Sari LempiäinenSari Lempiäinen

Elisalaisia urapolkuja: Elisalta löytyi “mahdollisuuksien maa”

Yli 40 alkuperäissarjaa. Yli 60 tuotantokautta. Yli 80 maahan myytyä sarjaa. Elisa Viihteen alkuperäissarjat – kuten Ivalo ja Munkkivuori – ovat nousseet vuosikymmenessä suomalaisen kulttuurikentän kärkeen.

Menestyksen takana on intohimoa, ammattitaitoa ja määrätietoista kehittämistä. Sitä edustaa myös Elisa Viihteen alkuperäissarjojen vastaava tuottaja Sari Lempiäinen.

Sari on tehnyt mittavan uran luovassa kentässä, ensin tuotantoyhtiöissä ja nyt neljättä vuottaan Elisalla. Hänen reittinsä Elisalle ei ole se kaikista tyypillisin:

Sari oli toiminut toisella puolella “pöytää” tuotantoyhtiön riveissä ollessaan ja tuottanut kaksi alkuperäissarjaa, joissa Elisa oli tilaajana. Hänellä oli siis jo hyvä käsitys siitä, mitä työ Elisalla pitäisi sisällään.

Aivan kaikkea hän ei kuitenkaan osannut odottaa.

"Yhtäkkiä toimistolla ympärillä ei ollutkaan pelkästään toisia tuottajia tai tv- ja elokuva-ammattilaisia, vaan monipuolinen joukko ammattilaisia tekemässä eri liiketoimintoja ja eri tehtäviä – markkinointia, viestintää, designia, data-analyysia, you name it. Se on valtava rikkaus", Sari kuvailee.

“Pääsen haastamaan omaa ajatteluani arkisessa tekemisessä – siitä olen tykännyt isossa yrityksessä työskentelyssä todella paljon”, hän lisää.

Vaikka Elisa on Suomen johtavia teknologia-alan yrityksiä, tarjoaa se Sarin mukaan ”mahdollisuuksien maan” myös luovan alan tekijöille. 

Luovat sisällöt ja teknologia risteävät Sarin arjessa 

Elisa Viihde toimii alustana, jossa teknologia ja luovat sisällöt kohtaavat. 

Sari kertoo, että yhä enemmän tuotantoyhtiöiden kanssa keskustellaan uusien teknologioiden mahdollisuuksista sarjatuotannoissa. Tässä Elisa haluaa olla näyttämässä tietä etunenässä. 

”Tulevaisuudessa voisi olla esimerkiksi mahdollisuus toteuttaa maailmoja, jotka ovat aiemmin olleet mahdollisia vain suurille Hollywood-tuotannoille. Uutta rakentaessa on todella tärkeää huolehtia, että uusia mahdollisuuksia otetaan käyttöön vastuullisesti ja tekijänoikeuksista huolehtien.”

“Yhä erilaisempien sisältöjen tekeminen ja saavutettavuus on jatkossa mahdollista yhä useammalle – se on todella hieno juttu kaikille alan tekijöille ja yleisölle”, Sari tuumaa. 

Tekoäly näkyy jo nyt tuotantoprosessissa

Tekoälyosaaminen Elisalla on maamme kärkiluokkaa, ja Sari kertoo, että tätä osaamista hyödynnetään myös Elisa Viihteen alkuperäissarjojen tekoprosessissa.

Muun muassa esituotannossa, kun suunnitellaan asioita ja haetaan tietoa sekä jälkituotannossa esimerkiksi erilaisissa efekteissä ja kuvien parannuksissa.

Tekoäly poistaa myös olemassa olevia rajoituksia ja mahdollistaa aivan uudenlaisia luovia tai ennen saavuttamattomia ulottuvuuksia: “Tekoälyn avulla voisi olla mahdollista luoda esimerkiksi avaruutta muistuttavia kuvausympäristöjä”, Sari avaa.

Ei ole kuitenkaan toista ilman toista. Sari muistuttaa, ettei sarjatuotantojen kaltaisissa taiteellisissa projekteissa teknologia yksistään riitä. Sen rinnalle tarvitaan aitoutta ja inhimillisyyttä, jotta syntyy kiinnostavaa ja vaikuttavaa draamaa. Sen tekevät ammattilaiset, kuten Sari, teknologian takana. 

“Teknologia on työkalu, joka auttaa meitä ihmisiä tekemään sisällöistä kiinnostavampia, näyttävämpiä ja tunteellisempia.” 

Mikä saa Sarin sukat pyörimään jaloissa sarjatuotannoissa?

Kaiken sarjatuotannon keskiössä ovat ihmiset – tekijät itse, yhteistyökumppanit ja asiakkaat, joille sisältöjä tehdään. Ja Sarin kohdalla valtava intohimo siihen mitä hän tekee. 

Häntä kiehtoo mahdollisuus tuoda oman työnsä kautta eri kulmilta asioita katsovien ihmisten näkemyksiä yhteen. 

“Pääsen työskentelemään todella monenlaisten ihmisten kanssa ja näkemään miten osista syntyy enemmän kuin osiensa summa. On aina yhtä innostavaa nähdä, miten idea kehittyy ensin paperilla käsikirjoitukseksi ja siitä kymmenien, ellei satojen ammattilaisten käsissä valmiiksi sarjaksi, ja miten toteutetaan eri työvaiheet, joiden avulla sarjat päätyvät asiakkaiden katsottaviksi. 

“Asiakkaille tätä työtä tehdään. Kyllä minä ajattelen, että kyse on laaja-alaisesti heidän tarpeidensa huomioimisesta ja itselleni on lopulta tärkeintä, että he ovat kiinnostuneita sisällöistä, joita tilaamme”, Sari lisää.

Monipuolisuutta ei Sarin työarjesta puutu: oman roolinsa lisäksi, hän toimii tällä hetkellä vanhempainvapaan sijaisena vastaten Elisa Viihteen vuokraamon elokuvahankinnoista sekä yhteistyöstä kansainvälisten studioiden kanssa.

Elisa Viihteen alkuperäissarjat niittävät suosiota Suomessa ja maailmalla – mutta miksi?

“Suomessa tehdään todella hyvää laatua”, sanoo Sari. 

Se näkyy Sarin työpöydällä jatkuvana parantamisena; kunnianhimona tehdä aina vaan laadukkaampaa draamaa ja tavoittaa jatkuvasti uutta yleisöä. 

Avain menestykseen on ollut myös monipuolinen sisältötarjonta, sekä huipputekijät ja näyttelijät. Kansainvälisellä tasolla kiehtoo eksotiikka.

“Me olemme pieni pohjoinen maa ja meillä on omanlainen mielenlaatumme, mikä kiinnostaa. Myös pohjoinen luonto on tärkeä osa tarinoita – Lappi, tuhannet järvet, metsät – ovat kaukaisille katsojille kiehtovia”, Sari avaa. 

Esimerkiksi kansainvälisesti menestynein Elisa Viihteen alkuperäissarja Kaikki synnit on loistava esimerkki suomalaisen paikallisuuden voimasta kansainvälisessä menestyksessä, Sari vinkkaa.

Taustalla on myös paljon tutkittua dataa. 

“Tutkimme jatkuvasti, mitä maailmalla tuotetaan ja katsotaan, onko trendejä, mitä olisi hyvä seurata ja samalla seuraamme, mitä ihmiset täällä Suomessa katsovat”, Sari kertoo.

Kansainvälinen yhteistyö on tiiviisti mukana Sarin arjessa. Eikä ihmissuhteiden merkitystä voi aliarvioida kansainvälisissä sarjatuotannoissa. Ne ovat pohja, jolle menestyvät ja pitkäkestoiset yhteistyöt Sarin mukaan rakentuvat. 

Tämä inhimillinen ulottuvuus yhdistää Suomea ja maailmaa – ja tuo suomalaiset tarinat osaksi kansainvälistä kulttuurikenttää.

“Elisa Viihde -alkuperäissarjoilla on hyvä maine maailmalla ja se hyödyttää toivottavasti koko kotimaista tekijöiden kenttää”, Sari summaa.

Monipuolisuus ei rajoitu vain ruudulla näkyvään

Elisa Viihteen alkuperäissarjat tunnetaan monipuolisista ja puhuttelevista tarinoistaan. Monipuolisuus ei kuitenkaan rajoitu vain ruudulla näkyvään, vaan se ulottuu myös kulissien taakse, Elisan tekijäjoukkoon.

Sarista on ollut ilahduttavaa nähdä, millaisen mahdollisuuksien kirjon talo tarjoaa luovan alan tekijöille. Ja miten hän, luovan alan tekijänä itsekin, pääsee jatkuvasti oppimaan eri taustaisilta ihmisiltä lisää. 

“Mahdollisuuksia on täällä todella paljon ja monet luovan alan tehtävät risteävät myös keskenään”, Sari kertoo.  

Ja siinä piilee Sarin mukaan onnistuneiden tarinoiden taika – ne syntyvät elisalaisuudesta: rohkeudesta, monipuolisesta osaamisesta ja jatkuvasta uuden oppimisesta. 

Snorre Solvang

Mikä on ollut Sarille mieleenpainuvin Elisa Viihteen alkuperäissarjan tuotanto?

”Tylsän yleispoliitikkomainen vastaus on, että kaikki, mutta eri tavoilla.”

”Työn perusedellytys on, että jaksaa olla ja on innostunut kulloinkin käsillä olevasta sisällöstä. Sarjat ovat myös niin ihanan erilaisia ja niiden tuotannot monivaiheisia tilauksesta julkaisuun, että mahdollisuuksia mieleenpainuviin hetkiin on paljon, ja se on ihan parasta.”