”Joskus on olemassa teknologiaa tai teknologinen mahdollisuus, jolle ei vielä ole selkeää tarvetta tai ongelmaa, johon se voi olla ratkaisu. Myös tällaisissa tapauksissa yhteiskehittäminen ja palvelumuotoilun menetelmät auttavat pääsemään eteenpäin. Alustava ajatus jo oli, mutta haluttiin ketterästi päästä asian ytimeen ja konkretiaan. Mukaan kehittämiseen osallistui lisäksi muutamia kaupunkeja ja kuntayhtymiä”, Reetta kertoo.
Palvelusprintin ketteryydestä kertoo Reetan mukaan se, että prosessi eteni muutamissa viikoissa tavoitteiden kirkastamisesta, yhteiskehittämisen sekä demon testaamisen kautta pisteeseen, jossa ratkaisu voitiin ottaa käyttöön. Nyt palvelua käytetään HUSissa ja muissakin sairaanhoitopiireissä.
Isot mahdollisuudet, modernit työtavat ja kokeilukulttuuri pitävät Reetan intoa yllä
”Joskus tärkeätkin kehitysideat tai projektit saattavat kestävät kuukausia tai vuosia tai jäädä kokonaan tekemättä, jos ei esimerkiksi ole tarvittavaa osaamista tai resursseja käytössä. Meidän tiimimme pääsee sprinttimäisen tekemisen avulla ongelman määrittelystä konkretiaan hyvinkin lyhyessä ajassa. Tykkään Elisalla näistä moderneista tekemisen tavoista ja valtavista mahdollisuuksista”, Reetta pohtii.
Modernin tekemisen mahdollistaa Elisan työkulttuuri, johon kuuluu aito halu kulkea uuden kehittämisen ensilinjassa. Tästä esimerkkinä toimii 5G-verkko, jota yhtenä ensimmäisistä maailmassa Elisa tarjosi. Talon tapana ylipäätään on tulevaisuuteen katsominen.
”Mielestäni tällaisen eteenpäin katsomisen mahdollistaa johdon tuen lisäksi esimerkiksi se, että Elisalla on hyvä olla ja positiivinen ilmapiiri. Elisa panostaa paljon henkilöstön hyvinvointiin, kuuntelee henkilöstöä sekä uudistaa sisäisiä toimintamalleja”, Reetta kuvailee.
Lisäksi henkilöstöä kannustetaan uuden oppimiseen, jotta henkilöstön osaamistaso pysyy korkealla. Elisalla työntekijöiden osaamisen laajenemista tehostetaan myös tehtäväkierrolla parin vuoden välein. Siinä kukin voi saada uusia haasteita talon sisällä ja toisaalta tuoda omaa osaamistaan uusille alueille.
”Minulle työkiertoa tapahtuu omassakin tehtävässäni jo luontaisesti. Niin erilaisia toimialat ja eri asiakkaiden kanssa toteutettavat caset ovat”, Reetta toteaa.