Tillgänglighetsutlåtande för Mobilcertifikat

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller Mobilcertifikat (Mobiilivarmenne), som används i stor utsträckning i Elisas konsumenttjänster samt i Medarbetarens OmaElisa. I tillgänglighetsutlåtandet berättar vi hur tillgänglig Elisa Tunnus är, vilka brister som finns i dess tillgänglighet samt hur du kan ge oss feedback om tjänstens tillgänglighet.

Bestämmelserna om tillgänglighetskraven finns i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster och omfattar denna digitala tjänst från och med 28.6.2025. Tjänstens tillgänglighet har bedömts i samarbete med externa experter 6 mars 2025.Tillgänglighetsutlåtandet har upprättats 1.1.2025 och uppdaterats 16.6.2025.

Tillgänglighetsstatus för Mobilcertifikat

Tjänsten uppfyller delvis kraven på nivå A och AA i Riktlinjerna för tillgängligt webbinnehåll (WCAG 2.2). 

Icke-tillgängligt innehåll 

Vi åtgärdar identifierade brister i tjänstens tillgänglighet som en del av vår kontinuerliga utvecklingsprocess.  

Aktivering av Mobilcertifkat och ändring av lösenord

  • För låg kontrast mellan text och bakgrund samt mellan ram och bakgrund i formulärfält
    (1.4.3 Kontrast (Minimum))
  • Telefonnummerinmatning fortsätter att upprepa "ogiltig inmatning" i skärmläsare tills numret är giltigt.
    (3.3.1 Felidentifiering, 3.3.3 Felförslag)
  • Formulärfält saknar synlig fokus
    (2.4.7 Synlig fokus)
  • Visuellt dolda delar av användargränssnittet är tillgängliga för skärmläsare
    (1.3.1 Information och relationer)

Autentisering med Mobilcertifkat 

  • Språkval saknar etikett i mobilläge
    (1.3.1 Information och relationer, 4.1.2 Namn, Roll, Värde, 3.1.2 Språk för delar)
  • Autentiseringsväntesidan saknar rubrik
    (1.3.1 Information och relationer)
  • Ingen bekräftelse för skärmläsare efter telefonnummerinmatning och val av "Fortsätt"
    (3.3.2 Etiketter eller instruktioner)

PDF-dokument 

  • Vissa PDF-dokument är inte korrekt taggade för skärmläsare. 
  • Läsordning, språk och rubriker är inte alltid korrekt markerade. 

Tillgänglighetskriterier som inte uppfylls 

  • 1.1.1 Textalternativ 
  • 1.3.1 Information och relationer 
  • 1.3.2 Meningsfull ordning
  • 1.4.10 Omflödning
  • 2.4.6 Rubriker och ledtexter/etiketter
  • 3.1.1 Sidans språk
  • 3.1.2 Språk för del av sida 

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat andra brister i tillgängligheten i vår digitala tjänst? Du kan ge respons om tillgängligheten via blanketten nedan. Du får svar av oss inom 14 dagar, om du ger dina kontaktuppgifter med blanketten.  

Obs: Denna blankett är endast ämnad för tillgänglighetsrespons. Om du vill ge annan respons eller har frågor gällande Elisas tjänster ber vi dig kontakta Elisas kundtjänst.

Tillsynsmyndigheten

Om du inte är nöjd med vårt svar eller om du inte får ett svar av oss inom 14 dagar kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Transport- och kommunikationsverket Traficom. 

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation

Transport- och kommunikationsverket Traficom 

Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet

www.tillganglighetskrav.fi

tillganglighet@traficom.fi

Telefonnummer (växel): 029 534 5000