Saavutettavuusseloste Mobiilivarmenne-palvelulle

Tämä saavutettavuusseloste koskee Mobiilivarmenne -kirjautumista, jota käytetään laajasti Elisan palveluissa. Saavutettavuusselosteessa kerromme, miten saavutettava Mobiilivarmenne on, millaisia puutteita sen saavutettavuudessa on sekä miten voit antaa meille palautetta palvelun saavutettavuudesta.

Laki digitaalisten palveluiden tarjoamiseta koskee palvelua 28.6.2025 alkaen. Palvelun saavutettavuuden on arvioinut ulkopuolinen asiantuntija 16.6.2025. Seloste on laadittu 17.6.2025, ja sitä on viimeksi päivitetty 18.6.2025.

Mobiilivarmenne-palvelun saavutettavuuden tila

Palvelu täyttää osittain WCAG 2.2 kriteeristön A- ja AA-tason saavutettavuusvaatimukset.

Tunnistetut saavutettavuuspuutteet

Puutteita korjataan osana palvelun jatkuvaa kehitystä.

Mobiilivarmenteen aktivointi ja tunnuslukujen vaihtaminen

  • Lomakekenttien tekstin ja taustan sekä reunuksen ja taustan välinen kontrastisuhde on liian alhainen
    (1.4.3 Kontrasti (minimi))
  • Puhelinnumeron syöttäminen toistaa ruudunlukijalla virheviestiä, kunnes numero on oikean muotoinen
    (3.3.1 Virheen tunnistaminen, 3.3.3 Virheen korjausehdotus)
  • Lomakekentistä puuttuu näkyvä kohdistus
    (2.4.7 Näkyvä kohdistus)
  • Näytöltä piilotetut käyttöliittymän osat ovat ruudunlukijan saavutettavissa
    (1.3.1 Informaatio ja suhteet)

Tunnistautuminen Mobiilivarmenteella

  • Kielivalinnalta puuttuu nimilappu mobiilinäkymässä
    (1.3.1 Informaatio ja suhteet, 4.1.2 Nimi, rooli, arvo, 3.1.2 Osien kieli)
  • Tunnistautumisen odotussivulta puuttuu otsikko
    (1.3.1 Informaatio ja suhteet)
  • Ruudunlukija ei anna vahvistusta puhelinnumeron syöttämisen ja "Jatka"-painikkeen valinnan jälkeen
    (3.3.2 Nimilaput tai ohjeet)

PDF-tiedostot  

  • Joissakin PDF-tiedostoissa ei ole ruudunlukijoita varten sisältöjä kuvaavia tunnisteita. 
  • Otsikoiden hierarkiassa, sisällön lukemisjärjestyksessä ja kielen merkitsemisessä on puutteita.

Saavutettavuuskriteerit, jotka eivät täyty 

  • 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö
  • 1.3.1 Informaatio ja suhteet
  • 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys
  • 1.4.10 Responsiivisuus
  • 2.4.6 Otsikot ja nimilaput
  • 3.1.1 Sivun kieli
  • 3.1.2 Osien kieli 


Palaute saavutettavuudesta

Löysitkö muita puutteita palvelumme saavutettavuudesta? Kerro niistä meille seuraavalla lomakkeella. Jos annat yhteystietosi, pyrimme vastaamaan palautteeseen 14 päivän kuluessa.

Huom: Tämä lomake on tarkoitettu ainoastaan saavutettavuuspalautteelle. Jos sinulla on muita kysymyksiä tai palautetta Elisan palveluista, siirry Elisan asiakaspalveluun.

Valvova viranomainen

Jos et ole tyytyväinen meiltä saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta 14 päivän aikana, voit olla yhteydessä valvovaan viranomaiseen, joka on Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Yhteystiedot

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom

Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö

www.saavutettavuusvaatimukset.fi

Sähköposti saavutettavuus@traficom.fi

Puhelinnumero (vaihde) 029 534 5000