Viestinnän välitystiedot - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Viestinnän välitystiedot

Viestinnän välitystietojen käsittely laskutukseen, tekniseen kehittämiseen ja markkinointiin

Aina kun verkossa viestitään, siitä jää verkkoon jälki. Jäljen jättää niin puhelu, sähköpostiviestin lähettäminen kuin internet-selailukin. Välitystieto voi pitää sisällään tietoa esimerkiksi yhteyden osapuolista, yhteyden reitistä tai reitityksestä, tapahtuma-ajasta ja käytetyistä päätelaitteista. Elisa käsittelee viestinnän välitystietoja viestintälainsäädännön mukaisesti myös laskutusta, teknistä kehittämistä ja markkinointia varten.

Laskutus

Elisa käsittelee laskutusta varten vain sellaisia välitystietoja, jotka ovat välttämättömiä palveluista perittävien maksujen määrittämiseksi ja laskujen perimiseksi sekä laskujen oikeellisuuden tarkastamiseksi. Tiedoissa on olennaista käytetty palvelu, käyttökertojen lukumäärä, käytön kesto ja ajankohta.

Välitystietojen käsittely käynnistyy silloin, kun ohjelmisto kerää viestintäverkosta yhteystietoja massakeräyksenä laskutuksen perusteeksi sovelluspalvelimille. Jos lasku on jäänyt laskutuksen laatukontrollissa lähtemättä asiakkaalle (tulostusesto), Elisa vertaa laskun tietoja puhelutietoihin ja tarkastaa laskun oikeellisuuden. Asiakkaan kysellessä laskusta katsotaan yksittäisiä puhelutietoja. Myös jos asiakas pyytää laskun yhteyskohtaisen erittelyn, Elisa joutuu käsittelemään välitystietoja.

Tekninen kehittäminen

Elisa käsittelee tunnistamistietoja, jotta viestintäpalveluja voidaan kehittää ja luoda uusia palveluja markkinoille.

Teknisellä kehittämisellä tarkoitetaan esimerkiksi teknisen suorituskyvyn parantamista tai käytettävyyden lisäämistä. Viestintäviraston näkemyksen mukaan tekninen kehittäminen ja kaupallinen kehittäminen kulkevat käsi kädessä siten, että usein kaupallisessa kehittämisessä tulee arvioitavaksi myös tekninen kehittäminen ja toisin päin.

Elisa käsittelee puheluista ja muista yhteyksistä viestintäverkkoon jääviä tietoja seuratakseen palveluiden suorituskykyä ja käytettävyyttä ja hinnoitellakseen palvelunsa. Yritysasiakkaan tietoliikenteestä kertyviä tietoja voidaan käyttää asiakkaan tietoliikenneratkaisun kehittämiseen ja siihen liittyen tarjousten tekemiseen ja raporttien tuottamiseen asiakkaalle.

Markkinointi

Elisa käsittelee välitystietoja asiakkaaseen kohdistuvassa markkinoinnissa vain, jos asiakas on antanut siihen suostumuksensa. Päätelaitteen mallitieto ilman päätelaitteen yksilöivää tietoa ei ole välitystieto.

Elisa käsittelee välitystietoja myös yleisesti markkinoinnin suunnittelua varten.

Käsittelyn kesto

Elisa käsittelee välitystietoja niin kauan kuin se on tarpeellista laskutuksen, teknisen kehittämisen tai markkinoinnin kannalta. Käsittely toteutetaan kuitenkin vain toimien vaatimassa laajuudessa ja luottamuksellisen viestin ja yksityisyyden suojaa tarpeettomasti vaarantamatta.

Käsittely laskutusta kestää vähintään kolme kuukautta laskun eräpäivästä. Elisa säilyttää tiedot kauemminkin, jos asiakas valittaa laskusta, kuitenkin enintään niin kauan, että Elisan oikeus saataviin on vanhentunut.

Sijaintitiedot

Sijaintitieto ilmaisee matkaviestintäliittymän  maantieteellisen sijainnin ja sitä käytetään paikannuspalveluiden tarjoamiseen ja teknisenä apuna tietoliikenteen välittämisessä. Mitä enemmän alueella on tukiasemia, sitä tarkemmin liittymän sijainnin voi päätellä. Tiheästi asutulla alueella paikannus voidaan tehdä satojen metrien tarkkuudella mutta haja-asutusalueilla tarkkuus voi venyä moneen kilometriin.

Sijaintitietoa hyödynnetään monissa palveluissa, esimerkiksi silloin kuin asiakas tilaa matkapuhelimeensa tiedon siitä, missä sijaitsee lähin apteekki.

Varsinainen paikantaminen, jossa toinen henkilö voi seurata, missä paikannettava on, edellyttää paikannettavan suostumusta. Suostumuksen antaa alle 15-vuotiaan lapsen puolesta tämän huoltaja.

 

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Laskutus - Liittymämuutokset - Häiriöilmoitukset

Tarvitsetko apua? Asiakaspalvelumme auttaa sinua.
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!