Riskienhallinta
on olennainen osa Elisan sisäistä valvontajärjestelmää. Sen avulla
pyritään varmistamaan, että yhtiön
liiketoimintaan vaikuttavat riskit tunnistetaan, niihin vaikutetaan ja
niitä seurataan. Yhtiö jakaa liiketoimintaan vaikuttavat riskinsä strategisiin, operatiivisiin ja vakuutettavissa oleviin riskeihin sekä rahoitusriskeihin.
Vastuullisuuden näkökulmasta huomioimme riskienhallinnassa erityisesti:
- tietoturvaan ja yksityisyyden
suojaan liittyvät riskit, erityisesti henkilötietojen vuotaminen tai henkilötietoihin kohdistuva tietojen kalastelu tai tietomurrot
- ilmastoriskit, jotka erityisesti vaikuttavat palvelujen toimintavarmuuteen äärimmäisten sääolojen lisääntyessä
- henkilöstöjärjestelyihin
ja erityisesti ulkoistamistoimenpiteisiin liittyvät riskit, kuten
syrjintään, työoloihin ja tasavertaiseen palkkaukseen liittyvät riskit
- tuotteiden ja palveluiden
turvallisuuteen liittyvät riskit
- työterveys-
ja turvallisuusriskit,
erityisesti henkilöstön hyvinvointiin ja jaksamiseen liittyvät, sekä
välillisesti työturvallisuusriskit alihankintana tehdyissä huolto- ja
asennustöissä
- mahdolliset
ihmisoikeuksiin
liittyvät rikkomukset, kuten yksityisyyden suojaan ja sananvapauteen
liittyvät sekä toimitusketjussa liittyen työntekijöiden oikeuksiin,
syrjintään tai lapsi- ja pakkotyöhön
- korruptioon tai lahjontaan
liittyvät riskit, erityisesti liittyen toimitusketjuun sekä asiakassuhteisiin
- asiakasviestintään liittyvät
riskit, mukaan lukien virheellinen tai riittämätön viestintä.