Ulkoa opettelusta siirryttiin vastaamaan tämän päivän tarpeisiin
Elisan asiakaspalvelussa vastataan alati muuttuvan maailman tarpeisiin ja haasteisiin – ja siitä kumpusi ajatus myös uuteen perehdyttämisen malliin.
Olihan asiakaspalvelun perehdytysprosessi pysynyt aika lailla muuttumattomana jo vuosikymmenen ajan. Ja se ei Mikon mukaan enää valmistanut uusia tulokkaita käytäntöön parhaalla mahdollisella tavalla.
“Työntekijöiltämme tuli myös signaalia, ettei perehdytys antanut aivan kaikkea tarpeellista arkeen”, Mikko sanoo.
“Alusta alkaen oli selvää, että osallistamme asiakasrajapintamme tekijöitä tähän kehitystyöhön. Siellä se ammattitaito ja osaaminen on – he tietävät parhaiten, millaista tukea asiakaspalvelutyössä tarvitaan”, hän jatkaa.
Mikon mukaan saatu viesti oli selkeä: Luokkahuonemaisen kouluttamisen sijaan toivottiin enemmän käytäntöä tukevaa, ja tekemistä ohjaavaa perehdyttämisen mallia.
“Lähdimme muuttamaan perehdytysprosessin sisältöjä ja läpikäytäviä asioita siihen suuntaan, että tukea tarjotaan enemmän käytännön oppimisen yhteydessä”, Mikko kertoo.
Niinpä Elisan asiakaspalvelussa otettiin käyttöön jo yrityksessä laajemminkin käytetty “70–20–10-malli”.
Pienin osuus eli 10 % on luokkahuonehenkistä opiskelua, 20 % ohjattua työssäoppimista, ja 70 % oppimisesta tapahtuu kokeneemman perehdyttäjän kanssa puheluiden parissa.
“12 päivän alkuperehdytys on kaikille asiakaspalvelijoillemme identtinen, ja sen jälkeen tukea annetaan räätälöidysti kunkin henkilökohtaisten tarpeiden mukaan – jotta oppiminen ja kehittyminen olisi jatkuvaa”, Laura kertoo.
“Olemme siirtyneet pois “ulkoa opettelusta” ja opastamme enemmän siihen, miten uusi tulokas löytää tietoa siinä arjen hetkessä, kun sitä tarvitaan. Nopea tiedon löytäminen on yksi tärkeimmistä taidoista, kun tavoitellaan parasta mahdollista asiakaspalvelua tässä muuttuvassa maailmassa”, hän lisää.