Elämyksiä ja tuottavuutta digitaalisilla palveluilla
2019
Elisan kannattavuus vuonna 2019 oli yhtiön historian paras. Laadun ja
asiakaskokemuksen parantaminen sekä investoinnit uusiin teknologioihin
vahvistivat kilpailukykyämme. Toimme asiakkaillemme ensimmäisenä
5G-verkon, liittymät, laitteet ja palvelut.
Elisan kansainvälinen kasvu jatkui digitaalisten palveluiden
vauhdittamana, jotka hyödyntävät ydinliiketoimintamme kyvykkyyksiä.
Digitaaliset palvelut muodostavat liikevaihdostamme jo 15 prosenttia.
Vahvistimme Elisa Automate liiketoimintaa ostamalla ostamalla
teleoperaattoreille kansainvälisesti verkon valvonta- ja
analytiikkaohjelmistoratkaisuja tarjoavan Polystar OSIXin.
Jatkoimme strategiamme mukaisesti panostuksia asiakaskokemuksen ja
laadun jatkuvaan parantamiseen. Elisan systemaattinen laatutyö
palkittiin Suomen laatupalkinto -tunnustuksella.
Keskeisiä tapahtumia:
- Kaupallinen 5G-verkko ja 5G-päätelaitteet asiakkaillemme ensimmäisenä maailmassa
- Polystar-yrityskauppa vahvisti Elisa Automate -liiketoimintaa
- Elisa Viihteen alkuperäissarjoille kansainvälistä menestystä, Ivalo myytiin yli 30 maahan
- Sitoumus hiilineutraaliuuteen vuoden 2020 aikana
2018
Vuosi
2018 oli Elisalle jälleen ennätysten vuosi. Toiminnassamme korostui
pitkäjänteisen strategiamme toteuttaminen ja määrätietoinen työmme
laadun parantamiseksi.
Teimme vahvan tuloksen,
liikevaihtomme kasvoi 2,5 prosenttia ja vertailukelpoinen käyttökate 4,2
prosenttia. Liikevaihtoa kasvatti mm. mobiili- ja digitaalisten
palveluiden kasvu ja vähensi divestoinnit. Tulosta kasvattivat pääosin
Elisan operatiivisen toiminnan tuottavuuden parantaminen sekä
digitaalisten palveluiden ja mobiilin palveluliikevaihdon kasvu.
Päivitimme vuoden 2021 loppuun tähtäävät keskipitkän aikavälin
tavoitteemme.
Kasvoimme myös yrityskaupoilla.
Vahvistimme IT-osaamistamme yritysasiakasliiketoiminnassa ostamalla
Fenix Solutionsin sekä kuluttajasegmentissä streaming- ja
videotuotantopalveluihin erikoistuneen Kepit Systemsin. Suomessa Elisa
Appelsiini sulautui Elisaan ja Virossa Starmanin toiminnat integroitiin
Elisaan.
Keskeisiä tapahtumia:
• Siirryimme ensimmäisenä Suomessa 5G-aikakaudelle
• Panostukset digitaalisiin palveluihin tuottivat tulosta myös kansainvälisesti
• Laadun ja toiminnan parantaminen kasvatti edelleen asiakas- ja henkilöstötyytyväisyyttä
• Elisalle myönnettiin viiden tähden EFQM-laatutunnustus
2017
Elisa
täytti vuonna 2017 135 vuotta ja vuosi oli jälleen historiamme
menestyksekkäin. Liikevaihto ja tulos olivat kaikkien aikojen parhaat.
Tulostamme paransi erityisesti mobiilin palveluliikevaihdon kasvu ja
panostukset Elisan toiminnan tuottavuuteen sekä viimeaikaiset
yrityskaupat. Viron suurimman maksullisten TV-palveluiden ja kiinteän
verkon laajakaistaoperaattorin AS Starmanin kauppa saatiin päätökseen.
Lisäksi ostimme turvallisiin tietoverkko- ja konesaliratkaisuihin
keskittyvän Santa Monica Networks Groupin Suomen ja Viron
liiketoiminnan.
Jatkoimme määrätietoista laadun ja
toiminnan jatkuvaa parantamista, mikä myös näkyi asiakastyytyväisyyden
kasvuna. Esimerkiksi Elisan kuluttaja-asiakaspalvelun suositteluaste on
noussut kolmessa vuodessa yli 30 prosenttiyksikköä.
Elisan
verkossa liikkuu eniten mobiilidataa Suomessa ja neljänneksi eniten
Euroopassa. Elisan innovoimien rajattomien liittymien tarjoamista oli
mahdollista jatkaa kesäkuussa voimaantulleen EU:n
verkkovierailuasetuksen viisaan suomalaisen täytäntöönpanon ansiosta.
Matkapuhelimen käyttö EU-alueella halpeni merkittävästi ja toimme
markkinoille uudet Premium-liittymätyypit, jotka tarjoavat rajattoman
datan Pohjolassa ja Baltiassa sekä reilusti datakäyttöä myös muissa EU-
ja ETA-maissa. Liittymät sisältävät myös rajattomasti puhetta ja
viestejä EU- ja ETA-maiden sisällä. Uudet Premium-liittymätyypit
otettiin hyvin vastaan ja datan käyttö ulkomailla kasvoi merkittävästi.
Tuomme
ensimmäisenä Suomessa 5G-valmiuden mobiiliverkkoon. Aloitimme 5G-verkon
rakentamisen Tampereella, jossa entistä nopeammat ja luotettavammat
verkkoyhteydet saadaan käyttöön keväällä 2018.
Tarjoamme
asiakkaillemme jatkuvasti uusia palveluita ja sisältöjä. Elisan
viihdepalveluista nauttii yli 300 000 kotitaloutta ja Elisa Viihde on
Suomen suosituin viihdepalvelu. Vuoden aikana Elisa Viihde sai runsaasti
uutta kotimaista ja ulkomaista sisältöä, esimerkiksi alkuperäissarjan
Suomen Konttori, joka sai ensi-iltansa Elisa Viihteessä.
Vuonna
2017 elisalaisia oli kaikkiaan 4 700 13 eri maassa. Equileapin
tasa-arvoisuutta mittaavassa tutkimuksessa Elisa sijoittui ainoana
suomalaisyhtiönä kymmenen parhaan joukkoon ja henkilöstö valitsi Elisan
Suomen parhaiden työpaikkojen joukkoon. Elisa on historian suurin
pörssiyritys Great Place to Work Finlandin suurten yritysten listalla,
jossa sijoitus oli kolmas.
Olemme sitoutuneet YK:n
Global Compact -aloitteeseen ja tuemme YK:n kestävän kehityksen
tavoitteita. Vuonna 2017 allekirjoitimme UN Women Empowerment
Principles, Sitoumus 2050, Energiatehokkuussopimus ja Science Based
Targets -aloitteet. Sekä oman toimintamme että asiakkaillemme
tarjoamiemme palveluiden ympäristövaikutukset pienenivät edelleen.
Raportoimme hiilijalanjälkemme vuosittain kansainvälisessä sijoittajille
suunnatussa CDP-kyselyssä, jonka 2017 raportissa Elisa nousi ainoana
pohjoismaisena operaattorina Climate A listalle 106 kärkiyrityksen
joukkoon.
Syksyllä 2017 käynnistimme laajan
yhteiskunnallisen Pidetään yhtä -kampanjan, jonka tavoitteena on lisätä
aikuisten ja nuorten vuorovaikutusta. Tutkimuksen mukaan yli puolet
nuorista haluaisi viettää enemmän aikaa vanhempiensa kanssa.
2016
Vuosi
2016 oli Elisalle monella tavalla erityisen menestyksekäs ja tulos oli
jälleen historian paras. Digitaalisten palveluiden liikevaihto ylitti
100 miljoonan euron rajan. Jatkoimme määrätietoisesti strategiamme
osa-alueiden toteuttamista. Luomme arvoa asiakkaillemme ja
omistajillemme panostamalla jatkuvasti verkkoomme, uusiin palveluihin,
asiakastyytyväisyyteen, laatuun ja kustannustehokkuuteen.
Toteutimme
strategiaamme markkina-asemamme vahvistamiseksi kotimarkkinoilla
ostamalla Anvian Telecom-liiketoiminnan, IT- ja hostingpalvelut sekä
Anvia TV- ja Watson-liiketoiminnat sekä kaapeli-tv-operaattori Starmanin
Viron liiketoiminnan.
Jatkoimme investointeja
huippunopean 4G-verkon laajentamiseen. Yli 80 prosenttia kaikesta Elisan
mobiiliverkon dataliikenteestä liikkui jo 4G-verkossa ja yli miljoonan
4G-käyttäjän raja rikottiin huhtikuussa. Riippumattoman ECE Ltd:n
tutkimuksen mukaan Elisalla on Suomen nopein 4G-verkko, jonka kattavuus
on jo 99 prosenttia väestöstä. Myös Virossa mobiiliverkon kehitys jatkui
myös vahvana, väestöpeitto on noin 98 prosenttia. Saimme
taajuushuutokaupassa tavoittelemamme uudet 700 MHz -taajuudet, joiden
avulla voimme edelleen täydentää 4G-verkkoamme Suomessa.
Pilotoimme
ensimmäisenä Suomessa 5G:tä ja 450 Mbit/s maksiminopeuksia
kaupallisessa mobiiliverkossamme, sekä ensimmäisenä Pohjoismaissa 700
megahertsin taajuutta.
Elisa on myös Suomen johtava
kiinteän verkon toimija. Paransimme vuoden aikana pientalojen sekä
kerros- ja rivitalojen laajakaistayhteyksiä ympäri Suomea. Laajennukset
ovat tuoneet entistä nopeammat yhteydet lähes 75 000 kotitalouden
saataville ja ne mahdollistavat sujuvan etätyön ja kodin viihdekäytön.
Toimme
lukuisia uusia lisäarvoa tuottavia palveluita ja sisältöjä
asiakkaillemme. Elisa Viihde on Suomen suosituin viihdepalvelu, jonka
asiakkaana on yli 300 000 kotitaloutta. Elisa Kirja on Suomen suurin
e-kirjapalvelu, josta ladattiin yli 650 000 kirjaa. Lanseerasimme
Helsingin keskustassa ja myös mobiilisti palvelevan Elisa Kulman, jonka
tehtävänä on tuottaa ylivertaista palvelukokemusta, herättää keskustelua
digitalisaation ajankohtaisista ilmiöistä ja lanseerata tuotteita,
joita ei vielä muualta saa.
Olemme sitoutuneet
parantamaan jatkuvasti liiketoimintamme ympäristövaikutuksia.
Vähäpäästöiset ratkaisumme pienensivät edelleen Elisan asiakkaiden ja
oman toiminnan hiilijalanjälkeä 14 prosenttia vuoteen 2015 verrattuna.
Elisalaiset tekivät keskimäärin 77 päivää töitä muualla kuin
toimipisteessä pienentäen osaltaan hiilijalanjälkeämme. Saavutimme myös
jälleen kaikkien aikojen parhaan tuloksen henkilöstötyytyväisyydessämme.
Elisa
otettiin mukaan kansainväliseen, vastuullisen sijoittamisen FTSE4Good
-indeksiin. Indeksi mittaa niiden yritysten toimintaa, jotka täyttävät
globaalisti tunnustetut vastuullisen yritystoiminnan standardit niin
ympäristövastuun kuin sosiaalisen vastuun sekä hallinnoinnin osalta.
2015
Vuonna
2015 Elisa teki jälleen historiansa parhaan tuloksen ja toi
asiakkaillemme uusia, elämyksellisiä ja merkityksellisiä palveluja sekä
niihin sisältöjä. Liikevaihdon kasvu 2015 oli parempi kuin viiteryhmässä
keskimäärin ja tulos kasvoi selvästi. Liikevaihtoon vaikuttivat
mobiilidatan ja ICT- ja uusien verkkopalveluiden kysynnän kasvu. Virossa
liikevaihto oli edellisen vuoden tasolla.
Vuonna 2015
tehtiin ennätyksiä mobiilidatan kysynnässä.Suomen ja Viron 4G-verkkon
kattavuus on yli 97 prosenttia väestöstä. Lisäksi toimme myyntiin jopa
300 Mbit/s nopeudet mahdollistavan liittymän. Toimme asiakkaillemme
useita uusia palveluita. Laajensimme Elisa Viihde -palvelun tarjontaa
viihde- ja urheilusisällöillä sekä täysin omilla, vain Elisa Viihteestä
saatavilla kotimaisilla elokuvilla ja tv-sarjoilla. Toimme myös
ensimmäisenä Suomessa Netflix-palvelun integroituna IPTV-palveluun.
Elisa Kirja -palvelun asema Suomen suurimpana e-kirjapalveluna vahvistui
edelleen ja lähimaksaminen yleistyi.
Yritysasiakkaille
vuosi 2015 oli digitalisaation läpimurtovuosi. Olemme kehityksen
kärjessä ja lanseerasimme jo alkuvuodesta Suomessa ja Virossa Elisa
Internet of Things (IoT) -palvelukokonaisuuden. Laajensimme
palvelutarjontaamme kyberuhkien torjunnassa ja perustimme uuden Elisan
kyberturvakeskuksen, jonka avulla tarjoamme asiakkaillemme palveluna
ennaltaehkäisevän ja reaaliaikaisen turvan erilaisten uhkien
havainnointiin ja torjuntaan. Kansainväiseen kasvuun panostamme
erityisesti yritysten videoneuvotteluratkaisuilla.
Allekirjoitimme
YK:n Global Compact -aloitteen ja olemme sitoutuneet tukemaan ja
toteuttamaan omassa toiminnassamme sen perusperiaatteita. Päivitimme
vuoden aikana henkilöstön kanssa yhdessä käydyn arvodialogin tuloksena
arvomme, joita ovat asiakasymmärrys, vastuullisuus, tuloksellisuus,
uusiutuminen ja yhteistyö. Arvoihimme perustuvat myös koko konsernia
koskevat Elisan yleiset toimintaperiaatteet (Code of Conduct).
Teemme
pitkäjänteistä työtä ilmastomuutoksen hillitsemiseksi vähäpäästöisillä
ICT-palveluillamme ja energiatehokkuuden parantamisella. Asiakkaidemme
päästösäästöt kasvoivat edelleen ja oma hiilijalanjälkemme pieneni 76
prosenttia. Lähes kaikki Suomessa hankkimamme sähkö perustuu uusiutuvaan
energiaan. Raportoimme hiilijalanjälkemme vuosittain kansainvälisessä
CDP-kyselyssä, jossa Elisan sijoittajille ja globaaleille markkinoille
tuottama vuoden 2015 ilmastoraportti arvioitiin pohjoismaisten yritysten
huipputasolle ja teleoperaattoreiden parhaimmistoon.
2014
Vuonna
2014 Elisa teki kaikkien aikojen vuosituloksen, vaikka
yleistaloudellisen tilanteen epävarmuus jatkui. Liikevaihtoa kasvattivat
mm. uudet palvelut ja mobiilidatan kasvu. Panostimme edelleen
merkittävästi laatua ja kustannustehokkuutta parantaviin toimenpiteisiin
niin asiakaskontaktien määrässä, käyttäjäkokemuksessa kuin
online-kehityksessäkin. Jatkoimme PPO:n, Telekarelian ja KYMP-yhtiöiden
toimintojen ja palveluiden yhtenäistämistä strategiamme mukaisesti.
Päivitimme myös brändistrategiamme ja visuaalisen ilmeemme vastaamaan
paremmin nykyistä monimuotoista liiketoimintamme
Vuonna
2014 toimme markkinoille mm. uudet Pilvilinna- ja Elisa Perhe
–palvelut. Elisa Viihteellä on jo yli 200 000 käyttäjää ja Elisa Kirjan
myynti kaksinkertaistui vuoden aikana. Elisa Lompakolla voi maksaa jo
yli 3000 paikassa. Yritysasiakkaillemme toimme uusia
ympäristöystävällisiä palveluita, jotka tuovat joustavuutta ja
tehokkuutta työntekoon.
Avasimme vuoden alussa
ensimmäisenä asiakkaillemme 4G LTE -verkon 800 MHz-taajuudella.
Laajensimme vuoden aikana nopeasti 4G LTE -verkkoamme, joka on nyt
Suomen kattavin. Myös Virossa LTE-verkon kattavuus on jo yli 95 %
väestöstä. Verkkomme toimii uusiutuvalla energialla.
Olemme
keskittyneet ympäristövastuussa jo pitkään juuri
ilmastoystävällisyyteen, johon voimme merkittävästi vaikuttaa
tarjoamillamme palveluilla ja omalla toiminnallamme. Vuonna 2014
saavutimme CDP-indeksissä jälleen kiitettävän pistemäärän. Tulos on
osoitus pitkäjänteisestä työstä päästöjen mittaamiseksi sekä toimialan
ilmastonmuutoskysymysten ymmärtämisestä.
2013
Yleisen
taloudellisen tilanteen epävarmuus näkyi yritysten ja kuluttajien
varovaisuutena. Älypuhelinmarkkinan kasvu jatkui hyvänä. Liikevaihtoa
kasvattivat PPO-yhtiöiden liiketoiminnan osto sekä mobiilipalveluiden
tuoteuudistukset. Teimme vuoden aikana useita toimenpiteitä
kannattavuuden parantamiseksi. Pitkäjänteiset panostuksemme laadun
parantamiseksi ovat tuottaneet hyvää tulosta.
Toimme
jälleen asiakkaillemme uusia palveluita ja laajensimme suosittujen
palveluiden ominaisuuksia. Toimme markkinoille Pohjoismaiden
ensimmäiseen mobiilimaksamisen palvelun, Elisa Lompakon.
Yritysasiakkaiden ICT-palvelujen kysyntä vahvistui. Verkkoneuvotteluiden
käyttö kasvoi edelleen, ja asiakkaat ottivat käyttöön uusia palveluita,
kuten pankkien lainaneuvottelut verkossa. Elisan tytäryhtiö Appelsiini
lanseerasi tiedonjakamispalvelun Povarin, mikä on uusi tapa siirtää ja
jakaa tietoa turvallisesti ja vaivattomasti. Palvelun tiedot ovat
tallessa Suomessa, Elisan kotimaisissa konesaleissa.
Elisa
on merkittävä digitaalisesti ja sosiaalisesti kestävän yhteiskunnan
rakentaja Suomessa. Yritysvastuu Elisalla toteutuu paitsi
veronmaksukyvyn ja investointien kautta, myös uusina kestävinä
palveluina jotka ovat kaikkien suomalaisten saatavilla. Siirryimme
vuoden aikana alkuperämerkityn sähkön käyttöön tuotannossamme, ja voimme
tarjota asiakkaillemme vähäpäästöisemmät palvelut. Elisan
CDP-raportointi palkittiin vuonna 2013.
Olimme vuonna
2013 alan merkittävin investoija Suomessa, investointimme suomalaisen
tietoyhteiskunnan kehittämiseen olivat 202 miljoonaa euroa. Jatkoimme
vahvaa panostusta kattavaan ja nopeaan mobiiliverkkoon. Vuoden lopussa
Elisan 4G-nopeudet olivat saatavilla jo yli 230 paikkakunnalla, joista
LTE-nopeuksia yli 70 paikkakunnalla. Elisa sai loppuvuodesta
tavoittelemansa 800 MHz –taajuudet taajuushuutokaupassa. Uusilla
taajuuksilla voidaan rakentaa kustannustehokkaasti huippunopea 4G LTE
-verkko myös haja-asutusalueille ja parantaa kaupunkialueiden
sisäpeittoa.
2012
Vuosi 2012 oli Elisalle hyvä.
Liikevaihdon kasvua tukivat päätelaitteiden, mobiilien puhe- ja
datapalveluiden sekä uusienpalvelujen kysyntä. Matkaviestinliiketoiminta
vahvistui edelleen, mitä vauhditti mobiilidatan räjähdysmäinen
lisääntyminen nettitikkujen, älypuhelinten ja tablettien suosion
kasvaessa edelleen. Vuosi 2012 oli hyvä myös Virossa, missä pystyimme
kasvattamaan liittymämääräämme edelleen.
Panostuksemme
toimintamme tehokkuuden parantamiseen jatkuivat usealla eri saralla.
Jatkoimme hyvää kehitystä laskuttamisen ja toimittamisen toimintamallien
tehostamisessa. Kehitimme toimenpiteitä tarpeettomien asiakaskontaktien
vähentämiseksi ja toimitustäsmällisyyden parantamiseksi.
Toimme
kuluttajille kaksi uutta palvelua: Elisa Vahti Liven ja Elisa Lompakon.
Yritysasiakkaiden ICT-palveluiden kysyntä vahvistui uusien tuottavuutta
parantavien palvelujen myötä. Elisan videoratkaisuja oli toimitettu jo
yli 10 000 kohteeseen yli 100 maassa. Yritysten IT-ratkaisujen tueksi
Elisa toi markkinaan Elisa eSali -pilvipalvelun. Useat yritykset ottivat
vuoden aikana mobiilivarmenteen käyttöön.
Elisa ryhtyi
ensimmäisenä tietoliikenne- ja ICT-palveluyrityksenä raportoimaan
tarjoamiensa palvelujen päästösäästöt. Saavutimme toimialamme
ensimmäisen
sijan Carbon Disclosure Projectin eli CDP:n
pohjoismaisessa ilmastoindeksissä, jossa yrityksiä arvioidaan
ilmastoraportoinnin perusteella. Merkittävimmät päästöjä vähentävät
tekijät ovat liikkuvan työnteon ratkaisujen yleistyminen ja
videoneuvotteluratkaisujen kysynnän voimakas kasvu.
Olimme
myös vuonna 2012 alan merkittävin investoija, jonka investoinnit
suomalaisen ICT-infrastruktuurin kehittämiseen olivat 193 miljoonaa
euroa. Kattavaa ja nopeaa 3G-verkkoa laajennettiin edelleen ja
4G-nopeudet ovat saatavilla jo lähes 200 paikkakunnalla. Elisalla on
suomalaisoperaattoreista kattavin roaming- eli verkkovierailuverkosto,
mikä mahdollistaa niin kuluttaja- kuin yritysasiakkaille sujuvan
matkapuhelimen käytön ympäri maailmaa.
2011
Haastavasta
kilpailutilanteesta huolimatta Elisa pystyi vahvistamaan
markkina-asemaa ja kilpailukykyä. Matkaviestinnän liittymäkannan kasvu
jatkui ja liittymämäärä lisääntyi vuoden aikana yli 360 000 liittymällä.
Kiinteän laajakaistaliittymämäärä kasvoi yli 19 000 liittymällä.
Elisan
mobiiliyhteydet laajenivat myös kaikkiin Suomessa myytäviin
PlayStation® Vita-käsikonsoleihin. Elisan suosittu Elisa Viihde -palvelu
saavutti merkittävän askeleen käyttäjämäärän ylittäessä 100.000
kolmannella neljänneksellä. Yhdistimme Elisa Viihde -palvelussa
ensimmäisenä Suomessa uuden ajan TV-palvelun ja tallenteiden
katselumahdollisuuden tabletilla.
Vahvistimme edelleen
ICT-palvelutarjontaa yritysten tuottavuuden ja joustavuuden
parantamiseksi tuomalla markkinaan useita palveluja. Esimerkiksi
videoyhteydellä toteutettavan asiakaspalvelun avulla yritykset ja
julkishallinnon organisaatiot voivat tarjota asiakkailleen
henkilökohtaista palvelua verkon yli kasvokkain. Elisa sai merkittäviä
päänavauksia ICT-ratkaisujen toimittamisesta julkishallintoon mm. yli
400 kuntaorganisaation hankinnoista vastaavan KL-Kuntahankintojen ja
kuntien tietohallintapalveluja tarjoavan Kuntien Tieran kanssa.
Vuonna
2011 jatkoimme 3G-verkkomme kapasiteetin ja nopeuden vahvistamista.
Riippumaton tutkimus osoitti jälleen, että Elisan 3G-verkko on
suomalaisoperaattoreiden verkoista kattavin. Tällä kertaa tutkimus
osoitti, että Elisan 3G-verkko on myös nopein. Elisa otti ensimmäisenä
suomalaisoperaattorina käyttöön LTE800-teknologiaan perustuvat
testitukiasemat. Elisa toi 3G-verkkoon 4G-nopeudet yli sadalle
paikkakunnalle.
Elisan kokonaan omistama tytäryhtiö Saunalahti Group Oyj sulautui Elisa Oyj:hin
2010
Kilpailutilanne
jatkuihaastavana erityisesti mobiililaajakaistamarkkinassa. Siitä
huolimatta Elisa pystyi vahvistamaan markkina-asemaa ja kilpailukykyä.
Matkaviestinnän liittymäkanta kasvoi koko vuonna lähes puolella
miljoonalla liittymällä.
Elisa toi markkinaan useita
uusia älypuhelinmalleja eri hintakategorioihin. Elisa Viihde -palveluun
tuotiin yksinoikeudella kattavaa NHL-erikoisisältöä ensimmäisenä
maailmassa. Lisäksi Elisa Viihde -palvelun käyttöä laajennettiin
Android-älypuhelinsovelluksella, minkä kautta ohjelmatallennusten
ajastaminen ja videosuosikkien merkitseminen on entistä helpompaa.
Elisa
vahvisti edelleen ICT-palvelutarjontaa yritysten tuottavuuden ja
joustavuuden parantamiseksi ostamalla videoneuvottelutoimija Videran ja
IT-ulkoistuspalveluja tarjoavan Appelsiinin. Elisa toi ensimmäisenä
maailmassa yritystason videoneuvottelut älypuhelimiin ja tabletteihin.
Vuonna
2010 vahvistimme laajasti 3G-verkkomme kapasiteettia ja nopeutta.
Riippumaton tutkimus osoitti jälleen, että Elisan 3G-verkko on
suomalaisoperaattoreiden verkoista kattavin. Panostukset verkkoon vastaa
älypuhelinten voimakkaasti kasvaviin tiedonsiirtotarpeisiin. Elisa
avasi Suomen ensimmäisenä 4G-verkon yritysten käyttöön.
Elisa
lahjoitti 650 000 euroa suomalaisille yliopistoille tieteen,
tutkimuksen ja opetuksen tukemiseen. Suurimman lahjoituksen, 500 000
euroa, sai Aalto-yliopisto. Muut yliopistot olivat Jyväskylän, Turun ja
Helsingin yliopistot.