Deborah Adhikari

Deborah Adhikari

Junior Tietoliikenneasiantuntija Deborah voitti ujoutensa Elisalla

Verkkovikojen virtuoosina eli Elisan Junior Tietoliikenneasiantuntijana työskentelevä Deborah Adhikari on kulkenut pitkän oppimatkan itsensä kanssa tähän pisteeseen. Muutama vuosi sitten vuorovaikutustilanteita väistellyt Deborah opastaa verkkoyhteyksien kanssa tuskailevia asiakkaita nykyään varmoin ottein. Urahyppy Elisalle on vahvistanut Deborahin vuorovaikutustaitoja niin merkittävästi, että siitä on poikinut hyötyä myös henkilökohtaiseen elämään erilaisten tunnetilojen kohtaamiseen.   

Rohkea urasiirto on ollut Deborahille valtava henkinen harppaus 

Moni suomalainen voi varmasti samaistua sosiaalisten kohtaamisten synnyttämään jännitystilaan. Junior Tietoliikenneasiantuntija Deborah oli ennen Elisalle tuloaan suorastaan ujo. Sosiaaliset tilanteet ja arvaamattomat asiakaskohtaamiset jännittivät etukäteen ja saivat kurkun kiristymään ja kädet hikoilemaan. Voimme kuvitella, miten rohkea urasiirto Deborahille oli aloittaa työ asiakaspalvelun eturintamassa.

“Aloitin Elisalla Palveluneuvojan tehtävästä. Soitin alkuun paljon puheluita, että sain tuntumaa ihan vain erilaisista asiakkaista. Muistan, miten jännittäviä ensimmäiset puhelut olivat. Ikinä kun ei tiennyt millainen asiakas ja verkko-ongelma toisessa päässä odotti. Introvertin todellinen epämukavuusalue!” Deborah muistelee. 

Sittemmin Deborah on edennyt Palveluneuvojasta teknisempään Junior Tietoliikenneasiantuntijan tehtävään, vain parissa vuodessa. Lähtötilanne huomioon ottaen, uralla eteneminen on ollut hänelle ennen kaikkea valtava henkinen harppaus. 

“Nykyään toimin ongelmanratkaisijana urakoitsijoiden, projektipäälliköiden ja asiakkaiden välissä. Lähtökohtaisesti tehtäväni on selvittää valokuituverkkojen yhteysongelmia, ja löytää asiakkaita parhaiten palvelevia ratkaisuja. Erilaiset sosiaaliset kohtaamiset ovat edelleen olennainen osa työtäni. Juuri niistä olen saanut itsevarmuutta eniten”, Deborah summaa. 

”Erilaiset sosiaaliset kohtaamiset ovat olennainen osa työtäni. Juuri niistä olen saanut itsevarmuutta eniten.”

Deborah kertoo opetelleensa siirtämään jännityksen tunteet taka-alalle ja seisovansa varmoin jaloin ventovieraiden ihmisten edessä. 

“Olen oppinut luottamaan itseeni täällä. Ensimmäisenä työpäivänäni olin niin hermostunut, että melkein itketti. Nyt odotan joka päivä innolla uusia asiakaskohtaamisia”, Deborah kertoo hymyillen.

Esihenkilöiden tuki on valanut uskoa omiin kykyihin 

“Esihenkilöni ovat täällä tärkeitä tukijoita ja suunnannäyttäjiä minulle. Ihan ensimmäinen esihenkilöni Elisalla näki, että minussa voisi olla potentiaalia vielä teknisempään asiakaspalvelutyöhön, ja tässä sitä nyt ollaan, Junior Tietoliikenneasiantuntijan pestissä”, Deborah naurahtaa. 

”Esihenkilöni täällä ovat rohkaisseet ja valaneet minuun uskoa, kun olo on ollut epävarma.”

Vakuuttavimmallakin ammattilaisella sormi menee toisinaan suuhun ja sanat hukkaan. Deborah kertoo tyypillisten reklamaatiotilanteiden nostavan yhä palan kurkkuun. Onneksi esihenkilön hiha on lähellä. Siitä voi nykäistä myös tiukan paikan tullen. 

“Meillä on todella avoimet puhevälit esihenkilöni kanssa. Ei ole mitään asiaa, josta en voisi hänelle puhua. Voin myös kertoa, jos joku tilanne tuntuu jännittävältä. Tiedän, ettei hän jätä minua tuntemusteni kanssa yksin. Esihenkilöni täällä ovat rohkaisseet ja valaneet minuun uskoa, kun olo on ollut epävarma. Siitä olen kiitollinen”, Deborah sanoo.  

Tunnevalmennus antoi työkaluja mukautua erilaisiin asiakaskohtaamisiin

Elisan tunnevalmennuksessa sananmukaisesti tunnistetaan tunteita, omia sekä asiakkaiden. Erilaisia tunnetiloja käydään läpi oman elämän kokemuksien kautta. Deborahin mukaan tunnevalmennus on ollut hänelle käänteentekevä tuki asiakaspalvelutyössä, jossa koko tunteiden kirjo on läsnä.  

”Olen saanut työkaluja, joilla pystyn reagoimaan parhaalla mahdollisella tavalla vaihtelevissa asiakastilanteissa.”

“Saamani tunnevalmennus on mieletön rikkaus. Tulee hetkiä, kun vastassa on silminnähden raivokas asiakas, ja toisessa hetkessä taas hieman hiljaisempi persoona. Olen saanut työkaluja, joilla pystyn reagoimaan parhaalla mahdollisella tavalla näissä vaihtelevissa tilanteissa. Se, että pystyn mukautumaan ihmisten eri tunnetiloihin, on lievittänyt valtavasti jännitystäni sosiaalisissa tilanteissa sekä töissä että vapaa-ajalla”, Deborah kertoo.

Deborahin ei tarvitse enää pakoilla vuorovaikutustilanteita. Hänet on evästetty selviytymään vaikeistakin vuorovaikutustilanteista oma persoona vahvuutenaan.

“Täällä Elisalla minun ei ole tarvinnut piilotella itseäni ja epävarmuuksiani. Kelpaan sellaisena kuin olen. Suurin juttu minulle on ollut oma kehityskaareni – ei pelkästään työminänä, vaan myös henkilökohtaisesti. Tuntuu, että se pieni ja ujo tyttö on kasvanut täällä vahvaksi ja varmaksi ”, Deborah sanoo hymyillen.