Kun työt tekee kunnolla vaikeinakin hetkinä, tietää olevansa todellinen myynnin ammattilainen
Vilin mukaan laadukkain myyntityö syntyy hyvästä fiiliksestä. Myynti on ennen kaikkea tunne- ja ihmistyötä. Vilillä itsellään on taustaa joukkueurheilusta, ja hän sanoo olevansa samanlainen positiivinen tsemppityyppi niin työelämässä kuin koriskentällä. Jo työskennellessään itse myymälämyyjänä hänelle tärkeää oli innostava tunnelma työpaikalla.
“Tätä esimerkkiä olen itse halunnut näyttää nyt myös esimiehenä. Myyjän työssä positiivinen vire ja kilpailuhenki kantavat samalla tavalla kuin joukkueurheilussakin”, Vili kuvailee.
Aina työ asiakasrajapinnassa ei kuitenkaan ole korien heittelyä sukkana sisään. Joskus omassa tunne-elämässä tapahtuu myllerrystä, tai myymälässä saattaa tulla eteen vaikeampi asiakastilanne.
“Kun eteen tulee elämän erilaisia haasteita, myynnin kaltainen ihmistyö vaikeutuu. Silloin yritän fiilistellä tiimin kanssa vieläkin enemmän – haluan saada porukan mukaan. Hyvän fiiliksen rakentaminen näkyy meillä selvästi työmme laadussa. Ja kun teemme työt hyvin vaikeinakin hetkinä, tiedämme olevamme todellisia ammattilaisia. Itse olen ylpeä siitä, kun duunit tehdään kunnolla vaikka vähän pää kainalossa. Töissä aina tsempataan ja asiakkaille näkyy vain se”, Vili kannustaa.
“Teen todella paljon töitä sen eteen, että kaikilla olisi töissä hymy huulilla. – Hyvä fiilis vaikuttaa eniten siihen, että töihin on aina kiva tulla ja sieltä on kiva lähteä.”
Vili puhuu tiimin kanssa useinkin myös tärkeimmästä johtamisfilosofiastaan. Se on työntekijöiden hyvinvointiin panostaminen erityisesti silloin, kun tunneskaala vaihtelee.
“Teen todella paljon töitä sen eteen, että kaikilla olisi töissä hymy huulilla. Elisalla myyjien työpäivä alkaa aina 10 minuutin juttutuokiolla. Niistä tulee usein syvällisiäkin keskusteluja. Emme aina edes välttämättä puhu töistä. Mielestäni tämä vaikuttaa eniten siihen, että töihin on aina kiva tulla ja sieltä on kiva lähteä”, Vili sanoo.