Sopimuksen peruutus ja laitteiden palautusohjeet - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Sopimuksen peruutus ja laitteiden palautusohjeet

Tältä sivulta löydät tietoa etämyynnin peruutusoikeudesta sekä ohjeet tuotteen/laitteen palauttamisesta. 

Etämyynnin peruutusoikeus kuluttajille

Etämyynnissä tekemälläsi tilauksella on 14 vuorokauden etämyynnin peruutusoikeus tilausvahvistuksen toimittamisesta tai laitteen vastaanottamisesta. Tarkemmat laite- ja palvelukohtaiset peruutusohjeet löydät alta.

Elisan myymälästä ostetulla tuotteella ei lähtökohtaisesti ole peruutusoikeutta. Mikäli haluat palauttaa myymälästä ostetun tuotteen, ota yhteyttä myymälään, jossa olet asioinut. Etämyynnissä myymälänouto-toimitustavalla tehdyillä tilauksilla on normaali etämyynnin peruutusoikeus. Tällöin laite palautetaan joko Matkahuollon tai Postin asiakaspalautuksena alla olevien laitekohtaisten ohjeiden mukaan.

Etsitkö ohjetta Elisan palveluiden ja liittymien irtisanomiseen? Löydät ohjeet irtisanomiseen täältä.

Laite- ja palvelukohtaiset peruutus- ja palautusohjeet

Laitteet (pois lukien televisio/kodinkone/tietokone ja Elisa Viihde)

Jos peruutus koskee pelkkää laitetta ja laite on täysin ehjä ja myyntikelpoinen, sinun ei tarvitse ilmoittaa siitä meille erikseen. Tällöin voit lähettää alla olevan peruutuslomakkeen ja laitteen takaisin 28 vuorokauden kuluessa laitteen vastaanottamisesta. Mikäli havaitset laitteen pakkauksessa vaurioita tai laite ei ole enää myyntikelpoinen, katso lisätiedot täältä.

1. Täytä peruutuslomake:

Etämyynnin peruutuslomake

2. Pakkaa laite huolellisesti kaikkine tarvikkeineen alkuperäispakkaukseensa. Laita se pakettiin yhdessä peruutuslomakkeen kanssa ja kirjoita päälle osoite:

Osoite asiakaspalautukseen Postin kautta: 
Elisa/Saunalahti
ASIAKASPALAUTUS
Palautustunnus 600275

Osoite asiakaspalautukseen Matkahuollon kautta: 
Elisa/Saunalahti
ASIAKASPALAUTUS
Palautustunnus 9518175

3. Vie paketti Postin tai Matkahuollon noutopisteeseen tai Postin pakettiautomaattiin. Palautus on sinulle ilmainen. Jos teet palautuksen Postin pakettiautomaatin kautta, saat automaatin käyttöön tarvitsemasi koodin Postin sivuilta.

4. Säilytä saamasi palautuskuitti, kunnes olemme ilmoittaneet sinulle palautuksen käsitellyksi.

5. Maksun palautus:

  • Ehditkö saamaan jo laskun? Ei hätää, sinun ei tarvitse ottaa meihin yhteyttä. Hyvitämme laitelaskun automaattisesti samalla, kun käsittelemme palautuksesi. Saat peruutuksesta sekä laskun hyvityksestä vahvistuksen tekstiviestillä.
  • Maksoitko tuotteen jo tilatessasi? Jos maksoit laitteen verkkomaksuna, tee rahanpalautuspyyntö ilmoittamalla peruutuksesta OmaElisassa Tilaukset -välilehdellä tai täyttämällä lomake osoitteessa elisa.fi/laitemaksunpalautus. Palautamme sinulle maksun laitteen palauduttua varastollemme. Vahvistamme vielä tekstiviestillä, kun rahan palautus on käsitelty.

6. Ilmoitamme sinulle, kun laite on palautunut meille ja mahdollinen lasku on hyvitetty tai maksusi palautettu.

Jos tilaamaasi laitetta ei ole vielä lähetetty, tilauksen peruminen onnistuu OmaElisassa.
Peru tilaus OmaElisassa >

Puhelin- ja laajakaistaliittymät sekä palvelut

Jos peruutus koskee pelkkää liittymää (esim. puhelin- tai laajakaistaliittymä) tai palvelua (esim. Elisa Turvapaketti), tilauksen peruutus onnistuu helpoiten asiakaspalvelumme kautta.

Elisa Viihde -sovellus

Jos peruutus koskee Elisa Viihde -sovellusta, toivomme, että peruutat tilauksen osoitteessa elisaviihde.fi/tilaukset. Peruutus tulee voimaan veloituksettoman kokeilukuukauden lopussa.

Sivulle elisaviihde.fi/tilaukset kirjaudut Elisa Tunnuksella (OmaElisan tunnus), Elisa Viihde -tunnuksella tai Mobiilivarmenteella sivun oikeasta yläreunasta.

Televisio, kodinkone, tietokone ja Elisa Viihteen laitteet

Laite tulee palauttaa ehjänä ja myyntikelpoisena. Mikäli havaitset laitteen pakkauksessa vaurioita tai laite ei ole enää myyntikelpoinen, katso lisätiedot täältä.

Mikäli havaitset laitteessa vaurioita vastaanottaessasi sitä, suosittelemme valokuvaamaan ne sekä laitteesta että laitepakkauksesta.

Otathan näiden tuotteiden tiimoilta ensin yhteyttä asiakaspalveluumme ja toimi asiakaspalvelusta saamiesi ohjeiden mukaan.

Elisa Talokuitu ja Elisa Kaapeli-TV -liittymä

Mikäli haluat peruuttaa Elisa Talokuitua tai Elisa Kaapeli-TV -liittymää koskevan sopimuksen, tulee sinun ilmoittaa siitä meille ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme 

  • viimeistään 14 vuorokauden kuluttua tilausvahvistuksen vastaanottamisesta
  • tai jos tilausvahvistuksella ilmoitettu alustava hinta toimituspaikan takia muuttuu, saatuasi tiedon lopullisesta hinnasta

Peruutusoikeutta ei ole enää sen jälkeen, kun asennus on suoritettu.

Laitteen ja palvelun käyttöönotosta seuraavan arvonaleneman tai palvelumaksujen korvaaminen

Laitteet

Mikäli havaitset laitteen pakkauksessa vaurioita ottaessasi laitetta vastaan, tulee vauriosta ilmoittaa heti rahdinkuljettajalle, pyytää merkintä rahtikirjaan tai pakettikorttiin ja ottaa yhteys asiakaspalveluumme viipymättä, kuitenkin viimeistään 7 vuorokauden kuluessa toimituksen vastaanottamisesta. Mikäli havaitset laitteessa tarkemmin tarkastettuasi vahinkoja, joita ei voi vastaanottohetkellä silmin havaita, tulee vaurioista ilmoittaa asiakaspalveluumme viipymättä, kuitenkin viimeistään 7 vuorokauden kuluessa toimituksen vastaanottamisesta. Säilytä laitteen alkuperäinen pakkaus, kunnes olet tarkistanut laitteen huolella.

Mikäli havaitset laitteessa vaurioita vastaanottaessasi sitä, suosittelemme valokuvaamaan ne sekä laitteesta että laitepakkauksesta.

Voit avata laitepaketin ja tutustua rauhassa sen sisältöön. Laitteen ominaisuuksiin voit tutustua laitteen käyttöoppaan avulla. Mikäli laitteen käyttöä jatketaan laitteen käynnistyksen jälkeen, katsotaan se laitteen käyttöönotoksi.

Laite tulee palauttaa ehjänä, myyntikuntoisena ja ilman ulkoisia kolhuja tai vaurioita. Myös kaikkien myyntipakkauksen sisältämien tarvikkeiden sekä kaupanpäällisten tulee olla mukana. Jos laite palautetaan käytettynä, voidaan laitteesta laskuttaa arvonalenemaa 30 prosentista aina laitteen täyteen hintaan saakka. Elisa päättää ja määrittelee arvonaleneman suuruuden laitteen käytön ja mahdollisten puutteiden ja vaurioiden perusteella. Elisa tarkistaa laitteen kunnon, kun laite palautuu. Mikäli laite ei ole myyntikelpoinen, perii Elisa arvon aleneman kohtuullisessa ajassa, ja enintään 90 vuorokauden kuluessa laitteen palautuksesta.

Huomioithan, että korvaan asetettavat kuulokkeet ovat ns. hygieniatuotteita ja siitä johtuen etämyynnin palautus- ja peruutusoikeus ei koske kuulokkeita. Jos palautat kuulokkeet ja pakkaus on avattu, niistä voidaan laskuttaa palautuksen yhteydessä käyttöönotetun laitteen arvonalenemaa aina täyteen arvoon saakka. Laitteeseen voi tutustua pintapuolisesti ja pakkauksen mukana tulevan käyttöoppaan avulla. 

Laitteen arvoa alentavaa käyttöä ovat esimerkiksi: 

  • virran kytkeminen laitteeseen 
  • laitteen näytön päällä olevan suojakalvon poistaminen ja muun vastaavan suojan poistaminen 
  • laitteen akun lataaminen 
  • kuvien ja videoiden ottaminen 
  • SIM-kortin asettaminen laitteeseen 
  • laitteen käyttö ja erilaisten käyttäjätilien asentaminen 
  • laitteen muistiin tehdyt tallennukset - jos tuotepakkaus repeytynyt tai tuotepakkausta ei ole ollenkaan 
  • laitteessa on pysyviä jälkiä (kolhu, naarmu, halkeama tms.) 
  • laitteen SIM-kortin tai muistikortin alusta puuttuu (ns. kelkka)
  • lisälaite tai -varuste puuttuu palautuksesta (esimerkiksi laturi tai kuulokkeet)
  • hygieniatuotteiden osalta avattu pakkaus on ostopäätös ja palautusoikeus poistuu pakkauksen avaamisen myötä.

Laitteessa ei saa olla asennettuina iCloud, FindMyiPhone, Google tai muita vastaavia tilejä, jotka estävät laitteen uudelleenkäytön. Tällaiset tilit tekevät laitteesta käyttökelvottoman. Elisalla on tällöin oikeus laskuttaa laitteesta täysi hinta. Teethän tarvittaessa myös tehdasasetusten palautuksen.

Palvelut

Mikäli peruutat sopimuksen palvelun käyttöönoton jälkeen, vastaat kuitenkin palvelun maksuista siltä osin kun ne ovat syntyneet ennen sopimuksen peruutusta. Palvelun maksuilla tarkoitetaan esimerkiksi kuukausimaksua tai käyttöön perustuvaa laskutusta.

Digitaaliset sisällöt

Digitaalisilla sisällöillä ei ole peruutusoikeutta. Digitaalisilla sisällöillä tarkoitetaan esimerkiksi Elisa Viihteen vuokraamosta tilattavia videoita.

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Laskutus - Liittymämuutokset - Häiriöilmoitukset

Tarvitsetko apua? Asiakaspalvelumme auttaa sinua.
Elisan asiakaspalvelu vinkkaa:
Tutustu tuotekohtaisiin palautusohjeisiin ennen palautusta.
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!