Vili Mononen

Laadukkaan myyntityön tekeminen tuo onnellisuutta myös myyjän vapaa-aikaan, sanoo Elisan Sellon myymäläpäällikkö Vili

Elisan Sellon myymäläpäällikölle Vilille kunnolla tehty työ on aina ollut suuri ilo. Myymälämyyjän työstä aloittanut, nyt jo 12-vuotisen uran Elisalla tehnyt Vili haluaa välittää muillekin myyntityöstä kiinnostuneille ajatuksensa siitä, mihin se tietty positiivinen asenne oikein voi kantaa. Hänen mukaansa saavutukset työelämässä ovat silloin pelkkä ajan kysymys. Onnistuminen myyjänä näkyy nopeasti myös palkkakuitissa ja heijastuu sitä kautta onnelliseen vapaa-aikaan, jossa unelmia on mahdollisuus toteuttaa.

Kun työt tekee kunnolla vaikeinakin hetkinä, tietää olevansa todellinen myynnin ammattilainen

Vilin mukaan laadukkain myyntityö syntyy hyvästä fiiliksestä. Myynti on ennen kaikkea tunne- ja ihmistyötä. Vilillä itsellään on taustaa joukkueurheilusta, ja hän sanoo olevansa samanlainen positiivinen tsemppityyppi niin työelämässä kuin koriskentällä. Jo työskennellessään itse myymälämyyjänä hänelle tärkeää oli innostava tunnelma työpaikalla.

“Tätä esimerkkiä olen itse halunnut näyttää nyt myös esimiehenä. Myyjän työssä positiivinen vire ja kilpailuhenki kantavat samalla tavalla kuin joukkueurheilussakin”, Vili kuvailee.

Aina työ asiakasrajapinnassa ei kuitenkaan ole korien heittelyä sukkana sisään. Joskus omassa tunne-elämässä tapahtuu myllerrystä, tai myymälässä saattaa tulla eteen vaikeampi asiakastilanne.

“Kun eteen tulee elämän erilaisia haasteita, myynnin kaltainen ihmistyö vaikeutuu. Silloin yritän fiilistellä tiimin kanssa vieläkin enemmän – haluan saada porukan mukaan. Hyvän fiiliksen rakentaminen näkyy meillä selvästi työmme laadussa. Ja kun teemme työt hyvin vaikeinakin hetkinä, tiedämme olevamme todellisia ammattilaisia. Itse olen ylpeä siitä, kun duunit tehdään kunnolla vaikka vähän pää kainalossa. Töissä aina tsempataan ja asiakkaille näkyy vain se”, Vili kannustaa.

“Teen todella paljon töitä sen eteen, että kaikilla olisi töissä hymy huulilla. – Hyvä fiilis vaikuttaa eniten siihen, että töihin on aina kiva tulla ja sieltä on kiva lähteä.”

Vili puhuu tiimin kanssa useinkin myös tärkeimmästä johtamisfilosofiastaan. Se on työntekijöiden hyvinvointiin panostaminen erityisesti silloin, kun tunneskaala vaihtelee.

“Teen todella paljon töitä sen eteen, että kaikilla olisi töissä hymy huulilla. Elisalla myyjien työpäivä alkaa aina 10 minuutin juttutuokiolla. Niistä tulee usein syvällisiäkin keskusteluja. Emme aina edes välttämättä puhu töistä. Mielestäni tämä vaikuttaa eniten siihen, että töihin on aina kiva tulla ja sieltä on kiva lähteä”, Vili sanoo.

Myymälämyyjänä Elisalla töitä tehdään asiakkaan hyöty etunenässä

Kuten työntekijöiden hyvinvointi, Vilille myös asiakkaiden huomioiva ja arvopohjainen kohtaaminen on tosi tärkeä asia.

“En usko sekuntiakaan, että kukaan asiakas haluaisi ostaa meiltä mitään, jos emme olisi miellyttäviä tyyppejä. Oma arvopohjani onkin hyvin pitkälti sama kuin Elisan: asiakkaat ovat työssämme tärkeintä ja haluamme auttaa heitä. Tämä lähtökohta luo pohjan koko myyntityölle”, sanoo Vili.

Ihmistuntemus tarkoittaa tiimin sisäisen tunneälyn lisäksi jopa kameleonttimaista ihmisten seurassa luovimista. Ensimmäinen asiakas kun saattaa hoitaa raskasta henkilökohtaista asiaa, kuten omistajanvaihtoa kuolemantapauksen yhteydessä. Seuraavaksi saattaa myymälään saapua nuori perhe ostamaan nuorimmaiselleen ensimmäistä omaa puhelinta.

“Ei väliä, millainen asiakas on: uusi tai olemassa oleva asiakas, nuori tai vanha. Kaikki asiakkaat ovat meille tärkeitä. Samoin kaikki asiat, joita he saapuvat hoitamaan. Jokaista pitää palvella mahdollisimman hyvin”, Vili sanoo.

Asiakkaiden hyvä palvelu heijastuu suoraan myyjän menestykseen ja palkkaan

Elisan myymälämyyjiä palkitaan kannusteilla niistä myynneistä, jotka jäävät kantaan. Eli kun asiakas ostaa, eikä peruuta ostoaan myöhemmin, myyjä saa siitä myyntipalkkion. Myyntitilanteessa olennaiseksi siis muodostuu asiakkaan tarpeiden aito kuunteleminen ja ymmärrys. Kuitenkin arvopohjaisen myyntityön menestymismahdollisuudet yllättävät Vilin mukaan monen uuden myyjän.

“Kun olet valmis tekemään duunia, kiva fiilis heijastuu myös vapaa-ajalle. Onnistuminen nimittäin näkyy mukavasti palkassa, jolloin unelmia voi toteuttaa vapaa-ajallakin.”

“Kun uusi myyjä aloittaa meillä, tosi usein hän yllättyy esimerkiksi loistavasta mahdollisuudesta hyvään palkkaan! Monelle tulee yllätyksenä, millaista myymälätyö on. Emme tosiaankaan ole pelkkiä “liittymäkauppiaita”, vaan paljon muutakin”, Vili sanoo.

Vili itse kiittelee Elisaa työpaikkana hyvien saavutusten ja työssä menestymisen mahdollistamisesta. Hänet itsensä siivittivät myymälämyyjän työstä myymäläpäälliköksi ensisijaisesti aktiivinen asenne sekä oma arvomaailma työtä kohtaan.

“Mulle työ on aika tärkeä asia. Siltikin elämässä on myös tärkeämpiä asioita, kuten perhe, terveys ja vapaa-aika. Täällä on ollut kiva mahdollisuus saavuttaa asioita, jotka minua motivoivat. Elisa on talo, joka hengittää sitä, että kun olet työssäsi hyvä, saavutukset ovat vain ajan kysymys. Kun olet valmis tekemään duunia, kiva fiilis heijastuu myös vapaa-ajalle. Onnistuminen nimittäin näkyy mukavasti palkassa, jolloin unelmia voi toteuttaa vapaa-ajallakin”, Vili hymyilee.