Nyt Elisan Yritysasiakkaat-yksikössä kouluttajana toimiva Jori Ylikangas sekä hänen pitkäaikainen kollegansa ja esihenkilönsä, myyntiryhmäpäällikkö Mikael Björk Tampereelta kertovat kolme faktaa, jotka kumoavat nämä väärät mielikuvat puhelinmyyntityöstä Elisalla mennen tullen.
Fakta #1: Myyjän ei tarvitse olla valmis osaaja eikä ekstrovertti supliikkikaveri
“Meillä on myyntihommissa pärjännyt loistavasti niin moni erilainen ihminen, että sitä ei heti uskoisi. Meille tulee töihin todella monenlaisia ihmisiä. Osalla ei ole mitään myyntikokemusta ja osa on jo kokeneempaa väkeä. Ei ole mitään väliä, oletko vaikka introvertti vai ekstrovertti, vai mitä näitä nyt on”, Jori hymyilee ja Mikael komppaa.
“Kannustan esihenkilönä aina rohkeuteen olla oma itsensä sekä lähteä kokeilemaan ja tekemään. Meillä kaikki uudet työntekijät koulutetaan sekä teknisesti että myynnillisesti: sinut valmennetaan tuotteisiin ja myyntiin. Kaikkea ei myöskään opetella kerralla, mutta rohkeutta tarvitaan”, Mikael sanoo.
Kattavan perusosaamisen liittymistä, tietoturvasta ja laitteista saa jo ensimmäisen työviikon aikana, mutta vielä vuoden jälkeenkin opetellaan uusien tuotteiden myyntiä. Kun sanotaan, että tässä tiimissä kaikkea ei tarvitse omaksua kerralla, sitä todellakin tarkoitetaan.
“Itse olen tehnyt vuosien varrella tietenkin myös mokia, enkä pelkää niitä ja uskon, että pienryhmäni myyjiin on tarttunut sama asenne. Tässä työssä kyllä pääsee tekemään, kokeilemaan ja oppii myymään”, Jori sanoo.
“Emme ole sydänkirurgeja, eikä puhelun jälkeen voi tapahtua mitään pahaa. Yhdessä katsomme, että kaikki meni oikein. Sitten teemme tilaukset ja laitamme asiakkaan asiat kuntoon”, Mikael sanoo kannustavasti.