Saavutettavuus

Saavutettavuus

Digitaalisten palvelujen saavutettavuus on Elisalla yksi tärkeistä vastuullisuuteen ja missioomme, digitalisaatiolla kestävä tulevaisuus, liittyvistä teemoista. Digitaalisten palvelujen saavutettavuudessa on kyse ihmisten yhdenvertaisuudesta ja tasavertaisista oikeuksista.  

Saavutettavuus näkyy Elisan palveluissa ennen kaikkea sujuvana ja selkeänä käyttökokemuksena. Hyvä käyttökokemus syntyy, kun niin palvelun tekninen perusta kuin ulkoasu ja sisällötkin ovat kunnossa. Tavoitteenamme on saada Elisan digitaalisista palveluista kaikille yhtä helppokäyttöiset. 

'Digitaalisten palveluiden saavutettavuus on jokaisen oikeus'

Saavutettavuus on palveluiden helppokäyttöisyyttä

Saavutettavuus on esimerkiksi sitä, että voit näkörajoitteesta huolimatta ostaa verkkokaupasta puhelimen ruudunlukuohjelmalla. Se on sitä, että voit kuulorajoitteisenakin nauttia suoratoistopalvelujen elokuvista, koska niissä on helposti valittavat tekstitykset. Se on ylipäätään palvelujen käyttämisen helppoutta ihan jokaiselle.

Kuvituskuva

Saavutettavuus - miksi se koskettaa meitä kaikkia?

Oletko koskaan miettinyt arjessasi palveluiden saavutettavuutta? Millaista olisi hoitaa päivittäisiä asioita, jos olisi rajoitteita esimerkiksi näkökyvyn, kuulon, liikkumisen tai kielitaidon kanssa? Onnistuisiko sosiaalisen median käyttäminen tai tv-sarjan katselu? Pääsisikö virastoon, putiikkiin tai ravintolaan edes sisälle? Löytäisikö nettisivuilta etsimänsä tiedon? Onnistuisiko asiakaspalvelun kanssa asiointi?

Kuvituspiirros

Kehitämme saavutettavuutta yhdessä

Palvelumuotoilumme keskeisiä päämääriä ovat asioinnin helppous, saavutettavuus, turvallisuus, tuottavuus ja elämyksellisyys. Tavoitteenamme on suunnitella palvelut haastavimman asiakkaamme tarpeiden mukaan, jolloin palvelut ovat varmasti kaikille saavutettavia (Design for all).

Tutkimme säännöllisesti erilaisten asiakkaiden luonnollisia asiointipolkuja monikanavaisessa (puhelin, online, myymälä) asiointiympäristössä. Tietoa ja ymmärrystä kerätään havainnoimalla asiakkaita todellisissa käyttötilanteissa esimerkiksi kotona tai myymälässä, kutsumalla asiakkaita Elisalle haastatteluihin ja käyttäjätesteihin, mutta myös osallistamalla heitä Elisa Raati -kuluttajapaneelissa.

Elisa Eestin web-sivusto

Saavutettavuus Elisa Eestin palveluissa

Elisa Eesti tarjoaa saavutettavuutta parantavia ominaisuuksia, kuten ruudunlukijan, verkkosivuillaan sekä Elisa Kirja ja Elisa TV -palveluissa.

Äänikirjan kansikuva

Vastuullisuusraportti äänikirjana sekä selkeäkielisenä ensimmäisenä Suomessa

Panostamme siihen, että sisältömme ja palvelumme olisivat entistä paremmin kaikkien saavutettavissa. Lähestymistapanamme on oppia kokeilujen kautta ja olemme tutkineet vastuullisuusraportin avulla miten saavutettavaa sisältöä voisi kehittää. 

Pieninä askeleina ja ymmärtääksemme myös asiakkaidemme kiinnostusta saavutettavuudesta julkaisimme vuoden 2020 vastuullisuusraporttimme ensimmäistä kertaa myös tv-ohjelmista tutun Juhani Rajalinin ääneen lukemana. 

Vuoden 2021 vastuullisuusraportista teimme helppolukuisen raportin selkeäkielisyyttä soveltamalla.  Molemmat raportit löytyvät Elisa Kirja -palvelusta. 

Saavutettavuusselosteet

Saavutettavuusselosteessa kuvataan, miten verkkopalvelu noudattaa Verkkosisällön saavutettavuusohjeita. Lisäksi selosteessa kerrotaan, miten palvelun saavutettavuudesta voi antaa palautetta. Olemme parhaillaan laatimassa saavutettavuusselosteita eri palveluistamme.