Mistä myyntipistemyyjän hommassa on kyse?

Robin kertoo 5 + 1 seikkaa, joita et ehkä tiennyt

“Onko liittymäasiat kunnossa?”

Robin Skoglund kertoo, että tämä fraasi on hänelle varsin tuttu, sillä se on yleisin mielikuva, mikä Elisan myyntipistemyyjän työhön erheellisesti liitetään. 

“Jos jotain olen oppinut niin sen, että tämä homma on paljon muutakin kuin liittymämyyntiä”, Robin tuumaa. 

Myyntityön “keltanokkana”, Elisan Tuurin kyläkaupan myyntipisteeltä uransa aloittanut Robin on kulkenut varsin nousujohteisen polun kolmessa vuodessa: aloittelevasta myyntipistemyyjästä kollegoiden ja asiakkaiden luotetuksi myynnin ammattilaiseksi. 

Siitä on hänen mukaansa kiittäminen Elisan erinomaista systematiikkaa uusien myyjien perehdyttämiseen. Robin koki saavansa jo heti alussa vankan pohjan myyntiuralleen – sellaisen, joka ohjaa häntä työssään yhä tänäkin päivänä! 

“En ollut ikinä tehnyt myyntityötä ja minusta se huomioitiin täällä hienosti. Kun tulin taloon, minulle nimettiin kouluttaja, joka kulki kollegana vierelläni ja auttoi minua arjessa eteen tulleissa tilanteissa”, Robin kertoo. 

Vain 1,5 vuotta myöhemmin Robinista oli kuoriutunut varsinainen virtuoosi myynnin saralla: tulokset puhuivat puolestaan ja hän koulutti itse uusia tulokkaita myynnin saloihin Lempäälän Ideaparkin myyntipisteen vastaavana kouluttajana. 

Robin Skoglund

“En ollut ikinä tehnyt myyntityötä ja minusta se huomioitiin täällä hienosti. Kun tulin taloon, minulle nimettiin kouluttaja, joka kulki kollegana vierelläni ja auttoi minua arjessa eteen tulleissa tilanteissa”

Nyt Robin haluaa avata, mistä Elisan myyntipistemyyjän hommassa on oikeasti kyse ja mitkä 5 + 1 seikkaa saa hänet viihtymään talossa vuodesta toiseen. 

#1 Myyntiä ei tehdä tuputtamalla, vaan aina tarpeeseen

Robin kertoo, ettei koskaan tee myyntityötä painostavalla tyylillä – eikä se ole elisalainen tapa myydä muutenkaan. Elisalla myyntityön ytimessä on aina asiakkaan tarve. 

“Olen jo aika hyvin oppinut lukemaan asiakkaita. Käytän aikaa ja vaivaa heidän kohtaamiseensa – kartoitan ja keskustelen. Yleensä juttelemme myös paljon muustakin, kuin käsillä olevasta ongelmasta”, hän kertoo. 

“Myyntityössä kaikki lähtee luottamuksen rakentamisesta”, Robin muistuttaa. 

“Olen useasti tarjonnut oman työnumeroni, johon asiakkaat voivat soittaa työaikana ongelmatilanteissa. Olen heille ikään kuin henkilökohtainen “aspa”, ja siitä olen saanut paljon kiitosta”, hän lisää.

#2 Kun käsillä on jatkuvasti päivittyvä tarjooma, päivät ei käy tylsiksi

Robinin mukaan ollaan kaukana niistä ajoista, kun Elisalla myytiin pelkkiä liittymiä. 

Myyjänä hän on itse aitiopaikalla kuulemassa yrityksen alati kehittyvästä tuote- ja palvelutarjoomasta. Ahaa-elämysten tarjoaminen asiakkaille onkin Robinin mukaan hänen työnsä yksi parhaista puolista.

“Moni ei tiedä, että meiltä löytyy esimerkiksi SIM-kortteja riistakameroista matkailuautoihin”, Robin sanoo.

Juuri työn monipuolisuus saa Robinin sukat pyörimään jaloissa! Arjessaan hän pääsee: 

  • Auttamaan puhelimien vika-asioissa
  • Kontaktoimaan asiakkaita
  • Opastamaan Elisa Viihteen kanavapakettien kanssa
  • Keskustelemaan nettiyhteyksistä
  • Konsultoimaan arjen teknologisissa ongelmissa
  • Myymään puhelimia
  • Tukemaan 5G:hen liittyvissä kysymyksissä

…you name it! 

#3 Myyntipistemyyjänä ei tarvitse seistä 24/7 samalla pisteellä  

Toimiessaan Lempäälän Ideaparkin myyntipistemyyjänä, Robin pääsi reissaamaan työnsä puolesta useita kertoja kaupungin ulkopuolella. Tiimin kesken puhuttiinkin ”liikkuvasta myyntityöstä”. 

”Kiertelimme pienempien kaupunkien ja lähialueiden kauppakeskuksissa, joihin pystytimme väliaikaisia myyntipisteitä”, Robin kertoo. 

”Kävimme myös jonkin verran erilaisilla messuilla ja tapahtumissa – kuten Asuntomessuilla, jossa olen saanut olla vuosittain mukana. Se on ollut kivaa vaihtelua!”, hän lisää. 

#4 Tiiviissä tiimissä aamut aloitetaan kimpassa jutellen

Luontaisesti sosiaalisena tyyppinä Robin nauttii saadessaan olla ihmisläheisessä työssä – on se sitten asiakkaiden, esihenkilön tai hänen tiiminsä ympäröimänä. Työ ei tunnu hänestä koskaan yksinäiseltä puurtamiselta. 

“Päivät meillä startataan aina aamupalaverilla, jossa käymme edellisen päivän onnistumisia ja oppeja läpi. On kiva saada porukka yhteen heti aamusta ja vaihtaa kuulumisia. Kyllä minua harmittaisi, jos en näkisi näitä ihmisiä ja pääsisi juttelemaan heidän kanssaan”, Robin tuumaa. 

“Mielestäni on antoisaa jakaa porukalla näkemyksiä ja ajatuksia – ja saada itsekin uusia oivalluksia”, hän jatkaa. 

Robinin mukaan tiiviissä tiimissä ollaan enemmän kuin pelkkiä työkavereita – monesta Robinin kollegasta on tullut hänelle läheinen ystävä työn ulkopuolellakin. Siksi myös kysymisen kynnys on tiimissä matalalla. 

“Otamme toisemme huomioon täällä ja autamme kaveria aina tarvittaessa”, hän lisää.

#5 Sosiaalinen taituruus kasvaa tuikituntemattomien kohtaamisessa

“Moni on ollut ujo, kun on aloittanut tämän homman”, Robin kertoo.  

Vaikka Robinilla juttu luistaa luonnostaan, hän kertoo oppineensa myyntipistemyyjänä vuorovaikutsutilanteista äärettömän paljon – tekemisen ja toistojen kautta. 

“Juttelen käytännössä koko ajan tuikituntemattomien kanssa ja olen oppinut tunnistamaan, miten erilaisia asiakkaita kannattaa lähestyä. Tärkeää on myös taito kuunnella”, Robin kertoo. 

Robinin mukaan ujous ei ole missään nimessä este myyntiuralle tähtäävälle – Elisalla myyntityössä jokainen pärjää ihan omana itsenään. 

“Moni on jännittänyt tuntemattomille puhumista meille tullessaan, mutta olen nähnyt ja itse kokenut, miten nopeasti asiakaskohtaamisissa sosiaaliset taidot kehittyvät”, Robin vakuuttaa. 

# +1 Isossa talossa on tilaa kokeilla ja voi vaihtaa halutessaan suuntaa 

Elisalle tullessaan Robin tiesi, että tämänkaltaisessa isossa organisaatiossa mahdollisuuksia on moneen. Ja näihin mahdollisuuksiin hän on ennakkoluulottomasti tarttunut! 

“2022 eteeni tuli tilaisuus ottaa Elisan Tampereen kaksi myyntipistettä johdettavakseni, kun esihenkilöni lähti tehtävänkiertoon talon sisällä. Vaikkei minulla ollut esihenkilökokemusta, päätin tarttua tilaisuuteen. Opin kahdeksassa kuukaudessa todella paljon esihenkilötyöstä, myynnin johtamisesta ja myyntitilanteista ylipäätään. Kun aikaisemman esihenkilöni tehtävänkierto päättyi, palaaminen takaisin myyjän tehtäviin onnistui muitta mutkitta”, Robin kertoo. 

“Esihenkilötyö oli tärkeä kokemus itselleni. Lempäälässä uusia myyjiä kouluttaessani pystyin hyödyntämään oppimaani ja tiesin entistä paremmin, mihin kannattaa kiinnittää huomiota”, hän summaa. 

Tänä päivänä Robin palvelee asiakkaita Seinäjoen myymälän luotettuna myyjänä – takataskussaan aimo annos oppia ja monipuolista kokemusta kolmen vuoden ajalta myyntipistemyyjän työstä. 

Hänelle itselleen Elisan myyntipistemyyjän työ on ollut sellainen uran ponnahduslauta, jota hän suosittelee rohkeasti kokeilemaan! 

”Olet sitten vasta-alkaja tai jo kokenut myyntiammattilainen, Elisalta löytyy paikka jokaiselle”, Robin vakuuttaa.