Lähtökohtana on aina ihminen

Elisan johtamisessa on 5 tunnusomaista seikkaa

Elisan kuluttajamyynnin Kehityspäällikkö Saku Anttila ja Myymäläpäällikkö Sari Salmela antavat ihmisten loistaa työssään omana itsenään.  Johtamisen filosofiastaan Saku ja Sari ovat samoilla linjoilla ja se on yksinkertainen: ole ihminen ihmiselle. Millä tavoin tällainen johtamisfilosofia tekee käytännössä Sakun ja Sarin tiimiläisten elämästä ja arjesta parempaa?  

#1 Elisalla saat onnistua itse oivaltamalla – samalla vahvistat itseluottamustasi  

Pari vuotta sitten Marjalle tarjoutui mahdollisuus lähteä tehtäväkiertoon Elisalla. 

Elisalla välittävä esihenkilö antaa tiimiläisilleen eväät onnistua. Valmiiden vastausten sijaan Sari pyrkii esihenkilönä ohjaamaan ihmisiä oikeaan suuntaan. Sarin kannustamana jokainen voi tuntea osaavansa itse. 

“Minun tehtäväni on esihenkilönä luoda tiimiläisiini itsevarmuutta ja lisätä luottamusta omaan ammattitaitoonsa. Haluan, että jokainen tuntee voivansa ratkaista myös haastavat tilanteet parhain päin”, Sari kertoo. 

“Elisalla kerrytät tervettä itseluottamusta omaan osaamiseesi. Olen huomannut, että erityisesti selviytyminen haastavammista tilanteista tuo myös parhaita onnistumisen kokemuksia”, Saku lisää. 

#2 Tekemäsi tärkeä työ huomioidaan ja saat onnistumisesta tunnustusta 

Kuluttajamyynnissä työpäiviä siivittää monenlaiset asiakaskohtaamiset, joista jokainen viedään mallikkaasti loppuun saakka. Elisalla hyvä työ huomataan. Sari kertoo antavansa tunnustusta toisinaan myös kimurantin arjen keskellä.  

“Ne on niitä pieniä asioita arjessa, joista saa hyvän fiiliksen. Esimerkiksi ihan vain sitä, että annan positiivista palautetta onnistuneesta asiakaskohtaamisesta. Mielestäni on tärkeää sparrata ja käydä yhdessä erilaisia tilanteita läpi. Jokainen onnistunut asiakaskohtaaminen on merkittävä juttu”, Sari sanoo.

#3 Kynnys on matala ja voit lähestyä esihenkilöä asiassa kuin asiassa

Elisalla esihenkilö on läsnä arjessa. Saku kertoo, että hänen johtamistavalleen tyypillistä on jatkuva keskustelu ja avoin ilmapiiri. 

”Kyllä se lähtee ihan siitä, että kysyn mitä kuuluu ja onko jotain, missä voin auttaa.”

“Kun peruspohja on kunnossa ja ihmisistä pidetään huolta, töihin on myös kiva tulla. Minulle on  henkilökohtaisesti tärkeää, että voin puhua tiimiläisteni kanssa asiasta kuin asiasta. Kyllä se lähtee ihan siitä, että kysyn mitä kuuluu ja onko jotain, missä voin auttaa”, Saku kertoo. 

Niin tiimiläinen kuin esihenkilö saa olla ihan vain ihminen Elisalla. Sari vannoo rehellisen keskustelun nimeen ja toimii tiimiläistensä luottopakkina. Yhdessä jaetaan arjen koko tunnekirjo. 

“Aina ei ole hyvä päivä ja sen voi jokainen tiimiläiseni kertoa minulle. Toisinaan voi olla tarpeen pitää vähän pidempikin happitauko ja se on täysin ok. Se, että pidän huolta työntekijöideni hyvinvoinnista takaa myös asiakkaillemme parhaan mahdollisen palvelulaadun”, Sari summaa. 

#4 Mokaamista ei tarvitse jännittää – Sakun mielestä jokaiselle tilanteelle kannattaa olla rehellinen

Saku muistuttaa, että kukaan ei ole täydellinen. Eikä täydellisyyttä keneltäkään elisalaiselta odoteta. Ihmisten kohtaamistyössä asiakaspalvelussa virheitä sattuu ja se on inhimillistä. Tärkeintä on, että tilanteista pyritään aina ottamaan opit urareppuun.  

“Minun mielestäni pitää olla rehellinen tilanteelle kuin tilanteelle. Olen pyrkinyt luomaan tiimiini tunteen, että kaikki asiat ovat ratkaistavissa ja epäonnistumisista oppii kaikista eniten”, Saku kertoo. 

”Ketään ei nosteta täällä tikun nokkaan, jos erehtyy.”

“Sanoisin, että virheet ovat loistavia paikkoja oppia. Ketään ei nosteta täällä tikun nokkaan, jos erehtyy. Pääasia on, että asioita uskaltaa kokeilla ja virheistä oppii”, Sari sanoo.  

#5 Esihenkilö kulkee valmentajana rinnallasi Elisalla

Tavoitteita kohti kurkotetaan Elisalla yhdessä. Esihenkilö antaa arjessa tukea ja työkaluja, joilla jokaisen vahvuudet pääsevät loistamaan.

“Esihenkilönä minun tehtäväni ei ole pelkästään vaatia työntekijöitä tekemään jotain, vaan enemmänkin tukea tavoitteiden saavuttamisessa sekä antaa työkaluja tavoitteiden saavuttamiseksi. Siksi lähdetään aina liikkeelle ihmisestä ja hänen tarpeistaan. Keneltäkään ei täällä vaadita kohtuuttomassa ajassa mahdottomia. Valmentavalla otteellani haluan varmistaa, että jokaisella on mahdollisuus tehdä työtään joka päivä vähän eilistä paremmin”, Saku sanoo. 

”Jokainen voi menestyä täällä omana itsenään ja omilla vahvuuksillaan.”

“Kyllä se on sellaista säännöllistä valmentamista arjessa. Lukuja käydään yhdessä päivittäin läpi ja pieni askel kerrallaan mennään kohti parempia tuloksia. Mietimme keinoja paljon yhdessä. Jokainen voi menestyä täällä omana itsenään ja omilla vahvuuksillaan”, alun perin asiakaspalvelijan työstä esihenkilöasemaan edennyt Sari summaa.