Sopimuksen peruutus ja laitteiden palautusohjeet - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Sopimuksen peruutus ja laitteiden palautusohjeet

Tältä sivulta löydät tietoa etämyynnin peruutusoikeudesta sekä ohjeet tuotteen/laitteen palauttamisesta. 

Etämyynnin peruutusoikeus kuluttajille

Etämyynnissä tekemälläsi tilauksella on 14 vuorokauden etämyynnin peruutusoikeus tilausvahvistuksen toimittamisesta tai laitteen vastaanottamisesta. Tarkemmat laite- ja palvelukohtaiset peruutusohjeet löydät alta.

Elisan myymälästä ostetulla tuotteella ei lähtökohtaisesti ole peruutusoikeutta. Mikäli haluat palauttaa myymälästä ostetun tuotteen, ota yhteyttä myymälään, jossa olet asioinut. Etämyynnissä myymälänouto-toimitustavalla tehdyillä tilauksilla on normaali etämyynnin peruutusoikeus. Tällöin laite palautetaan joko Matkahuollon tai Postin asiakaspalautuksena.

Etsitkö ohjetta Elisan palveluiden ja liittymien irtisanomiseen? Löydät ohjeet irtisanomiseen täältä.

Laite- ja palvelukohtaiset peruutus- ja palautusohjeet

Laitteet (pois lukien televisio/kodinkone/tietokone ja Elisa Viihde)

Jos peruutus koskee pelkkää laitetta, sinun ei tarvitse ilmoittaa siitä meille erikseen, vaan voit lähettää peruutuslomakkeen ja laitteen takaisin 28 vuorokauden kuluessa laitteen vastaanottamisesta. Huomioithan, että laite tulee palauttaa ehjänä ja myyntikelpoisena. Palauta laite ja täytetty lomake tämän ohjeen mukaan. Saat tekstiviestillä vahvistuksen, kun laite on palautunut takaisin Elisalle.

Ehditkö saamaan jo laskun? Ei hätää, sinun ei tarvitse ottaa meihin yhteyttä. Hyvitämme laitelaskun automaattisesti samalla, kun käsittelemme palautuksesi. Saat peruutuksesta sekä laskun hyvityksestä vahvistuksen tekstiviestillä.

Maksoitko tuotteen jo tilatessasi? Jos maksoit laitteen verkkomaksuna, tee rahanpalautuspyyntö ilmoittamalla peruutuksesta OmaElisassa Tilaukset -välilehdellä tai täyttämällä lomake osoitteessa elisa.fi/laitemaksunpalautus. Palautamme sinulle maksun laitteen palauduttua varastollemme. Vahvistamme vielä tekstiviestillä, kun rahan palautus on käsitelty.

Jos tilaamaasi laitetta ei ole vielä lähetetty, tilauksen peruminen onnistuu OmaElisassa.
Peru tilaus OmaElisassa >

Liittymät ja palvelut

Jos peruutus koskee pelkkää liittymää (esim. puhelin- tai laajakaistaliittymä) tai palvelua (esim. Elisa Turvapaketti), tilauksen peruutus onnistuu helpoiten asiakaspalvelumme kautta.

Elisa Viihde -sovellus

Jos peruutus koskee Elisa Viihde -sovellusta, toivomme, että peruutat tilauksen osoitteessa elisaviihde.fi/tilaukset. Peruutus tulee voimaan veloituksettoman kokeilukuukauden lopussa.

Sivulle elisaviihde.fi/tilaukset kirjaudut Elisa Tunnuksella (OmaElisan tunnus), Elisa Viihde -tunnuksella tai Mobiilivarmenteella sivun oikeasta yläreunasta.

Televisio, kodinkone, tietokone ja Elisa Viihteen laitteet

Laite tulee palauttaa ehjänä ja myyntikelpoisena. Mikäli havaitset laitteen pakkauksessa vaurioita tai laite ei ole enää myyntikelpoinen, katso lisätiedot sivun lopusta.

Otathan näiden tuotteiden tiimoilta ensin yhteyttä asiakaspalveluumme ja toimi asiakaspalvelusta saamiesi ohjeiden mukaan.

Elisa Talokuitu

Mikäli haluat peruuttaa Elisa Talokuitua koskevan sopimuksen, tulee sinun ilmoittaa siitä meille ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme 

  • viimeistään 14 vuorokauden kuluttua tilausvahvistuksen vastaanottamisesta
  • tai jos tilausvahvistuksella ilmoitettu alustava hinta toimituspaikan takia muuttuu, saatuasi tiedon lopullisesta hinnasta

Peruutusoikeutta ei ole enää sen jälkeen, kun asennus on suoritettu.

Laitteen palauttaminen

1. Täytä peruutuslomake:

Etämyynnin peruutuslomake

2. Pakkaa laite huolellisesti kaikkine tarvikkeineen alkuperäispakkaukseensa. Laita se pakettiin yhdessä peruutuslomakkeen kanssa ja kirjoita päälle osoite:

Osoite asiakaspalautukseen Postin kautta: 
Elisa/Saunalahti
ASIAKASPALAUTUS
Palautustunnus 600275

Osoite asiakaspalautukseen Matkahuollon kautta: 
Elisa/Saunalahti
ASIAKASPALAUTUS
Palautustunnus 9518175

3. Vie paketti Postin tai Matkahuollon noutopisteeseen tai Postin pakettiautomaattiin. Palautus on sinulle ilmainen. Jos teet palautuksen Postin pakettiautomaatin kautta, saat automaatin käyttöön tarvitsemasi koodin Postin sivuilta.

4. Säilytä saamasi palautuskuitti, kunnes olemme ilmoittaneet sinulle palautuksen käsitellyksi.

 

Laitteen ja palvelun käyttöönotosta seuraavan arvonaleneman tai palvelumaksujen korvaaminen

Laitteet

Mikäli havaitset laitteen pakkauksessa vaurioita ottaessasi laitetta vastaan, tulee vauriosta ilmoittaa heti rahdinkuljettajalle, pyytää merkintä rahtikirjaan tai pakettikorttiin ja ottaa yhteys asiakaspalveluumme viipymättä, kuitenkin viimeistään 7 vuorokauden kuluessa toimituksen vastaanottamisesta. Mikäli havaitset laitteessa tarkemmin tarkastettuasi vahinkoja, joita ei voi vastaanottohetkellä silmin havaita, tulee vaurioista ilmoittaa asiakaspalveluumme viipymättä, kuitenkin viimeistään 7 vuorokauden kuluessa toimituksen vastaanottamisesta. Säilytä laitteen alkuperäinen pakkaus, kunnes olet tarkistanut laitteen huolella.

Voit avata laitepaketin ja tutustua rauhassa sen sisältöön. Laitteen ominaisuuksiin voit tutustua laitteen käyttöoppaan avulla. Mikäli laitteen käyttöä jatketaan laitteen käynnistyksen jälkeen, katsotaan se laitteen käyttöönotoksi.

Elisalla on oikeus periä arvon alenemaa, jos palautunut laite ei ole myyntikelpoinen tai se on käyttökelvoton. Mikäli otat laitteen käyttöön peruutusaikana ja peruutat tekemäsi sopimuksen, vastaat laitteen arvon alentumisesta. Käyttöönotosta seuraava arvon alentuminen on 30% laitteen myyntihinnasta. Jos laite on käyttökelvoton, vastaat koko sen arvosta. Elisa tarkistaa laitteen kunnon, kun laite palautuu. Mikäli laite ei ole myyntikelpoinen, perii Elisa arvon aleneman kohtuullisessa ajassa, ja enintään 90 vuorokauden kuluessa laitteen palautuksesta.

Laitteessa ei saa olla asennettuina iCloud, FindMyiPhone, Google tai muita vastaavia tilejä, jotka estävät laitteen uudelleenkäytön. Tällaiset tilit tekevät laitteesta käyttökelvottoman. Elisalla on tällöin oikeus laskuttaa laitteesta täysi hinta. Teethän tarvittaessa myös tehdasasetusten palautuksen.

Palvelut

Mikäli peruutat sopimuksen palvelun käyttöönoton jälkeen, vastaat kuitenkin palvelun maksuista siltä osin kun ne ovat syntyneet ennen sopimuksen peruutusta. Palvelun maksuilla tarkoitetaan esimerkiksi kuukausimaksua tai käyttöön perustuvaa laskutusta.

Digitaaliset sisällöt

Digitaalisilla sisällöillä ei ole peruutusoikeutta. Digitaalisilla sisällöillä tarkoitetaan esimerkiksi Elisa Viihteen vuokraamosta tilattavia videoita.

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,50 €/puhelu + 2,50 €/alkava min + mpm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Laskutus - Liittymämuutokset - Häiriöilmoitukset

Tarvitsetko apua? Asiakaspalvelumme auttaa sinua.
Elisan asiakaspalvelu vinkkaa:
Tutustu tuotekohtaisiin palautusohjeisiin ennen palautusta.
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!