Tillgänglighetsutlåtande för Elisa e-posttjänsten

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller Elisas e-posttjänst. Vi berättar hur tillgänglig Elisa e-posttjänsten är, hurdana brister det finns i tillgängligheten och hur du kan ge oss respons om tjänstens tillgänglighet.

Lagen om tillhandahållande av digitala tjänster tillämpas på tjänsten från och med den 28 juni 2025. Tjänstens tillgänglighet har bedömts av en utomstående expert. Utlåtandet upprättades 5.6.2025 och uppdaterades senast 5.6.2025.

Den digitala tjänstens tillgänglighetsstatus

Tjänsten uppfyller delvis tillgänglighetskriterierna på A- och AA-nivå (WCAG-kriterium 2.2). Vi korrigerar de tillgänglighetsbrister som observerats i tjänsten som en del av den kontinuerliga utvecklingen.

Identifierade brister i tillgängligheten

Härnäst berättar vi om de brister som observerats i uppfyllandet av tillgänglighetskraven i webbläsargränssnittet i Elisas e-posttjänst.

Kontraster och användning av färg

  • En del av texterna och ikonerna i tjänsten uppfyller inte kraven på tillräcklig kontrast (WCAG 1.4.1 och 1.4.3).

Synligt fokus

  • När du navigerar saknas synligt fokus på vissa ställen (WCAG 2.4.7).

Använd med skärmläsare

  • Tjänsten innehåller komponenter i användargränssnittet vars roll eller fältbeteckning saknas eller är felaktig, vilket förhindrar eller försvårar användningen av tjänsten med skärmläsare (WCAG 4.1.2).
  • Det finns brister i den ordning som innehållet presenteras. Vid användning av skärmläsare riktas uppmärksamheten inte mot innehållet i rullgardinsmenyn på sidan (WCAG 1.3.2).
  • I anvisningarna för tjänsten hänvisas till de element som visas i användargränssnittet (WCAG 1.3.3). 

Alternativ användning av tjänsten

Utöver webbläsarens gränssnitt kan Elisa e-posttjänsten också användas med separata POP3- och IMAP-e-postprogram. I vissa separata e-postprogram har man fäst särskild uppmärksamhet vid tillgängligheten, och de kan göra det betydligt lättare att använda e-post.

Tillgänglighetsrespons

Har du hittat andra brister i tillgängligheten i vår digitala tjänst? Du kan ge respons om tillgängligheten via blanketten nedan. Du får svar av oss inom 14 dagar, om du ger dina kontaktuppgifter med blanketten.  

Obs: Denna blankett är endast ämnad för tillgänglighetsrespons. Om du vill ge annan respons eller har frågor gällande Elisas tjänster ber vi dig kontakta Elisas kundtjänst.

Tillsynsmyndigheten

Om du inte är nöjd med vårt svar eller om du inte får ett svar av oss inom 14 dagar kan du kontakta tillsynsmyndigheten, dvs. Transport- och kommunikationsverket Traficom. 

Tillsynsmyndighetens kontaktinformation

Transport- och kommunikationsverket Traficom 

Enheten för tillsyn över digital tillgänglighet

www.tillganglighetskrav.fi

tillganglighet@traficom.fi

Telefonnummer (växel): 029 534 5000