Perheellisenä Elisan asiakasrajapinnassa

Miten Ninan ja Jennin tärkeä elämä työn ulkopuolella huomioidaan?

“Näistä asioista ei tarvitse vääntää kättä täällä – päinvastoin.”

Näin tuumaa Elisan Tampereen asiakaspalvelutiimin palveluasiantuntija ja yhden lapsen äiti Jenni Myller, kun häneltä kysytään perhe-elämän ja työn yhteensovittamisesta talossa.

Jenni kokee, että yli 6,5 vuotisen asiakaspalvelu-uransa aikana Elisalla hänen muu elämänsä työn ulkopuolella on aina huomioitu muokkaamalla arkea hänen tarpeisiinsa sopivaksi. Oli kyseessä sitten neuvolakäynti kesken työpäivän, lapsen sairastuminen tai muu vapaa-ajan tärkeä meno.

”Sen lisäksi, että arjen eri tilanteissa joustetaan, esihenkilöni täällä ovat aina olleet kiinnostuneita siitä, miten minulla menee. He ovat pitäneet huolen, että minulla on voimavaroja työpäivienkin jälkeen”, Jenni kertoo. 

”Lisäksi jaksamistani tiedustellaan useamman kerran vuodessa voimavarakyselyllä”, hän lisää.  

Lahden Karisman palvelupuodin myymäläpäällikkö Nina Kettinen – äiti itsekin – kertoo samanlaisista kokemuksistaan talossa. 

28-vuotisen Elisa-uransa aikana Nina on pidellyt päässään montaa hattua: numero- ja nimitiedotuksessa, puhelinpalvelussa, laskutuksessa, puhelinvaihteessa, myynnissä ja nykytyössään myymäläpäällikkönä kolmen hengen tiimille. 

Vaikka roolit ovat vuosien varrella vaihtuneet, ja hän on välissä toiminut yrittäjänä ja palannut takaisin Elisalle, Nina kertoo, että yksi seikka ei ole muuttunut: talossa on joustettu aina, kun elämä työn ulkopuolella on sitä vaatinut. 

“Oman kokemukseni mukaan täällä otetaan hyvin huomioon erilaiset elämäntilanteet ja perhe”, Nina sanoo.

Kun lapsiarjessa tapahtuu, töistä ei tarvitse potea huonoa omaatuntoa

Jokainen pienen lapsen vanhempi tietää, että toisinaan arjessa tulee vastaan tilanteita, joihin ei voi varautua etukäteen. Jenni kertoo, että näissä hetkissä töiden järjestymisestä ei ole tarvinnut Elisalla murehtia.

“Kun meidän perheemme pienimmäinen aloitti päiväkodin, hän oli jatkuvasti kipeänä. Se, että pystyin olemaan kotona sairastavan lapseni kanssa, oli pieni, mutta tärkeä juttu minulle”, Jenni sanoo.

“Aina jos on tarvinnut soittaa, että lapsi on kipeänä, esihenkilöni on kohdannut minut lämmöllä. Hän on harmitellut tilannetta ja toivottanut pikaista paranemista”, hän jatkaa.

“Minusta se on ihanaa, ettei tarvitse potea huonoa omaatuntoa, jos joudun olemaan perhesyiden takia pois muutaman päivän”, Jenni summaa. 

Elisalla otetaan huomioon erilaiset elämän käänteet ja yhdessä niihin pyritään aina löytämään kaikille sopiva ratkaisu”, Nina jatkaa.

Jenni Myller

“Minusta se on ihanaa, ettei tarvitse potea huonoa omaatuntoa, jos joutuu olemaan perhesyiden takia pois muutaman päivän.

Nina kipusi parempiin myyntituloksiin töitä keventämällä

Kun Nina eli 10 vuotta sitten kiireistä arkea teini-ikäisten lapsiensa kanssa, hän koki, että työajan kevennys voisi olla paikallaan. 

Hänellä oli haasteita jaksamisensa kanssa ja normaali viiden päivän työviikko alkoi tuntua uuvuttavalta. 

“Koin, että tarvitsin aikaa perheeni kanssa arkeen enemmän, jotta kaikilla on hyvä olla kotona ja työpaikalla”, Nina kertoo. 

Myös hänen esihenkilönsä oli pannut merkille muutoksen Ninan olemuksessa. 

“Esihenkilöni ehdotti, että nyt voisi olla paikallaan toisenlainen työaikajärjestely”, Nina kertoo. 

Niinpä Nina sopi esihenkilönsä kanssa, että työaikaa kevennetään viidestä päivästä kolmeen työpäivään viikossa. 

Nina tunsi olonsa heti huomattavasti levollisemmaksi – ja tasapainoisesta työn ja muun elämän yhdistämisestä kumpusi myös parempia myynnillisiä onnistumisia! 

“Työrytmi palveli erinomaisesti sitä, että olin motivoitunut myyjä ja pääsin pienemmällä työajalla parempiin myynteihin – koska työaika oli minulle sopiva”, Nina sanoo. 

“Vaikka muutos näkyi palkassani, arjen tilapäinen kevennys auttoi minua jaksamaan silloista arkeani paremmin”, hän jatkaa. 

Nina Kettinen

“Arjen tilapäinen kevennys auttoi minua jaksamaan silloista arkeani paremmin.”

Nina muistuttaa, että joustaminen on kahden kauppa – kun työnantaja joustaa hänen suuntaansa, haluaa hän myös itse näyttää esimerkkiä joustavana elisalaisena. 

“Minun mielestäni on tärkeää, että molemmat osapuolet joustavat. Kun olen saanut pitää pidennetyn viikonlopun tai “pikkuvapaita” keskellä viikkoa, sitten voidaan taas paiskia tulosta”, Nina summaa. 

Jenni saa muokata arjestaan pitkälti sellaista kuin tahtoo 

Jenni vaihtoi vastikään roolia talon sisällä some-tiimin asiakaspalveluun ja uutta työnkuvaa opetellessaan hän ollut erityisen ilahtunut siitä, että perehtymiselle on järjestetty riittävästi aikaa. 

Sen lisäksi, että hän saa rauhassa tutustua uuteen rooliinsa, Jenni voi pitkälti muokata arjestaan sellaista kuin hän itse tahtoo. Jenni kertoo, että pienen lapsen äitinä mahdollisuus tähän on erityisen arvokasta! 

“Teen tällä hetkellä töitä 50 % toimistolla ja 50 % kotoa käsin. Tykkään siitä, että täällä saa ja oikeastaan pitääkin vaikuttaa omiin työvuoroihinsa – ja se on iso etu perheellisen arjessa”, Jenni summaa.

Jenni kertoo, että työssään Elisan asiakasrajapinnassa hänen vuorotoiveitaan otetaan hyvin huomioon ja työvuoroissa joustetaan elämän vaihtelevien tilanteiden mukaan. 

“Olemme esimerkiksi vaihtaneet vuoroja työkavereideni kanssa tai olen pitänyt hyppytunnin keskellä päivää”, Jenni kertoo.

”Täällä ei ole koskaan ollut tilannetta, että oma henkilökohtainen menoni ei järjestyisi töiden takia”, hän summaa.