Elisan verkko on suunniteltu joustavaksi ja toimintamme perustuu ITIL-malliin (The incident management process). Toiminnassa keskitymme automaatioon ja ennakoivaan palveluhallintaan. Elisan verkkosuunnittelun periaatteena on optimoidut varmennukset. Tämä kattaa sekä vaihtoehtoisten fyysisten paikkojen, reittien että toisiaan varmentavien laitteiden käytön. Myös laitetilat on suunniteltu samalla periaatteella ja esimerkiksi sähkönsyöttö on varmistettu käyttämällä generaattoreita ja akkuja. Suomessa viranomaiset asettavat vaatimuksia varmistuksille ja niiden lisäksi suunnitteluperiaatteemme edellyttävät varmennusten hyödyntämistä suurten tai liiketoiminnalle merkittävien häiriöiden välttämiseksi (TRAFICOM/54045/03.04.05.00/2020). Elisan verkkoa ja palveluita toteutetaan käyttämällä vain valittujen toimittajien laitteita ja kaikki uudet järjestelmät ja ohjelmistot testataan ennen käyttöönottoa. Testauksen tarkoituksena on varmistaa uusien järjestelmien toimivuus sekä yhteensopivuus olemassa olevan verkkoinfrastruktuurin kanssa.
Elisan toiminta on sekä ennakoivaa että automatisoitua. Tavoitteena on käsitellä kaikki tapaukset ennen kuin ne vaikuttavat asiakkaiden palveluihin. Jos tapausta ei voida välttää, palautumisaika on yleensä lyhyt automaattisten korjaustoimenpiteiden vuoksi. Asiakaskokemuksen ymmärtämiseksi Elisalla on Cyber Security and Service Management Center (cSOC) toiminto, joka seuraa palveluiden saatavuutta ja asiakaskokemaa 24/7. Tilannekuvaan perustuen cSOC vastaa sekä sisäisestä että ulkoisesta tiedottamisesta ja toimii myös keskitettynä koordinoijana vakavien ja liiketoiminnalle kriittisten vikatapausten sekä eskalaatiotapausten korjaamisessa. Jokainen Elisan verkon häiriö kirjataan vikatikettijärjestelmään. Vikatiketille kirjataan asiaankuuluvat tiedot, kuten tapahtuma-aika, vian luonne, toimenpiteet ja tieto lopullisesta korjauksesta. Tätä dataa käytetään prosessin ja muiden laatuun vaikuttavien näkökohtien parantamiseen analysointi-, luokittelu- ja koneoppimisalgoritmeilla.
Meillä Elisassa on määritelty prosessi onnistumisista ja virheistä oppimiseen. Jokainen ennalta määritellyt kriteerit täyttävä tapaus käydään läpi ja havainnot muotoillaan parannustoimenpiteiksi asiaankuuluville sidosryhmille. Tehtävien suorittamista ohjaa ongelmanhallintatoiminto.