Piia Virrankoski

Vielä pari vuotta sitten tekniikan kanssa epävarmuutta kokenut Piia teki urahypyn IT-alalle – Nyt hän toimii Elisalla Omaguruna

Teknisen ongelmanratkaisun luotettuna asiantuntijana, Omaguruna työskentelevästä Piiasta ei äkkiseltään uskoisi, että vielä pari vuotta sitten hän oli teknologian kanssa täysin vieraalla maaperällä. Nykyään työn ohessa IT-insinööriksi opiskeleva Piia nimittäin opastaa Elisan kuluttaja-asiakkaita erilaisissa päätelaitteiden ja yhteyksien ongelmissa. Ura-askel IT-alalle olikin Piialle suuri hyppy tuntemattomaan.

Piia löysi rohkeuden alanvaihtoon, vaikka se aluksi jännitti kovasti

“Olen kuullut usein sanottavan, että sitä alkaa 40 ikävuoden kynnyksellä pohtia tosissaan, mitä omalta työuraltaan oikein haluaa. Minulla oli vuosien työkokemus erilaisista kaupan alan töistä sekä toimistotyöstä, mutta alanvaihto alkoi houkutella”, Piia kertoo.

Piia kertoo urapohdinnoissaan havahtuneensa siihen, että digitalisaatio on täällä, eikä sitä pääse karkuun. Sitä karkuun hän olisi kuitenkin mielellään pötkinyt, sillä tekniset taidot tuntuivat olevan hänen suurimpia heikkouksiaan. Digitalisaatio tuntui hieman pelottavalta.

“Tuskailin usein laitteiden kanssa ja jopa pelkäsin teknologiaa. Kuitenkin minusta tuntui, että näin digitalisaation aikakaudella haluaisin olla niin työelämässä kuin vapaa-ajallakin itse tekniikan ohjaksissa, eikä toisin päin. Tällaisesta, hieman epätavallisesta lähtökohdasta päätin rohkaistua ja aloittaa IT-insinööriopinnot”, Piia kertoo.

”Nykyinen kollegani Joona sanoi, että Elisalle voin hakea, vaikken ole vielä valmis IT-asiantuntija. Elisa kouluttaa kaikki uudet työntekijänsä työtehtäviin.”

Rohkean alanvaihtajan IT-opinnot alkoivat, ja koulun yhteydessä järjestetyillä rekrytointimessuilla Piia kohtasi nykyisen kollegansa, Joonan. Joona oli messuilla kertomassa Elisasta IT-alan monipuolisena työpaikkana. Piiaa ajatus ihka oikeasta IT-alan työpaikasta hirvitti, mutta samalla kovasti kiehtoi. Keskustellessaan Joonan kanssa Piia korosti olevansa tekniikan parissa vasta-alkaja.

“Joona sanoi, että Elisalle voin hakea, vaikken ole vielä valmis IT-asiantuntija. Elisa kouluttaa kaikki uudet työntekijänsä työtehtäviin. Jännitin hakemuksen jättämistä, mutta lopulta päätin tehdä sen”, Piia muistelee uuden työelämän kynnyksellä heränneitä tunteita.

Elisalla esimies valoi Piiaan uskoa epävarmuuden hetkillä

Piia siis haki töihin Elisan Omaguru-tiimiin. Hakemuksessaan hän kertoi avoimesti tietotaidostaan, sekä mainitsi halustaan auttaa hänen laillaan tekniikan kanssa epävarmuutta kokevia Elisan asiakkaita. Piia sai pian soiton työhaastatteluun.

“Muistan ajatelleeni, että oikeastiko he valitsivat minut jatkoon. Tapasin sitten esimieheni Ollin ja tunnelma oli todella mukava. Olli kertoi uskovansa, että omaksuisin Omagurun tehtävät takuulla. Koin taidoistani epävarmuutta, ja kun soitto valinnastani tuli, olin varmaan kaksi minuuttia hiljaa ällistyksestä. Sain IT-alan työpaikan!” Piia iloitsee.

"“Olen saanut täällä tilaisuuden ammattilaiseksi kasvamiseen. En ole aina uskonut selviäväni tästä alanvaihdosta, mutta täällä esimiestyö on uskomattoman kannustavaa.”

Kun työ alkoi, Piia koki usein edelleen epävarmuutta. Kuitenkin kokeneen tiimin ja esimies-Ollin tuki on ollut todella kannustavaa ja valanut uskoa Piiaan.

“Olen saanut täällä tilaisuuden ammattilaiseksi kasvamiseen. En ole aina uskonut selviäväni tästä alanvaihdosta, mutta täällä esimiestyö on uskomattoman kannustavaa. Olli näki potentiaalini, vaikka itse koin haukanneeni liian ison palan kakkua”, Piia miettii.

Piia opastaa asiakkaita ammattitaidolla ja aidolla myötätunnolla

Nykyään Omaguruna Piia auttaa asiakkaita puhelimessa monien erilaisten teknisten ongelmien kanssa. Linjan toisesta päästä kuuluu usein asiakkaan tuskastunut ääni. Omagurulle soitetaan, kun omat tekniset taidot loppuvat, asiakkaan arkinen asiointi jumittaa teknisten ongelmien takia tai vapaa-ajalla tärkeät yhteydet ovat epäkunnossa.

Piian mukaan vielä ei myöskään ole tullut tilannetta, jossa asiakkaan teknistä ongelmaa ei olisi saatu ratkaistua.

“Vahvuuteni asiakaspalvelutyössä on nimenomaan siinä, että olen itsekin ollut aiemmin epävarma ja tuskastunut tekniikan kanssa. Minun on helppo asettua teknisten ongelmien kanssa tuskailevan asiakkaan saappaisiin. Tilanne kääntyy lähes aina nopeasti hyväksi ja asiakkaalle tulee tunne, että asiat järjestyvät – minä osaan auttaa”, Piia sanoo.

Piian mukaan vielä ei myöskään ole tullut tilannetta, jossa asiakkaan teknistä ongelmaa ei olisi saatu ratkaistua. Usein hän onnistuu antamaan asiakkaalle vieläpä vinkit jatkossa vastaavien tilanteiden ratkaisemiseen. Lisäksi asiakkaan mukaan saattaa lähteä jokin uusi, arkea helpottava laite, kuten tietoturvallisempi ja tehokkaampi reititin.

“On nykyistä ammattitaitoani osata opastaa asiakas parhaaseen lopputulokseen vaikka vähän laatikon ulkopuolelta. Olen todella ylpeä työstäni Omaguruna. Olli onkin sanonut minulle, että ne, jotka haukkaavat liian ison palan kakkua, elävät lopulta makeampaa elämää”, Piia hymyilee.