Ihmisiä katsomassa puhelinta

Ihmisoikeudet

Sitoumuksemme

Teemme joka päivä työtä rakentaaksemme turvallisen digitaalisen ympäristön, jotta kaikkien yhtäläiset oikeudet toteutuisivat. Ihmisoikeuksien kunnioittaminen on olennainen osa vastuullista liiketoimintaamme ja missiotamme, digitalisaatiolla kestävä tulevaisuus. Haluamme vaikuttaa myönteisesti yhteiskuntaan.

Olemme sitoutuneet kunnioittamaan ihmisoikeuksia YK:n yrityksiä ja ihmisoikeuksia koskevien ohjaavien periaatteiden (UNGP) ja Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön (OECD) monikansallisia yrityksiä koskevien ohjeiden mukaisesti koko arvoketjussamme. Sitoumuksemme ja julkilausumamme on vahvistettu ihmisoikeuspolitiikassamme.  Odotamme samaa sitoutumista kaikilta liikekumppaneiltamme ja tavarantoimittajiltamme koko arvoketjussamme.

Olemme allekirjoittaneet YK:n (Yhdistyneiden kansakuntien) Global Compact -aloitteen ja sitoutuneet siihen vuodesta 2015.

Tiedostamme, että ihmisoikeuksiin kohdistuvien myönteisten vaikutustemme lisäksi liiketoimintaamme ja toimitusketjuumme liittyy ihmisoikeusriskejä. Kehitämme jatkuvasti ymmärrystämme näistä riskeistä ja etsimme keinoja parantaa työkaluja ja prosesseja niiden hallitsemiseksi.

Lähestymistapamme

Liiketoimintaa ja ihmisoikeuksia koskevien ohjaavien periaatteiden mukaisesti pyrimme täyttämään huolellisuusvelvoitteen ihmisoikeuskysymyksissä osana yrityksen päätöksentekoprosessia. Otamme ihmisoikeudet huomioon toiminnassamme, toimenpiteissämme, kehittämisessämme, yhteisyrityksissämme ja muussa toiminnassamme. Due diligence noudattaa lähestymistapaa: arvioida, ehkäistä, korjata ja kommunikoida.

Arviointi

Teemme parhaamme mukaan yhteistyötä valvontaelinten, kansainvälisten ihmisoikeusjärjestöjen, asiantuntijaneuvojien ja toimialajärjestöjen kanssa arvioidaksemme toimintamme riskejä ja vaikutuksia. Osallistumme myös useiden sidosryhmien foorumeille ympäri vuoden seurataksemme esiin nousevia ja olennaisia ihmisoikeuskysymyksiä. Otamme työntekijämme ja henkilöstöedustajamme mukaan säännölliseen vuoropuheluun ja keskusteluun ymmärtääksemme olennaisimmat aiheet.

Jatkuva vuoropuhelu sisäisten ja ulkoisten sidosryhmiemme kanssa antaa meille mahdollisuuden tunnistaa ja analysoida tärkeimmät ihmisoikeuskysymykset koko arvoketjussamme.

Ennaltaehkäisy

Elisan yleiset toimintaperiaatteet (Code of Conduct) ja ihmisoikeuspolitiikka luovat perustan ja asettavat odotukset ihmisoikeusohjelmallemme. Lisäksi Elisan eettisen hankinnan periaatteet, turvallisuuspolitiikka, Elisan tietosuojapolitiikka, eettisen myynnin periaatteet ja muut asianmukaiset periaatteet ja ohjeet muodostavat yhtenäisen pohjan ihmisoikeuksien hallinnan keinoista Elisan toiminnassa.

Edellytämme henkilöstöämme suorittamaan pakolliset Code of Conduct -koulutukset ja turvallisuustodistuskoulutukset ja rohkaisemme lisäksi suorittamaan vapaaehtoisen ihmisoikeuspolitiikan koulutuksen, joka kattaa kaikki Elisan toiminnan kannalta olennaiset ihmisoikeuskysymykset. Lisäksi tarjoamme työntekijöillemme koulutusta ja ohjausta toimittajien ja asiakkaiden perehdyttämiseen.

Elisa on toimialatason Joint Audit Cooperation (JAC) -jäsen ja teemme toimittajillemme auditointeja JAC:n yhteisesti määrittämien kriteerien mukaisesti, jotka sisältävät ihmisoikeusaiheita.

Olemme luoneet eettisen myyntimenettelyn suojellaksemme varmistaaksemme, että teknologiaamme ei käytetä väärin.

Työskentelemme määrätietoisesti parantaaksemme työskentelytapaamme estääksemme ihmisoikeusloukkaukset koko arvoketjussamme.

Viestintä

Viestimme läpinäkyvästi ja jaamme tietoa suoriutumisestamme ihmisoikeusasioissa vuosikertomuksessamme ja muissa säännöllisissä julkaisuissamme. Käytämme myös sisäisäisiä intranet-sivuja ja muita viestintäkanavia, joissa käsittelemme ja lisäämme tietoisuutta ihmisoikeusaiheista henkilöstömme kanssa.

Ilmoituskanavat

Ilmoituskanaviemme avulla varmistamme, että elisalaiset, Elisan kumppanit ja muut yhtiön sidosryhmät voivat esittää huolensa Elisan yleisten toimintaperiaatteiden vastaisesta toiminnasta  ja että ne tulevat käsitellyksi asianmukaisella tavalla.  Ilmoituksen voi tehdä joko suoraan henkilökohtaisesti tai sähköisesti. Elisan työntekijä voi esimerkiksi ilmoittaa väärinkäytöksistä tai ihmisoikeusloukkauksista ottamalla yhteyttä suoraan esimieheensä, henkilöstöosastoon, yritysvastuuosastoon, lakiasioihin tai sisäiseen tarkastukseen.

Kaikki sidosryhmät voivat ilmoittaa väärinkäytöksistä ja ihmisoikeusloukkauksista anonyymisti Elisan Whistleblowing-kanavan kautta. 

Kaikki ilmoitukset käsitellään ehdottoman luottamuksellisesti Elisan prosessien mukaisesti.

Elisan eettinen myyntimenettely ihmisoikeuksien huomioon ottamiseksi

  • Elisan eettinen myyntimenettely on ihmisoikeuksia koskeva huolellisuusprosessi (HRDD), jonka tavoitteena on vähentää riskejä, jotka liittyvät teknologian mahdolliseen ei-hyväksyttävään käyttöön tai väärinkäyttöön, mukaan lukien, mutta ei rajoittuen, tuotteiden käyttö ihmisoikeuksien tukahduttamiseen. 
  • Elisa noudattaa sovellettavia pakotteita ja vientivalvontaa koskevia säädöksiä. Ennen eettisen myyntimenettelyn arviointia tehdään tarvittavat pakotetarkistukset ja kaksikäyttötuotteiden arvioinnit, sekä tarvittaessa hankitaan vientiluvat sovellettavien lakien mukaisesti. 
  • Eettisessä myyntimenettelyssä tutkimme maan pitkäaikaista sitoutumista ihmisoikeuksien kunnioittamiseen, kyseisen teknologian aiottua käyttöä sekä lahjonnan ja korruption vastaisia sekä asiakkaisiin liittyviä eettisiä riskejä. Otamme myös huomioon maan poliittisen vakauden osana tätä menettelyä. 
  • Elisan eettinen myyntimenettely käynnistyy, kun maariski ylittää asetetun riskikynnyksen. Maariskiarviointi suoritetaan myyntiprosessin alkuvaiheessa. Kaikki myyntitapaukset tarkistetaan eettisen myyntimenettelyn mukaisesti, ja se on pakollinen osa myynnin hyväksymisprosessia. 
  • Liiketoiminta tekee HRDD-arvioinnin yhdessä paikallisen lakiosaston kanssa käyttämällä siihen kehitettyjä arviointityökaluja. Arvioinnin tulokset ja ehdotetut riskien lieventämistoimenpiteet toimitetaan Elisan eettiseen myyntimenettelyyn päätöksentekoa varten. Käytämme riskiluokituksissa ulkoisia arviointipalveluntarjoajia.  
  • Seuraamme säännöllisesti maan ihmisoikeusriskiarviointien tilaa ja nykyisten asiakassuhteiden tilaa korkean riskin maissa, ja liiketoimintatapauksen uudelleenarviointi voidaan käynnistää, jos ihmisoikeuksissa tapahtuu kehittymistä huonompaan suuntaan. 
  • Tarjoamme räätälöityä koulutusta myynnillemme eettisestä myyntimenettelystä ja parannamme jatkuvasti eettistä myyntimenettelyprosessiamme.