Elisalla paluumuuttamista ei katsota kieroon, päinvastoin. Muutaman Finnairilla vietetyn vuoden jälkeen Markus Saaristo palasi takaisin Elisalle suuryritysasiakkaiden kyberturvapalveluiden kehittämisen pariin.

Huippuosaajille tavallista urakehitystä on haluta kerätä uusia kokemuksia ja päästä näkemään, millaista tekeminen erilaisissa organisaatioissa on. Sen tietää myös Markus Saaristo, joka työskentelee meillä Cyber Security Development Managerina – tuttavallisemmin kyberturvapalveluiden kehityspäällikkönä.

Markuksella on takanaan yli kymmenenvuotinen ura IT-alalla, ja hän tekee hommia yritysten kyberturvan parissa nyt jo kuudetta vuotta. Elisalla hän aloitti ensimmäisen kerran työt vuonna 2016.

”Minulle tarjoutui tuolloin mahdollisuus tulla Elisalle kehittämään ensimmäisiä asiakkaille tarjottavia Kyberturvakeskuspalveluita. Kyberturva alkoi olla ajankohtainen asia yrityksissä ja ounastelin, että tällä alalla olisi paljon hommia tulevaisuudessa. Se onkin pitänyt paikkansa ja tietoturva-asiat ovat yhä ajankohtaisempia tänä päivänä”, Markus kertaa alavalintansa taustoja.

Vuonna 2018 Markus siirtyi Elisalta pariksi vuodeksi Finnairille tietoturvapäällikön tehtäviin vastaamaan yrityksen operatiivisesta tietoturvasta. Häntä oli työssään kiehtonut hallinnollinen tietoturva ja hän halusi nähdä myös niin sanotusti asiakkaan näkökulmasta, miten tietoturva-asioita hoidetaan.

Siirryttyään paria vuotta myöhemmin takaisin Elisalle paluumuuttajana, Markus vastaa nyt samanlaisten kyberturvapalveluiden kehittämisestä suuryrityksille, kuin joiden käyttöönotosta hän Finnairilla vastasi.

Kasvupolulla kyberturva-alalla – Mikä toi takaisin Elisalle?

Markukselle tärkein henkilökohtainen syy paluumuuttoon oli se, että hän oli ollut mukana jo Elisan tietoturvapalveluiden tarjoamisen alkutaipaleella. Hän oli pitänyt yhteyttä vanhoihin kollegoihin ja veri alkoi vetää takaisin siihen, mihin hän työssään Elisalla jäi.

Tutun roolin hän saikin takaisin, mutta päivittyneellä sisällöllä, sillä entinen työtiimi oli kasvanut parissa vuodessa huimasti ja tekeminen ottanut aimoharppauksen. Nykyisin Markuksen tiimin tuottamat palvelut voivat olla mitä tahansa aina tietoturvavalvonnasta tietoisuuden kasvattamiseen tietoturva-asioista asiakasyrityksen sisällä.

”Kun olin Elisalla töissä ensimmäistä kertaa, olimme vasta käynnistämässä kyberturvakeskuksen palvelutuotantoa ja kaikki oli uutta. Tämä maailma muuttuu kuitenkin jatkuvasti ja nyt olemme entistä vahvemmin mukana asiakkaiden tarvitsemassa kehityksessä. Tavallaan työni sisältö on sama kuin viimeksikin, mutta nyt olen yhä enemmän tekemisissä asiakkaiden kanssa, sillä kehitämme palveluitamme yhä enemmän asiakaslähtöisesti”, Markus kertoo.

Erilaisista yrityksistä ja isoista organisaatioista tulleet osaajat muodostavat Elisan tiimissä loistavan yhdistelmän vankkaa osaamista.

”Tällä hetkellä tiimissämme on todella laajalti eri näköistä osaamista. Kovaa osaamista tiimiimme tulee pitkän linjan osaajilta, jotka ovat aikaisemmin tehneet hommia juuri asiakaspuolella, osa vuosikymmenen ajan isoissa organisaatioissa”, Markus kertoo.

”Olemme onnistuneet saamaan myös uransa alkutaipaleella olevia nuoria osaajia muun muassa kyberturva-analyytikon tehtäviin. Heiltä löytyy kovaa osaamista sekä nälkää ja mielenkiintoa kehittymiseen. Heidän työnsä tulokset ovat olleet todella hyviä, ja he ovat saaneet asiakkailtamme paljon kiitosta”, Markus kehuu.

Miksi kyberturva-alan ura Elisalla kiinnostaa – Kaksi tärkeintä syytä

1. Mahdollisuudet ammatilliseen kasvuun

Sekä itsensä kaltaisille kokeneille konkareille että ensimmäiseen työpaikkaan tuleville nuorille osaajille Markus näkee Elisan olevan loistava työpaikka urakehityksen ja kasvun näkökulmasta. Kehittymiseen talon sisällä on hyvät mahdollisuudet. Nuoremmille osaajille, jotka eivät vielä ole satavarmoja uransa suunnasta, tämä mahdollistaa kehittymisen esimerkiksi toiseen liiketoimintayksikköön.

”Osalle urakehitys tarkoittaa teknologiaosaamisen kehittämistä, osalle tietoturvatapahtumien tutkimista. Osalle se on jotain muuta, kuten Team Lead -rooliin kasvamista. Elisalla on myös iso taustaorganisaatio, jossa on paljon erilaisia rooleja. Täällä on hyvät mahdollisuudet siirtyä talon sisäisesti eteenpäin ja löytää oma, mielekäs polku”, Markus kertoo.

2. Merkityksellistä tietoturvaa modernilla tavalla

Elisan asiakaskunta koostuu isoista yrityksistä ja organisaatioista, joiden tietoturvasta huolehtiminen tarkoittaa Suomen mittakaavassa ihmisten päivittäiseen elämään liittyvien palveluiden turvaamista kokonaisvaltaisesti.

”Meillä on isoja asiakkaita esimerkiksi energiasektorilla. Nykyään asiakkaille tuottamamme palvelut eivät keskity pelkästään tietoturvahavainnointiin, vaan teemme tutkimusta, selvitämme tarvittavat toimenpiteet hyökkäysten estämiseksi ja teemme tarvittavia toimenpiteitä asiakkaan puolesta”, Markus kertoo.

Lisäksi asiakaslähtöisyys on Elisan palveluiden kehittämisen ytimessä. Markuksen tiimissä pyritään tekemään palveluita, joita asiakas tarvitsee sen sijaan, että teknologia olisi pääasiallinen palvelu.

”Tarjoamamme palvelu on uudentyyppistä. Tarvittaessa pyrimme hyödyntämään asiakkaalla käytössä olevia ratkaisuja, jolloin asiakkaalle ei tule siitä lisäkustannuksia. Toisaalta työssä pääsee olemaan trendien aallonharjalla ja käyttämään paljon uusia teknologioita”, Markus sanoo.

Tapahtumien käsittely halutaan myös toteuttaa mahdollisimman pitkälti automaatiota hyödyntäen. Liukuhihnahommista pyritään pois siten, että työ ei ole pelkkää tikettien siirtelyä, vaan aidosti merkityksellisiin asioihin keskittymistä.

”Elisan kehitysresursseista tähän on varattu paljon: automaation kehittämisestä on paljon hyötyä meille yrityksenä, työntekijöille työn mielekkyyden näkökulmasta, sekä lopulta asiakkaillemme. Kun ammattilaiset voivat keskittyä siihen, mikä on oleellista, into työtä kohtaan pysyy korkealla. Jokaiselle halutaan antaa vaikuttamismahdollisuuksia, haastetta ja vaihtelua”, Markus vinkkaa.