Tubettaja Jasminsofin vinkit: Näin onnistut tubettamisessa

Tubettaja Jasminsofi tavoittaa kanavissaan yli 200 000 ihmistä kuukaudessa. Nyt hän kertoo, miten tubettamisessa voi onnistua. “Jos haluat aloittaa tubettamisen, älä tee niin kuin minä tein”, hän neuvoi Elisa Kulman tubettaja-työpajassa.

Teksti: Jenni Junkala Kuvat: Meeri Utti

Tubettaja Jasminsofista on tullut kolmessa vuodessa yksi Suomen suosituimmista lifestyle-tubettajista. Jasminsofi eli Jasmin Muurinen, 24, kertoi Elisa Kuvakulma -workshopissa, miten tubettamisessa voi menestyä.

Jasminsofi oli ennen tubettamista bloggaaja. “Se on aika klassinen tubettajan tarina. Kun bloggasin, minulta pyydettiin videoita, joten päätin kokeilla niiden tekemistä”, hän sanoo.

Ensimmäiset Jasminsofin videot olivat hänen mukaansa “täysi katastrofi”. Sillä hän tarkoittaa, että videot eivät olleet hänen näköisiään, oman tyylisiä. Hän päätti silti antaa vielä mahdollisuuden tubettamiselle. “Tein esittelyvideon itsestäni. Sitä katsottiinkin 27 000 kertaa.”

Esittelyvideonsa jälkeen Jasminsofi sai puolessa vuodessa 20 000 seuraajaa ja tiesi löytäneensä oman juttunsa. “Tällainen kasvu on aika yleistä tubettajille, jotka lähtevät nousuun. Seuraajia tulee Youtuben algoritmien takia nopeasti, koska nosteessa olevia sisältöjä suositellaan käyttäjille.”

Nyt Jasminsofi on tubettanut ammatikseen kaksi vuotta. Hänellä on 81 000 tilaajaa ja jokaisella videolla on keskimäärin 60 000 katsojaa. Jos kaikkien hänen somekanaviensa seuraajat lasketaan yhteen, hän tavoittaa kuukausittain 220 000 ihmistä.

Jasminsofi kuvailee omaa tyyliään raakarehelliseksi arkidokumentoinniksi. Se tarkoittaa esimerkiksi MyDay- ja MyWeek-tyylisiä videoita, joissa hän kertoo päivistään. Videoille mahtuu laidasta laitaan tunteita: iloja, suruja ja vaikeita ja helppoja hetkiä.

“Vaikka olen tehnyt sisältöjä jo kolme vuotta ja tubettanut ammatikseni kaksi, löysin vasta puolitoista vuotta sitten oman tyylini. Aluksi tein sellaisia videoita, joita minulta pyydettiin, esimerkiksi älyttömästi erilaisia maisteluvideoita. Aloittavalle tubettajalle minulla onkin yksi hyvä vinkki: älä tee niin kuin minä tein, vaan niin kuin nyt neuvon.”

Jasminsofi Elisa Kulma
Jasminsofi haluaa pitää tyylinsä aitona ja mutkattomana. “Suunnittelen videoni, mutta tähän mennessä olen käsikirjoittanut ainoastaan yhden niistä.”
tubettaminen Elisa Kulma
Stella Massa, 18, oli kuuntelemassa Elisa Kulman ensimmäisessä workshopissa Jasminsofin vinkkejä tubekuvaukseen. “Aiomme aloittaa tubettamisen kaverini kanssa. Pelaamme kummatkin jalkapalloa, joten kanavamme kertoisi muun muassa siitä. Videoissa olisi myös huumoria. Sain Jasminsofilta vinkkejä ja rohkeutta aloittamiseen.”

Jasminsofin opit aloittavalle tubettajalle

Mieti ensin, mitä haluat tehdä ja tee vasta sitten. Kysy itseltäsi, mikä on sinun juttusi. Älä ole liian suunnitelmallinen, mutta mieti muutama sinulle tärkeä asia sisällöntuottajana. Pidä niistä kiinni. Usko itseesi, vaikka saisitkin kritiikkiä. Jokainen tubettaja saa sitä. Julkaise sellaista sisältöä, jonka takana voit seistä vielä vuosienkin päästä.

Tee sellaisia videoita, joita itse katsoisit. “Olen valinnut kuvaustyylini sen perusteella, mistä itse nautin ja mitä olen valmis tekemään. En jaksaisi kuvata jokaista videotani monella eri kameralla ja moneen eri kertaan, vaan tyylini on vähän askeettisempi ja aidompi. Kuvaustyylejä on niin monta kuin tubettajiakin. Joillekin tärkeintä on visuaalisuus, kuten harkitut kuvakulmat. Jotkut ottavat videoistaan monta eri ottoa, jotta lopputulos on mahdollisimman virheetön. Minun seuraajani haluavat nähdä minut ja kuulla mielipiteitäni ja tuntemuksiani. Silloin kuvaustyylillä ei ole niin suurta merkitystä.”

Tubettaminen on työlästä ja vaatii harjoittelua. “Jokaisen videon editoimiseen menee paljon aikaa. Yhden yksinkertaisen 20 minuutin videon editoimiseen voi mennä tunti. Sen sijaan MyWeek-videoon omaa elämää kuvataan viikon ajan ja sen editoiminen voi kestää monta päivää.” Editoimisen lisäksi jokainen video pitää ensin suunnitella ja kuvata. Julkaisun jälkeen kommentteihin on vastailtava ja videota on hyvä jaella myös muissa sosiaalisen median kanavissa.

Brändää itsesi. Youtubessa menestyy tekemällä itsestään brändin. Se lähtee suunnittelusta ja itselleen uskollisen sisällön tekemisestä, mutta näkyy niinkin pieninä asioina kuin fonttivalintoina. “Käytä aina samanlaisia alkuja ja loppuja videoilla ja samanlaista fonttia tekstissä.”

Älä ole pelkästään Youtubessa. “Käytän itse montaa eri kanavaa: Instagramia, Snapchatia, TikTokia… Mitä enemmän kanavia tubettajalla on käytössä, sitä enemmän erilaisia kohderyhmiä hän löytää. Eri kanavissa voi olla eri tavoitesisällöllä. Teen Youtubeen raakarehellisiä videoita, joissa voin vaikka itkeä. Instagramissa taas julkaisen enemmän poseerauskuvia. Ne, jotka seuraavat minua monessa eri kanavassa, saavat jokaisesta irti jotain uutta.”

Näillä välineillä pärjäät

Kamera ja jalusta. “Kameroiden määrä riippuu aivan omasta tyylistä. Jos haluat tehdä laadukkaan näköisiä videoita, kannattaa satsata kameran laatuun. Jos kuvaat videoita, jotka keskittyvät sinuun henkilönä, perushyvä kamera riittää. Minä käytän yhtä Canonin G7X Mark II -kameraa ja jalustaa. Kameraani kutsutaan blogikameraksi, koska moni bloggaaja käyttää sitä. Se on pieni ja siinä on kääntyvä näyttö.”

Tietokone ja hiiri. “Nostan hattua sellaisille, jotka pystyvät tekemään kiinnostavia tubevideoita ilman läppäriä eli videoiden editoimista. Jotkut pystyvät editoimaan ilman hiirtä, minä en.”

Älypuhelin. “Puhelimella pystyy vastaamaan kommentteihin nopeasti ja sitouttamaan niin omia katsojia. Puhelimellakin on väliä. Jos ei ole aluksi valmis satsaamaan kunnon kameraan, hyvällä puhelimella voi myös kuvata hyviä videoita.”

Mikrofoni. ”En käytä erillistä mikrofonia, vaan kameran omaa. Mikrofoni voi kuitenkin olla tarpeen, jos kuvaa kaukana kamerasta tai kaikuvassa ja suuressa tilassa.”

Jasminsofi Elisa Kulma
Jasminsofi piti Elisan Kulmassa workshopin tubettamisesta. Aloittaessaan tubettamista hän ajatteli, että on noloa kuvata itseään julkisella paikalla. Hän huomasi kuitenkin nopeasti, ettei siihen kiinnitetä juuri huomiota.

Tutustu Jasminsofin Youtube-kanavaan täällä.

Elisa Kuvakulman tapahtumat

Elisa Kuvakulma on Elisa Kulmassa (Aleksanterinkatu 19) järjestettävä kolmen kerran workshop-sarja, jossa somevaikuttajat jakavat vinkkinsä sosiaaliseen mediaan.

Workshopit:

Jasminsofi ja tubekuvaus,  25.4. 

Sara Tickle ja Instagram-kuvaus, 16.5. klo 18–19

Joonas Linkola ja luontokuvaus, 6.6. klo 18–19

Elisa Kuvakulma -tapahtumat ovat ilmaisia eivätkä vaadi ilmoittautumista. Tapahtumien yhteydessä arvotaan 100 euron lahjakortti Elisan myymälään.