Puhelimen netti lakkasi toimimasta kesken kaiken – mistä se voi johtua ja mikä avuksi? Elisa Omaguru -asiantuntija antaa vinkkejä ongelmatilanteen korjaamiseksi.
Puhelimen voi yhdistää nettiin joko käyttämällä puhelimen mobiilidataa eli liittymään kuuluvaa nettiä tai vaihtoehtoisesti Wifi:llä. Wifillä tarkoitetaan langatonta yhdistämistä esimerkiksi kodin kiinteään nettiin tai johonkin muuhun Wifiin kuten junan tai ostoskeskuksen tarjoamaan kiinteään nettiyhteyteen.
Onko vika Wifissä vai mobiilidatassa?
Jos puhelimen netti ei toimi, kannattaa ensin selvittää, onko vika Wifissä vai puhelimen omassa netissä. Tämän voi tehdä ottamalla ensin Wifin pois päältä puhelimessa. Yleensä puhelin käyttää ensisijaisesti Wifiä, jos sellainen on käytössä, joten puhelimesi saattaa olla yhdistyneenä esimerkiksi avoimeen verkkoon tietämättäsi. Kun Wifi on kytketty pois päältä, puhelin siirtyy käyttämään mobiilidataa, eli liittymään kuuluvaa nettiä. Jos netti toimii normaalisti, kun Wifi on kytketty pois päältä, on vika langattomassa verkossa.
Joskus netin toimimattomuus puhelimessa voi johtua virheellisistä yhteysasetuksista. Yhteysasetukset voivat toisinaan muuttua esimerkiksi puhelimeen tulevien päivitysten yhteydessä. Tärkein asetus on APN, eli yhteyspiste. Voit tarkistaa oikeat asetukset operaattoriltasi. Myös muissa asetuksissa voi olla vikaa: Android-puhelimissa mobiilinetin voi katkaista myös laitteen datarajoitus.
Jos netti ei edellä kuvattujen toimenpiteidenkään jälkeen ala toimia, kannattaa puhelin käynnistää uudelleen. Muista painaa virtapainiketta riittävän pitkään: muuten sammutat laitteen sijaan pelkästään puhelimen näytön.
Jos sinulla on käytössäsi Elisan liittymä ja puhelimen netti lakkasi toimimasta, saat vinkkejä yhteyden parantamiseen ja apua yhteyden palauttamiseen Elisan Verkkoapurista.
Vastaajana Elisa Omaguru -asiantuntija Jari Puustinen
Lue myös:
Itsenäinen 5G on täällä – tarjolla vakaampi ja viiveettömämpi netti