Opas e-laskun käyttämiseen - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Opas e-laskun käyttämiseen

E-lasku on kätevä tapa vastaanottaa laskut sähköisesti suoraan omaan verkkopankkiisi. Tästä oppaasta löydät tiiviin infopaketin e-laskun käyttämiseen.

3 vinkkiä e-laskun käyttöönottoon:

  1. Ota talteen laskusi viitenumero ja asiakasnumero, tarvitset niitä e-laskusopimuksen tekemisessä. Löydät laskut helposti OmaElisasta.

  2. Kirjaudu omaan verkkopankkiisi ja seuraa oman pankkisi ohjeita e-laskun käyttöönotosta.

  3. Useat pankit tarjoavat mahdollisuuden e-laskun käyttöönottoon laskun maksun yhteydessä. Seuraa tällöin verkkopankkisi ohjeita.

Kysy neuvoa omasta pankistasi, jos tarvitset lisäohjeita e-laskun käyttöönottoon!

Ohjeita e-laskusopimuksen käyttämiseen

E-laskun hyödyt

  • Kun lasku toimitetaan suoraan verkkopankkiisi, laskun tiedot - kuten saajan tilinumero ja viitenumero - ovat automaattisesti oikein, eikä näppäilyvirheitä pääse syntymään.
  • Laskun maksu on vaivatonta - se vaatii sinulta vain muutaman napin painalluksen.
  • Voit valita itsellesi sopivan veloitustavan oman pankkisi tarjoamista vaihtoehdoista. Esimerkiksi hyväksyt jokaisen saapuvan laskun erikseen, asetat ne veloittumaan tililtäsi automaattisesti eräpäivänä tai veloittumaan tililtäsi automaattisesti erikseen määrittelemääsi eurorajaan saakka.
  • Laskut arkistoituvat automaattisesti verkkopankkiisi. 
  • E-laskusta ei koidu sinulle ylimääräisiä laskun toimitusveloituksia ja se on ympäristöystävällinen vaihtoehto.

E-laskun käyttöönotto

  • Avaa OmaElisasta viimeisimmän laskusi PDF-tiedosto ja ota sieltä ylös viitenumero sekä asiakasnumero.
  • Tee tämän jälkeen e-laskun käyttöönotto omassa verkkopankissasi.
  • Jos sinulla on Elisalla useampi asiakasnumero, muista tehdä oma e-laskusopimus jokaiselle asiakasnumerolle erikseen, mikäli tarkoitus on jatkossa vastaanottaa kaikki Elisan laskut e-laskuina.
  • Tarkemmat ohjeet e-laskun käyttöönottoon löydät pankkisi omilta sivuilta. 

Monet pankit tarjoavat e-laskusopimuksen tekemistä automaattisesti, kun maksat laskuasi. Seuraa tällöin verkkopankkisi antamia ohjeita.

Tarkemmat ohjeet e-laskusopimuksen tekemiseen:

  1. Kirjaudu verkkopankkiisi ja etsi verkkopankkisi valikoista kohta "E-lasku", "E-laskusopimukset" tai "Tee e-laskusopimus" ja klikkaa sitä.
  2. Hae laskuttaja nimellä. Elisan laskut löydät nimellä ELISA OYJ.
  3. Tämän jälkeen saat kaksi eri vaihtoehtoa: Elisa Oyj -> Elisan laskut tai Elisa Oyj -> Elisa Saunalahti laskut.
    Valitse "Elisan laskut" jos asiakkuutesi sisältää esim. Elisa Viihde -palvelun.
    Valitse "Elisa Saunalahti laskut" jos asiakkuutesi sisältää esim. matkapuhelinliittymä -sopimuksen.
    Jos et ole varma, mitä palveluita asiakkuutesi sisältää, valitse Elisa Oyj -> Elisan laskut
  4. Täytä verkkopankkisi pyytämät laskun maksamiseen liittyvät tiedot (laskun tunnistetietoina ovat Elisalla laskun viitenumero ja asiakasnumero) ja hyväksy sopimus.
  5. Tämän jälkeen saat valitsemasi laskuttajan laskut jatkossa suoraan verkkopankkiisi.

Tein e-laskusopimuksen, mutta Elisan laskuni eivät silti saavu e-laskuina?

  • Varmista verkkopankistasi, että tekemäsi e-laskusopimus löytyy e-laskusopimuksistasi.
  • Jos e-laskusopimus löytyy, klikkaa sopimus auki ja tarkista, että sopimuksen tunnistetiedosta löytyy täsmälleen oikeat viitenumero ja asiakasnumero.
  • Mikäli viitenumero tai asiakasnumero on väärin, tee e-laskun käyttöönotto uudelleen oikeilla tiedoilla.

Muista myös, että e-lasku on Elisalla asiakasnumerokohtainen. Jokaisella Elisan asiakasnumerolla on oma viitenumeronsa. Saadaksesi kaikki Elisan laskusi e-laskuina sinun on tehtävä yhtä monta e-laskusopimusta kuin sinulla on Elisalla asiakasnumeroita/viitenumeroita.

E-laskusopimuksen peruminen

  • Jos haluat lopettaa e-laskujen vastaanottamisen Elisan laskuistasi, e-laskuvaltuutus tulee poistaa omasta verkkopankistasi.
  • Laskun toimitustapa muuttuu e-laskusopimuksen poistamisen jälkeen automaattisesti maksulliseen paperilaskuun.
  • Mikäli et halua maksullista paperilaskua, voit muokata laskun toimitustapaa OmaElisassa, sen jälkeen kun e-laskuvaltuutuksen peruminen on käsitelty.

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Laskutus - Liittymämuutokset - Häiriöilmoitukset

Tarvitsetko apua? Asiakaspalvelumme auttaa sinua.
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!