Huolehditaan yhdessä digitaalisesta turvallisuudesta

Digitaalinen turvallisuus koskettaa kaikkia suomalaisia. Kohtaamme arjessa tilanteita, joissa omien tietojen turvaaminen ja vaikkapa perheenjäsenten turvallinen toimiminen verkossa mietityttää.

Me Elisalla teemme jatkuvasti työtä sen eteen, että ylläpitämämme verkko ja tarjoamamme palvelut ovat turvallisia käyttää. Haluamme myös lisätä tietoisuutta siitä, miten voit itse parantaa omaa ja läheistesi turvallisuuttasi verkon ja palveluiden käyttäjänä. 

lapsia Elisan digiturvakoulussa

Jo yli 3 000 lasta on opiskellut Elisan digikouluissa

Elisa on edistänyt Suomen lasten digiosaamista vuodesta 2014 lähtien järjestämillään digikouluilla. Vuodesta 2019 koulujen teemana on ollut turvallisuus. 10-12-vuotiaat lapset pääsevät harjoittelemaan digiturvallisuuden perusteita ja keskustelemaan omasta turvallisuudesta netissä. Aiheina muun muassa omien tietojen jakaminen, salasanat, huijausviestit. 

Kuka meitä suojelee kyberrikollisilta?

Taas uusi tietovuoto! Kohtaamme jatkuvasti lisää uutisia tietovuodoista ja muista kyberrikoksista. Kenen vastuulla on tavallisen ihmisen turvallisuus verkossa, kuka meitä suojelee ja mitä itse pitäisi osata tehdä? Lähetimme toimittaja Viki Eerikkilän ottamaan asiasta selvää.

kuva miehestä läppärin ääressä, kuvan etualalla piirroskuva lukosta

Kyberturvallisuutta harjoitellaan yhteistyössä

Elisan keskeinen tehtävä on rakentaa Suomeen turvallista ja luotettavaa digitaalista ympäristöä, jossa ihmisten ja yritysten yksityisyys on turvattu.  Elisa järjestää kyberturvallisuusharjoituksia yhdessä huoltovarmuuden kannalta kriittisten organisaatioiden ja viranomaisten kanssa.

Lue lisää yhteisharjoituksista:

Kuva "Tervetuloa cSoc" -kyltistä

Elisan CSOC on vahdissa 24/7

Jos jokin paikka on turvallinen, se on Elisan CSOC, jossa valvotaan Elisan verkon ja palveluiden toimivuutta. Siellä myös tarkkaillaan herkeämättä ympäri vuorokauden verkon turvallisuutta erilaisten kyberhyökkäysten varalta. Mutta millaista sitten on työskennellä CSOC:ssa?

Kyberturvaharjoittelu Elisalla

Elisa ja elisalaiset ovat tärkeässä roolissa suomalaisten kyberturvallisuuden varmistajana. Harjoittelemme jatkuvasti erilaisien kyberhyökkäysten torjumista ja valmistaudumme näin tositilanteisiin. Katso videolta, millaista on kyberharjoittelu Elisalla.

kaksi pientä lasta tabletin äärellä

Testaa taitosi digiturva-ajokortin avulla

Olemme koostaneet lapsille ja nuorille oman digiturva-ajokortin. Se tarjoaa lisää tietoa aiheesta sekä mahdollisuuden testata omat tietonsa. 

Tämän testin tarkoitus on opettaa sinulle digiturvallisuuden perustaitoja. Aiheina omat tiedot netissä, miten tunnistaa oikea ja väärä tieto sekä salasanojen tärkeys. Lopuksi pääset testaamaan, mitä olet oppinut. 

Hyvät hakkerit haavoittuvuusjahdissa

Hyvät hakkerit haavoittuvuusjahdissa

Tiedätkö mitä valkohattuhakkerit tekevät? Harva tietää, vaikka heidän tekemänsä työ on kullanarvoista niin yrityksille kuin kansalaisillekin. Elisalla kybertehtävissä työskentelevä Jarkko toimii vapaa-ajallaan valkohattuhakkerina ja osallistuu bug bounty -ohjelmiin, joissa etsitään luvan kanssa haavoittuvuuksia yritysten palveluista.

Mies ulkona puhelin korvalla, kuvassa otsikko "Huijauspuhelut uhkaavat suomalaisen numeron luotettavuutta."

Mitä Elisa tekee huijauspuheluiden estämiseksi

Erilaisten verkko- ja puheluhuijausten määrä kasvaa jatkuvasti, ja ne ovat syöneet jo useissa maissa puheliikenteen luotettavuutta siihen pisteeseen, ettei puhelimeen enää vastata.

Operaattorina Elisa pyrkii tekemään aktiivisesti toimenpiteitä, joilla estetään verkkohyökkäyksiä ja varmistetaan suomalaisen numeron luotettavuus ja turvallisuus internet ja puhelinpalveluissa.

Nainen katsoo kädessä olevaa puhelintaan. Kuvassa otsikko "Kalasteluviestit ovat edelleen kasvava ongelma."

Tunnistatko verkkohuijauksen

Elisan suomalaisille teettämän kyselytutkimuksen mukaan 91 % vastaajista on yritetty huijata verkossa* – sinäkin olet siis todennäköisesti joutunut huijausyrityksen kohteeksi. 

Tunnistatko huijausyrityksen, oletko jo tutustunut 5K-sääntöön?

Kaksi naista toimistossa tietokoneiden ääressä.

Mikä on palvelunestohyökkäys ja miksi niitä tehdään

Huolehtimalla laitteen ajantasaisista päivityksistä, vaihtamalla laitteiden oletussalasanat ja käyttämällä riittävän vahvoja salasanoja yksittäinen kuluttaja pääsee jo pitkälle laitteiden suojauksessa ja tietoturvan varmistamisessa.

Kaksi hymyilevää, vanhempaa naista retkellä metsässä katsomassa yhdessä puhelinta.

Tunnista tietojenkalastelu

Miltei jokainen meistä on saanut joskus kalasteluviestejä, eli sähköposteja, tekstareita tai puheluita joilla meitä yritetään saada luovuttamaan tärkeitä tietojamme vääriin käsiin. Kun muistat muutaman tärkeän neuvon, tunnistat jo suurimman osan huijausyrityksistä. 

Mies kumartuneena sängyllä olevan läppärin äärelle kahvikuppi kädessään.

Sosiaalinen manipulointi - mitä se on?

Oletko kuullut sosiaalisesta manipuloinnista? Kun ymmärtää kyberrikollisten hyödyntämää psykologiaa, on helpompi tunnistaa ja torjua huijausyrityksiä.