Miten Elisan virtuaalimyyjät nykyään tekevät työtään? Millä tavoin siirtymä uuteen etätyöarkeen on sujunut ja vaikuttanut myyjän elämään?
Yllättävään tilanteeseen reagoitiin ketterästi – yhtäkään myyjää ei lomautettu
Me Elisalla testaamme herkästi uusia palvelumalleja siitä näkökulmasta, mikä voisi tuoda lisäarvoa asiakkaillemme. Sen vuoksi jo pandemia-ajan alussa asiakkaiden yhä toivoessa henkilökohtaista palvelua verkossa, kokeilimme virtuaalimyyntiä rohkeasti, mutta hiljalleen.
“Aloitin myyntichatin tekemisen aluksi hiljaisten hetkien toimintana työskennellessäni fyysisessä myymälässä. Kun kokeilin myyntichatin tekemistä ihan ensimmäistä kertaa, ajattelin että se ei ole kyllä yhtään minun juttuni. Pian kuitenkin muutin mieltäni”, Vilma hymyilee.
“Myyntityön tekeminen virtuaalisesti esimerkiksi myyntichatissa, etätapaamisissa ja puhelimitse on ollut meillä testissä jo pandemia-ajan alusta alkaen. Tavallisesti testivaiheesta uuteen myyntimalliin siirtyminen kestää useita kuukausia. Ketjuohjauksessa kuitenkin seurattiin maailman tilannetta ja todettiin, että pandemia ei olekaan ihan hetkessä ohi. Pelkäsimme, että tulee tarve myymälämyyjien lomautuksille. Oli toimittava nopeammin ja löydettävä myyjillemme uusi tapa tehdä töitä”, Simo kertoo.
Elisalaisten ketteryydestä ja asenteesta uuteen kertookin se, että yhdessä myymälöiden esihenkilöt ja myyjät lähtivät toden teolla kehittämään uutta virtuaalisen myynnin mallia. Lopulta malli puristettiin kasaan muutamassa viikossa ja henkilöstö koulutettiin virtuaalimyyntiin. Lopulta yhtäkään myymälämyyjää ei lomautettu. Nyt Simon tiimi tekee töitä Teamsin välityksellä ja palvelee asiakkaita myyntichatin sekä videotapaamisten kautta.
Uusi virtuaalisen myynnin malli puristettiin lopulta kasaan muutamassa viikossa. Lopulta yhtäkään myymälämyyjää ei lomautettu.
Vaikka chatissa asiakkaille kirjoittaminen tuntuikin Vilmasta ensiyrittämällä hieman takkuiselta tavalta myydä verrattuna kohtaamiseen kasvotusten, alkoi homma nopeasti rullata. Nykyään Vilma tykkää todella paljon viestiä asiakkaiden kanssa kirjoittaen.
“Päätin antaa chat-työskentelylle uuden mahdollisuuden ja lopulta tykästyin siihen kovasti. Kun virtuaalimyymälämme sitten avattiin, päätin heti lähteä mukaan – nykyään virtuaalimyynti ja etätyöarki tuntuvat suorastaan lottovoitolta”, Vilma sanoo.