Nuori tietokoneen ääressä kuulokkeet päässä

Sosiaalinen vastuu

Edistämme reilua ja osallistavaa digitaalista yhteiskuntaa

Työskentelemme joka päivä rakentaaksemme turvallista digitaalista ympäristöä, jotta jokaisen ihmisen yhdenvertaiset oikeudet toteutuisivat. Kunnioittamalla ihmisoikeuksia ja oikein tekemisen periaatteitamme omassa toiminnassamme voimme yhdessä työntekijöidemme sekä partnereidemme kanssa luoda kestävää tulevaisuutta.

Syrjimättömyys, yhdenvertaisuus, hyvä johtaminen, työhyvinvointi ja -turvallisuus ovat meille olennaisia.

Vastuullinen työnantaja

Työllistämme tuhansia ammattilaisia ammattilaista Suomessa ja kansainvälisesti. Menestymisemme nyt ja tulevaisuudessa perustuu jatkuvaan oppimiseen ja osaavaan sekä muutoskykyiseen henkilöstöömme.  

Olemme jo vuosia edistäneet toimitilojamme, työskentelykulttuuria ja -välineitämme tukemaan turvallista ja yhdenvertaista työhyvinvointia niin fyysisissä kuin virtuaalisessa työskentelyssä. 

Elisalainen valmentava johtaminen, säännölliset oppimis- ja tavoitekeskustelut sekä yhteisesti sovitut tavoitteet mahdollistavat, että elisalaiset voivat vapaasti valita itselleen ja työlleen sopivan tavan ja paikan. 

Elisalla olemme sitoutuneita työyhteisöön, joka rohkaisee kaikkia oppimaan, jakamaan näkökulmiaan ja kehittämään työtään. Meille on tärkeää, että jokainen voi olla aito oma itsensä ja tuntea, että häntä kuullaan omana itsenään.

Emme hyväksy minkäänlaista syrjintää tai työpaikkakiusaamista. 

Työskentely Elisalla 

Elisa noudattaa toiminnassaan lakeja ja sopimuksia, yhteisiä arvoja, periaatteita ja toimintatapoja, joita politiikat ja ohjeet täydentävät.  

Elisa tukee perheitä ja vanhempia monin tavoin, esimerkiksi joustavan työskentelykulttuurin avulla, joka tuo elisalaisille mahdollisuuden työskennellä paikkariippumattomasti.  

Elisan työskentelykulttuurin lapsimyönteisyys ilmenee monin eri tavoin, esimerkiksi Suomessa: 

  • tukemalla lasten vanhempia ja huoltajia lapsen sairastuessa, kuten antamalla vanhemmille ja huoltajille vapaata lasten hoitamista varten  
  • tukemalla perheitä tarjoamalla lapselle erikseen määriteltyjä Elisan sairaanhoitopalveluja   
  • pyrkimällä järjestämään työtehtävät tilanteen mukaan joustavasti lapsen etu huomioiden 
  • tarjoamalla lapsen vanhemmille osa vanhempainvapaista palkallisena 
  • tarjoamalla elisalaiselle työntekijälle mahdollisuus omaishoitovapaaseen henkilökohtaisen avun tai tuen järjestämiseksi omaiselle 

Vanhempainvapaan kuvaus sisältää esimerkiksi Suomessa seuraavia asioita: 

  • vanhempainvapaata on perheillä käytettävissä yhteensä 320 arkipäivää, ja jos lapsella on kaksi vanhempaa, jakautuvat vapaat tasan vanhempien kesken eli molemmilla on käytettävissään 160 arkipäivää.  
  • raskaana olevalla on näiden päivien lisäksi vielä 40 raskausrahapäivää ennen vanhempainvapaalle siirtymistä.  
  • omasta vanhempainvapaakiintiöstään voi myös sovittaessa luovuttaa enintään 63 arkipäivää toiselle vanhemmalle.  
  • vanhempainvapaa voidaan sopia pidettäväksi myös osa-aikaisesti 
  • vanhempainvapaata voi saada joustavasti siihen saakka, kunnes lapsi täyttää kaksi vuotta ja hoitovapaata kunnes lapsi täyttää kolme vuotta.  
  • osittaista hoitovapaata (lyhennetty viikkotyöaika) voi puolestaan saada jopa siihen saakka, kunnes lapsen toinen lukuvuosi koulussa päättyy 

Työterveyshuoltopalvelut ovat koko perhevapaa-ajanjakson työntekijän käytettävissä. 

Tarjoamme koululaisille työelämään tutustumisharjoittelua turvallisiin kohteisiin Elisalla ja tuemme opiskelijoita kiinnostavien lopputyöaiheiden tekemisessä. Haluamme myös, että työntekijöittemme lapset voivat tutustua vanhempiensa työpaikkaan järjestämällä Lapsi mukaan töihin -päivää kansainvälisenä lapsen oikeuksien päivänä.  

Emme hyväksy pakko- ja lapsityövoimaa missään muodossa. Teemme yhteistyötä toimittajiemme kanssa varmistaaksemme, ettei toimitusketjussamme esiinny lapsityötä. 

Monimuotoisuuden edistäminen

Tavoitteemme on, että jokainen voi osaltaan edistää missiotamme Digitalisaatiolla kestävä tulevaisuus. Jokainen on tervetullut antamaan parhaan panoksensa.

Kansainvälistyminen korostaa edelleen yhdenvertaisuuden merkitystä Elisalle niin moninaisten työntekijöiden kuin erilaisten asiakaskohtaamisten ja kumppaniyhteistyön näkökulmista. Arvostamalla moninaisuutta työelämässä parannamme työhyvinvointia, työn tuottavuutta sekä asiakastyytyväisyyttä. Kokemus yhdenvertaisesta työyhteisöstä vahvistaa psykologisen turvallisuuden tunnetta, joka edistää kommunikaatioita ja tärkeitä innovaatioita. Toistemme kunnioittaminen on myös oleellinen osa yhteistyöarvoamme.

Yhteisillä periaatteilla edistämme osallistavaa työyhteisöä, jossa ketään ei syrjitä tai kohdella epäoikeudenmukaisesti esimerkiksi rodun, iän, uskonnon, kielen tai kansallisuuden takia ja jossa jokainen voi yhdenvertaisesti kokea osallisuutta. Tämä on meille paitsi keskeinen pyrkimys, myös periaatteemme ja eettinen standardi.

Elisan yleisten toimintaperiaatteiden, ihmisoikeuspolitiikan ja yhdenvertaisuusperiaatteiden mukaisesti kohtelemme kaikkia työntekijöitämme kunnioittavasti ja tasapuolisesti rekrytoinnissa, työnsaantimahdollisuuksissa, palkkauksessa, urakehityksessä ja työsuhteen päättyessä. Emme hyväksy minkäänlaista häirintää, kiusaamista tai  seksuaalista ahdistelua. Nämä periaatteet koskevat myös mainontaa ja markkinointiamme, joille olemme laatineet ohjeet ja prosessin eettisen toimintatavan varmistamiseksi. Elisan työntekijöillä ja muilla yhteistyökumppaneillamme on velvollisuus ilmoittaa meille rikkomuksista näitä periaatteita vastaan.

Elisan yhdenvertaisuuden johtamisen toimenpiteet ja tavoitteet hyväksytään Elisan henkilöstöhallinnon johtoryhmässä. Elisan yhdenvertaisuus- ja tasa-arvoryhmä edistää omalta osaltaan sovittujen tavoitteiden toteutmista sekä varmistaa syrjimättömyyttä koskevien periaatteiden toteutumista. Ryhmä raportoi tarvittavilta osin toiminnastaan Elisan henkilöstöhallinnon johtoryhmälle. Keräämme palautetta ja mittaamme onnistumistamme kaksi kertaa vuodessa tehtävällä henkilöstökyselyllä. 

Työhyvinvointi ja -turvallisuus

Elisan työterveys- ja työturvallisuuskäytäntöjä johdetaan hyvällä esihenkilötyöllä ja toimintaohjelmilla, jotka ovat osana päivittäistä toimintaamme. Työympäristön kehittäminen on jokaisen työntekijän oikeus ja velvollisuus. Työntekijät voivat osallistua ja vaikuttaa työterveys- ja työturvallisuusasioiden käsittelyyn työpaikalla. Elisa noudattaa kunkin toimintamaan työterveys- ja työturvallisuuslainsäädäntöä. 

Elisan henkilöstöhallinto vastaa työterveyshuollon kehittämisestä ja palvelujen hankinnasta sekä varmistaa toiminnan hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisesti. Sen tavoitteena on varmistaa terveellinen ja turvallinen työympäristö ja toimiva työyhteisö, ehkäistä työperäisiä sairauksia sekä ylläpitää ja edistää Elisan työntekijöiden työ- ja toimintakykyä. Työterveyshuoltoa varten laaditaan vuosittainen toimintasuunnitelma, joka koskee kaikkia yksiköitä ja paikkakuntia ja jossa esitetään työterveyshuollon keskeiset tavoitteet. Työterveyshuollon toimivuutta ja tehokkuutta seurataan jatkuvasti. 
Varhainen välittäminen on olennainen osa Elisan päivittäisjohtamista. Se on osa työkykyjohtamisen toimintamallia, tukien Elisan henkilöstöstrategian ja liiketoiminnan tavoitteita. Systemaattinen, oikein ajoitettu ja kohdennettu yhteistoiminta terveysjohtamisen eri osa-alueilla varmistaa työkyvyn kaiken ikää ja samalla kasvattaa henkilöstön työmarkkina-arvoa.

Toimialan avaintoimijoiden yhteistyö työterveys ja -turvallisuustyössä varmistaa parhaiden käytäntöjen ja ohjeistusten ajantasaisuuden. Suomessa iso osa huoltotöistämme esim. mastoissa tekee yhteistyökumppaneidemme asentaja. Sen vuoksi työterveys- ja turvallisuustoiminnan onnistumisen seuranta on tärkeä osa yhteistyötä. Virossa ylläpitotyön tekevät pääosin Elisan omat työntekijät.

Moninaiset asiakkaamme

Asiakkaanamme on yli 2,8 miljoonaa kuluttajaa, yritystä ja julkishallinnon organisaatiota Suomessa ja Virossa sekä kansainvälisesti. Asiakaskeskeisyys on yksi arvoistamme ja asiakastyytyväisyys sekä asiakkaiden tarpeiden ymmärrys on tärkeä toimintaamme ohjaava tekijä.

Moninaisen asiakaskuntamme tarpeiden syvällinen ymmärtäminen on edellytys palveluidemme kehittämiselle ja yhdenvertaisuuden toteutumiselle muuttuvissa olosuhteissa. Yhteiskunnan muutokset asettavat erityisvaatimuksia asiakasrajapinnan palveluihin, tuotteisiin ja viestintään. Tällaisia muutoksia ovat esimerkiksi kansainvälistymisen tuoma monikulttuurisuus, väestön ikääntyminen, kestävän kehityksen vaatimukset sekä digitaalisuuden mukanaan tuoma media- ja viestintäpalveluiden nopeutuva uudistumissykli. 

Elisa on sitoutunut verkkoneutraliteettiin ja kaikkien palveluiden tarjoamiseen ilman syrjintää.

Datan turvallinen käyttö ja tietosuoja ovat tärkeä osa asiakaspalveluamme. Lue lisää: elisa.fi/tietosuoja

Noudatamme lakeja ja toimialan sääntöjä sekä hyviä tapoja. Alan markkinointia valvoo ja ohjeistaa kilpailu- ja kuluttajavirasto. Asiakkaallamme on oikeus kieltää suoramarkkinointi. Markkinoinnistamme vastaa markkinointiyksikkö.

Puhelinmyyntiä koskevat erityisesti kuluttajansuojalaki, henkilötietolaki, eräät erityislait, viranomaisohjeet ja säännökset. Puhelinmyyntipalvelustamme vastaa tytäryhtiömme Enia, jonka laadunvalvonta varmistaa, että sovittuja sääntöjä noudatetaan. Asiakastukisivustoltamme löydät ohjeita ja apua palveluihimme liittyen. OmaYhteisö -keskustelualueelta voit saada vastauksen kysymykseesi Elisan tuotteista ja palveluista. Elisa on myös aktiivinen sosiaalisessa mediassa. 

Tutustu myös Traficomin Turvallisesti netissä -oppaisiin lapsille ja vanhemmille.

Turvallisia ja helppokäyttöisiä palveluita kaikille

Palveluiden innostavuus, hyödyllisyys, turvallisuus, saavutettavuus ja helppokäyttöisyys ovat jatkuvan kehitystyön tavoitteitamme.

Tavoitteenamme on suunnitella palveluita asiakkaidemme tarpeiden mukaisiksi. Asiakkaiden kohtaamisen erinomainen laatu varmistetaan kutsumalla asiakkaitamme säännöllisesti sekä tapaamaan palvelusuunnittelijoitamme että testaamaan nykyisiä ja tulevia digitaalisia palveluitamme. Vastataksemme erilaisten asiakkaidemme tarpeisiin pyrimme muun muassa kehittämään palveluitamme sekä selkeällä että eri kielillä.

Verkkopalveluja käytetään yhä enemmän mobiililaitteilla. Parhaan käyttäjäkokemuksen varmistamiseksi kaikki Elisan palvelut suunnitellaan ensin pienellä ruudulla toimiviksi ja vasta sen jälkeen suurelle ruudulle mukautuviksi.

Kehitämme palvelujamme entistä helpommin saavutettavimmiksi esimerkiksi keräämällä kohdennettua palautetta palvelukehitystyöstä mm. eläkeläisiltä ja erityisryhmiltä (kuten näkövammaiset).

Vastuullista hankintaa ja kumppaniyhteistyötä 

Vastuullinen ja läpinäkyvä hankintaketju on tärkeä osa Elisan sosiaalista vastuullisuutta. Se on myös merkityksellinen aihe sidosryhmillemme. Hankintamme koostuvat pääosin elektroniikka- ja laitehankinnoista, verkon rakentamisen laitteista sekä erilaisista palveluista pääasiassa EU:n alueelta, mutta myös osin EU:n ulkopuolelta. Elisan hankinnoista noin 80 prosenttia ostetaan suomalaisilta kumppaneilta.  

Teemme tiiviistä yhteistyötä toimittajiemme ja alihankkijoidemme kanssa parantaaksemme koko hankintaketjun vastuullisuutta. Toimitusketjumme riskeihin kuuluvat  erityisesti lapsityövoima, huonot työolot, pakkotyövoima, tietoturvarikkomukset, tuotteiden valmistuksesta aiheutuvat päästöt, jätteiden huono käsittely ja  lahjonta sekä korruptio. Näitä riskejä kartoitetaan ja vähennetään mm. toimittaja auditoinneilla.  

Olemme jäseniä  teleoperaattoreiden kansainvälisessä Joint Alliance for CSR (JAC) -yhdistyksessä. Sen tavoitteena on parantaa vastuullisuutta ja läpinäkyvyyttä toimitusketjuissa toteuttamalla yhdessä määriteltyjen kriteerien mukaisia sosiaalisen ja ympäristövastuun arviointeja ja auditointeja toimitusketjussa. JAC-yhteistyö ja työryhmissä tehtävä yhteistyö (ilmasto, ihmisoikeudet) parantavat toimittajasuhteiden hallintaa, auditointikyvykkyyttämme, lisäävät läpinäkyvyyttä toimitusketjussa, sekä vahvistavat osaamista toimitusketjujen vastuullisuuden parhaista käytännöistä.