Ura Elisalla vei Miron myynnistä viihtymisen palveluihin asiakastyytyväisyyttä kasvattamaan

Haloo, onko ura Elisalla? ”Saanko tulla myyjä-haastatteluun?”

Jotakuinkin näillä sanoilla Elisa Viihteen tuotemarkkinointipäällikkö Miro Oksanen lähestyi Elisan myynnissä työskentelevän kaverinsa esihenkilöä vuonna 2015.

Ja siitä alkoi Miron ura Elisalla.

Vain muutamassa kuukaudessa proaktiivinen Miro eteni myyntitiimin vetäjäksi. 

Myyntitiimistä Miron Elisa-matka jatkui projektinvetäjäksi, ja sen jälkeen nykyiseen yksikköön, Elisa Viihteen puolelle ensin palveluiden kehityspäälliköksi ja sittemmin tuotemarkkinointipäälliköksi.

Miron nopeasti edennyttä Elisa-uraa selittää kaksi asiaa:

  • Miron oma aktiivisuus ja motivaatio edistää uraansa ja tarttua mahdollisuuksiin.
  • Elisan mahdollisuus tarjota urakehityksestä innostuneille työntekijöille monenlaisia vaihtoehtoja läpi organisaation.

Elisa Viihteen asiantuntijat kehittävät ja tuottavat kansainvälisestikin noteerattuja viihtymisen palveluita kuluttajille

Palataan Miron nykyiselle areenalle, Elisan viihtymisen liiketoimintaan.

Kuluttajille Elisa näyttäytyy ensisijaisesti operaattorina, eli netti- ja puhelinliittymien tarjoajana. 

Elisalla on kuitenkin liiketoiminta, joka koskettaa päivittäin satoja tuhansia kuluttajia heidän arjessaan.

Täällä Elisa Viihteen asiantuntijat kehittävät ja tuottavat viihtymisen palveluita kuluttaja-asiakkaille. 

TV- ja suoratoistopalvelut, Elisan tuottamat alkuperäissarjat, Elisa Kirja sekä e-sports ovat kaikki Elisan viihtymisen liiketoiminnan palveluita, jotka sinäkin varmasti tunnistat.

Viihtymisen liiketoiminnan asiantuntijoilla onkin työssään suuren kuluttaja-asiakasmäärän kautta merkittävä vaikuttamispinta asiakkaiden arkeen mahdollistamalla vaivaton irtiotto arjen vaateista. 

Myynnistä alkanut ura Elisalla palvelee Miroa edelleen asiantuntijatyössään

Tittelistään huolimatta Miro ei tee markkinointia vaan vastaa Elisa Viihteen tv-palveluissa oman vastuualueensa tuotteiden hinnoittelusta, myyntitoimenpiteiden suunnittelusta ja näissä onnistumisesta.

Miron asiantuntijatyö sisältää paljon palveluiden kehittämiseen ja kaupallistamiseen liittyvää päätösten tekemistä ja näkemysten jakamista.

Miro tekee työtään pääasiassa etänä. Siksi työpäivien keskeinen asemapaikka onkin Teams päiviensä koostuessa pitkälti eri sidosryhmien kanssa käytävistä kehityspalavereista. 

”Meillä on koko ajan päällä lukuisia kehitysprojekteja, joiden kautta olen tekemisissä kollegoiden kanssa organisaation eri puolilla”, Miro kertoo.

”Teen paljon yhteistyötä sekä myynnin johdon että palveluita kehittävien koodareiden kanssa. Pohdimme, esimerkiksi miten työkalut toimivat, miten näymme kuluttajille verkossa, miten hinnoittelemme tuotteita myyntikampanjoihin ja miten voin auttaa myyntiä erilaisten kampanjoiden kautta”, Miro kuvailee.

Miron mukaan olennaista tässä työssä onnistumiselle on ollut juuri nuo ensimmäiset vuodet Elisan myynnissä.

Miro Oksanen

”Paljon olen tarvinnut ja hyödyntänyt noita alkuvuosien kokemuksia asiakasrajapinnasta. Ja paljon olen tuonut liiketoiminnan kehittämiseen tietoa siitä, miten asiat todellisuudessa asiakasrajapinnassa toimivat.”

Elisa Viihteen asiantuntijat ovat lähes kaikki kaupallisesti suuntautuneita palvelukehittämisen ammattilaisia

Elisa Viihteen liiketoiminnassa työskentelee parisen kymmentä elisalaista. 

Viihtymisen liiketoiminnan elisalaiset ovat kaikki kaupallisesti suuntautuneita asiantuntijoita. 

He työskentelevät mm. liiketoiminnan kehittäjinä, business analysteina ja eri tuotealueiden business managereina. Joukossa on myös alkuperäissarjatuotannossa työskentelevät pari tuottajaa ja head of program, joiden taustat ovat tv-sarjatuotannon parista.

Yhteistä heille kaikille on viihtymisen palveluiden ja liiketoiminnan kehittäminen ja optimointi.

Viihtymisen palveluita ja alkuperäissarjoja tehdään ja tuotetaan vain, mikäli niille näyttää tutkimusten ja asiakaspalautteen perusteella olevan riittävästi kaupallista potentiaalia ja ne tulevat luomaan lisäarvoa Elisan asiakkaille arvolupauksen mukaisella tavalla.

Elisa Viihteen asiantuntijat työskentelevät markkinajohtajina ja vahvistavat myös suomalaista kulttuurijalanjälkeä

Tiesitkö, että Elisa lanseerasi ensimmäiset viihtymisen palvelut jo vuonna 2009?

Pitkä liiketoimintakokemus ja suhde kuluttaja-asiakkaisiin onkin tarjonnut Elisalle tässä liiketoiminnassa etulyöntiaseman.

Elisa on myös iso suoratoistopalveluiden jälleenmyyjä. Kumppaneinamme ovat esimerkiksi C More, Ruutu ja Viaplay.  Mutta se, mikä tekee Elisasta operaattorina poikkeuksellisen, on Elisan oma alkuperäissarjatuotanto.

Elisa on tuottanut jo yli 30 suomalaista alkuperäistä draamasarjaa, ja noussut Suomessa sekä tilaajana että sarjojen tuottajana Ylen rinnalle kulttuurillisesti merkittävään asemaan. Pelkästään viime vuonna (2022), Elisa investoi suomalaiseen kulttuurikenttään 43 miljoonaa euroa. 

Elisan kulttuurijalanjälki on vahva. 

Elisan tuottamia alkuperäissarjoja on myyty myös yli 60 maahan ja ne ovat saavuttaneet paljon sekä kotimaista että kansainvälistä tunnustusta. 

Esimerkiksi Jani Volasen ohjaama Munkkivuori-sarja voitti neljä Venla-palkintoa!

Kaikkialla Elisassa, niin myös viihtymisen palveluissa, tutkitaan pieteetillä asiakastarpeita ja asiakaskokemuksia. 

Miltä onnistuminen näyttää Elisa Viihteen asiantuntijoiden arjessa?

Miron roolissa konkreettisin onnistumisen merkki on korkea asiakastyytyväisyys. 

Sitä mitataan joka päivä.

”Keräämme ahkeraan asiakaspalautetta ymmärtääksemme, miten voimme vielä kehittää palveluitamme ja nostaa asiakastyytyväisyyttä”, Miro kertoo.

Miron onnistumista mitataan myös hänen vastuullaan olevien palveluiden liikevaihdon, kannattavuuden ja asiakasmäärien kautta.

Muutoin Miron onnistumisen ilot syntyvät arjessa kollegoiden kanssa yhdessä tekemisestä ja onnistumisesta.

”Joskus onnistuminen voi koskea yksittäisen verkkosivun valmiiksi saamista, toisella kertaa jonkun isomman palveluominaisuuden muuttamisen maaliin saattamista”, Miro kuvailee. 

Tapaa muita elisalaisia heidän tarinoidensa kautta >

Tutustu uramahdollisuuksiin Elisassa >

Verkostoidu Miron kanssa LinkedInissä >