Voit rajata ja ratkaista nettiongelmia Verkkoapurilla. Tälle sivulle on koottu yleisimpiä ongelmatilanteita, joita laitteen käyttämisessä saattaa esiintyä.
Laitteen resetoiminen
Mikäli laite toimii puutteellisesti (esim. yhteys pätkii tai ei muodostu ollenkaan), laite kannattaa resetoida eli palauttaa tehdasasetuksille.
Resetoiminen on suositeltavaa tehdä myös aina ohjelmistopäivitysten tai Elisan verkon huoltotöiden jälkeen, jos laitteen toimivuudessa esiintyy ongelmia. Tämä siitä syystä, että päivitysten yhteydessä laitteen muistiin voi jäädä mm. asetuksia edellisestä ohjelmistoversiosta, jotka pyyhkiytyvät laitteen muistista vasta resetoinnissa. Elisan verkon huoltotöissä verkon asetukset saattavat muuttua ja modeemi tunnistaa nämä vasta resetoinnin jälkeen.
Resetointi tehdään painamalla laitteen takana olevaa reset-painiketta n. 10 sekuntia terävällä esineellä, kuten nuppineulalla tai suoraksi taitetulla klemmarilla. Teräväkärkistä kynää voi myös käyttää, mutta huomaa, että monesti kynänkärki on liian lyhyt ja/tai paksu eikä se tällöin mahdu painamaan reset-painiketta reset-aukossa pohjaan asti, jolloin laite ei resetoidu.
Huom! Jos reset-painiketta painetaan vain 1-2 sekuntia, laite ei resetoidu vaan pelkästään käynnistyy uudelleen.
Yleisimpiä ongelmatilanteita
Kaapeliyhteyden taajuushaku kestää tyypillisesti 2-3 tuntia
Kaapeliyhteyden taajuushaku voi kestää ensimmäisellä käyttöönottokerralla sekä resetoinnin jälkeen useita tunteja. Tyypillisesti haku kestä 2-3 tuntia, mutta joissakin tilanteissa haku voi kestää myös pidempään. Tämä ei ole varsinaisesti modeemista johtuva ominaisuus vaan kaapeliverkolle tyypillisiä piirteitä, jossa maantieteellisen alueen käytössä olevan taajuuden etsimiseen menee kaapelimodeemilta oma aikansa.
Kaapeliyhteys pätkii tai hidastelee
Yhteys saattaa hidastella tai pätkiä jos paikallisen hallinnan asetuksissa on Block IP Flood Detection -asetus päällä (asetus on oletuksena päällä). Asetus löytyy hallinnasta polusta Security > Firewall-välilehti > poista valinta Block IP Flood Detection -kohdasta ja klikkaa Save Settings. Huom! Asetus palautuu takaisin päälle, jos modeemi resetoidaan.
WLAN-yhteys pätkii
Jos WLAN-yhteys pätkii, niin yksi syy tähän saattaa olla modeemin automaattinen WLAN-kanavan haku, jota kaikki WLAN-verkkosovittimet eivät välttämättä osaa käsitellä oikein. Tästä johtuva ongelma korjaantuu vaihtamalla WLAN-kanava manuaalisesti johonkin kanavaan väliltä 1-13.