto tulee jo selkärangasta, mutta uutta opittavaa tulee silti koko ajan lisää. Se tuntuu innostavalta”, Laura tuumaa.
“Elisan myymälä on ollut itselleni aina todella turvallinen paikka oppia uutta”, Miija lisää.
3 vinkkiä – Mikä on teknistä taituruutta tärkeämpää Elisan myymälässä?
Syvä tekninen osaaminen ei ole kolmikon mielestä ykkösasia Elisan myymälätyössä. Nyt Roosa, Miija ja Laura jakavat kolme vinkkiä, joilla myyjänä pärjää varmasti!
1. Asenteella pötkii pitkälle
Myymälätyössä täydellistä tietotaitoakin tärkeämpää on Miijan mukaan asenne. Se on vienyt myös häntä Elisa-urallaan eteenpäin aloittelevasta myyjästä myymäläpäälliköksi.
“Asenteella pääsee tässä työssä hyvin pitkälle. Kun on tahtoa oppia ja kehittyä, aivan varmasti pärjää”, Miija kiteyttää.
“Asiakkaiden arvot ja asenteet ja sitä myötä tarpeet muuttuvat koko ajan. Myyjänä asennetta tarvitaan myös tähän muuttuvaan maailmaan sopeutumisessa”, hän muistuttaa.
2. Kuuntelutaidot ovat puheenlahjoja tärkeämmät
Lauralle myyntityön tavoite on simppeli: ”Keskustellaan asiakkaiden kanssa heidän tarpeistaan ja luodaan niihin kaikista paras ratkaisu.”
Ja jotta päästään hyvästä asiakaspalvelusta asiakkaiden odotusten ylittämisen tasolle, tarvitaan siihen Lauran mukaan hyviä kuuntelutaitoja.
“On asiakkaita, jotka haluavat myymälässä palvelua minulta, koska olen aikaisemmassa kohtaamisessamme kuunnellut heitä. Näissä tilanteissa tiedän, että olen onnistunut rakentamaan luottamuksen asiakkaan kanssa ja se tuntuu hyvältä”, Laura kertoo.
3. Tärkeintä on jättää hyvä fiilis
Toisinaan myymälätyössä tulee vastaan myös reklamaatiotilanteita, joissa hyvä asiakaspalvelu on avainasemassa. Roosan mukaan näissä tilanteissa hänen luonteenomainen rauhallisuutensa on ollut iso apu asiakkaan kohtaamisessa ja tilanteen kääntämisessä ”voitoksi”.
“Koen, että me myyjät olemme tärkeässä asemassa täällä, sillä olemmehan me yrityksen “kasvot” asiakaskohtaamisissa. Minulle on henkilökohtaisesti tärkeää jättää asiakkaalle positiivinen fiilis ja tunne, että on kiva tulla takaisin asioimaan Elisalle myöhemminkin”, Roosa summaa.
Lue lisää asiakaspalvelun ja myynnin urasta Elisalla
Lue myös:
Yhdessä yhdenvertaisemman työelämän puolesta