Elisan verkkokaupan saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee Elisa Oyj:n henkilöasiakkaiden verkkokauppaa. Kerromme, miten saavutettava Elisa verkkokauppa on, millaisia puutteita sen saavutettavuudessa on sekä miten voit antaa meille palautetta palvelun saavutettavuudesta.

Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta koskee palvelua 28.6.2025 alkaen. Palvelun saavutettavuuden on arvioinut ulkopuolinen asiantuntija toukokuussa 2025. Seloste on laadittu 5.6.2025, ja sitä on viimeksi päivitetty 18.6.2025.

Verkkokaupan saavutettavuuden tila

Palvelu täyttää osittain WCAG 2.2 kriteeristön A- ja AA-tason saavutettavuusvaatimukset.

Tunnistetut saavutettavuuspuutteet

Puutteita korjataan osana palvelun jatkuvaa kehitystä.

Aikasidonnaisuus

  • Kirjautuminen katkeaa ilman, että tästä tulee käyttäjälle ilmoitusta etukäteen. Käyttäjällä ei ole mahdollisuutta vaikuttaa kirjautumisen katkeamiseen.

Saavutettavuuskriteerit, jotka eivät täyty

  • 2.2.1 Säädettävä ajoitus

Kontrastit ja värit

  • Pakollisten tietojen puuttumisesta ei ole kuvaavaa tekstiä, ainoastaan punaiset raamit kentän ympärillä

Saavutettavuuskriteerit, jotka eivät täyty

  • 1.4.3 Kontrasti (minimi)
  • 1.4.1 Värien käyttö

Tekstiä esittävät kuvat

  • Kaikkia ei-informatiivisia kuvia ei ole piilotettu ruudunlukijalta
  • Prepaid-sivulla jälleenmyyjät on informoitu ainoastaan myyjien logokuvakkeilla

Saavutettavuuskriteerit, jotka eivät täyty

  • 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö

Näppäimistökäyttö

  • Osassa sivuja näppäimistökäyttäjän kohdistus alkaa väärästä kohdasta
  • Navigaation menua ei voi avata ja sulkea näppäimistöllä. Tämän vuoksi valikko ei toimi myöskään ruudunlukijalla.
  • Sivu https://elisa.fi/kauppa/erikoistarjous ei ole näppäimistökäyttäjälle saavutettava
  • Laajakaistan tilaus ei onnistu näppäimistökäytöllä eikä ruudunlukijalla: kaikki painikkeet eivät toimi näppäimistöllä ja ruudunlukijalle välittyy tietoa puutteellisesti.
  • Valokuitutilauksessa kalenterin päivämäärä valintaa ei voi vahvistaa näppäimistöllä
  • Siirryttäessä ostoskoriin laite sivulta, ostoskorissa ei pääse Android Talkbackilla eteenpäin vaan kohdistus palaa laitesivulle

Saavutettavuuskriteerit, jotka eivät täyty

  • 2.1.1 Näppäimistö
  • 2.4.3 Kohdistusjärjestys

Otsikot

  • Otsikkotasot eivät noudata otsikkotasohierarkiaa kaikilta osin

Saavutettavuuskriteerit, jotka eivät täyty

  • 2.4.6 Otsikot ja nimilaput
  • 1.3.1 Informaatio ja suhteet

Nimeäminen, tilasta kertovat viestit ja ohjeistus

  • Kiinteän laajakaistan tilauksessa, matkapuhelinliittymän tilauksessa sekä päivityksessä ruudunlukijalle välittyy tietoa puutteellisesti
  • Kampanjat-sivu ei toimi täysin ruudunlukijalla, ja ruudunlukija saa saman tiedon useaan kertaan toistaen osassa sivua
  • Alatunnisteessa on sivuja, jotka sisältävät erikielisiä osuuksia ilman, että eri kieliä on merkitty apuvälineiden ymmärtämällä tavalla. 
  • Prepaid sivulta puuttuu ohjeistuksia käyttäjälle

Saavutettavuuskriteerit, jotka eivät täyty

  • 2.4.4 Linkin tarkoitus
  • 4.1.3 Tilasta kertovat viestit
  • 4.1.2 Nimi, rooli, arvo
  • 3.1.2 Osien kieli
  • 3.3.2 Nimilaput tai ohjeet
  • 3.3.1 Virheen tunnistaminen
  • 3.1.1 Sivun kieli

PDF-tiedostot

  • Joissakin PDF-tiedostoissa ei ole ruudunlukijoita varten sisältöjä kuvaavia tunnisteita.
  • Otsikoiden hierarkiassa, sisällön lukemisjärjestyksessä ja kielen merkitsemisessä on puutteita.

Saavutettavuuskriteerit, jotka eivät täyty

  • 1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö
  • 1.3.1 Informaatio ja suhteet
  • 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys
  • 1.4.10 Responsiivisuus
  • 2.4.6 Otsikot ja nimilaput
  • 3.1.1 Sivun kieli
  • 3.1.2 Osien kieli

Palaute saavutettavuudesta

Löysitkö muita puutteita palvelumme saavutettavuudesta? Kerro niistä meille seuraavalla lomakkeella. Jos annat yhteystietosi, pyrimme vastaamaan palautteeseen 14 päivän kuluessa.

Huom: Tämä lomake on tarkoitettu ainoastaan saavutettavuuspalautteelle. Jos sinulla on muita kysymyksiä tai palautetta Elisan palveluista, siirry Elisan asiakaspalveluun.

Valvova viranomainen

Jos et ole tyytyväinen meiltä saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta 14 päivän aikana, voit olla yhteydessä valvovaan viranomaiseen, joka on Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Yhteystiedot

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom

Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö

www.saavutettavuusvaatimukset.fi

Sähköposti saavutettavuus@traficom.fi

Puhelinnumero (vaihde) 029 534 5000