Häiriötilanteet - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Häiriötilanteet

Tältä sivulta löydät ohjeet, kun liittymä tai palvelu pätkii tai ei toimi ollenkaan. Useimmat ongelmat ratkeavat jo näiden ohjeiden avulla.

1) Käynnistä laitteet uudelleen

 

Suuri osa vikatilanteista ratkeaa laitteiden (mm. modeemit, digiboksit, puhelimet jne.) uudelleenkäynnistyksellä. Kokeile käynnistää laitteesi uudelleen ja jos vika ei poistu, katso alta tarkemmat vianrajausohjeemme.

2) Tarkista häiriötiedotteet ja häiriökartta

   

Jos häiriö on jo tiedossamme, sinun ei tarvitse ilmoittaa siitä enää erikseen meille. Korjaamme häiriötä jo täyttä häkää ja teemme kaikkemme saadaksemme sen kuntoon niin pian kuin mahdollista! Korjauksen etenemistä voit seurata häiriökartalta. Kun häiriö on korjattu, käynnistä laitteesi vielä uudelleen.

3) Tee vianrajaus

Valitse sinulle sopivin vaihtoehto:

Tee vianrajaus itse näillä ohjeilla

Jos kyse ei ole tiedossa olevasta häiriöstä, tarkista OmaElisasta, ettei liittymää ole suljettu maksamattoman laskun vuoksi. Mikäli liittymällä ei ole erääntyneitä laskuja, valitse seuraavista tilanteeseesi sopivin vaihtoehto ja tee vianrajaus annettujen ohjeiden mukaisesti:

Elisa Viihteeni ei toimi

1) Käynnistä modeemi sekä digiboksi uudelleen

Käynnistä modeemi sekä digiboksi uudelleen ottamalla laitteesta virtajohto irti n. 10 sekunnin ajaksi. Kytke johdot sen jälkeen takaisin ja laita laitteet takaisin päälle.

2) Odota muutama minuutti

3) Toimiiko?

Jos toimii, hyvä - ongelma ratkaistu! Ellei vielä toimi, jatka vianrajausta.

Haluatko asiantuntijan apua vianrajaukseen? Klikkaa apu tästä!

4) Tarkista johdot ja langattoman verkon (WLAN/WiFi) toimivuus

Usein vikaa selvitellessä käy ilmi, että imuroidessa olikin johto vahingossa irronnut ja jäänyt laittamatta takaisin. Jos kohtaat liittymän toimivuudessa ongelmia, varmista kaikkien johtojen olevan paikoillaan. Jos käytät nettiä langattoman verkon (WLAN/WiFi) kautta, tarkista myös langattoman verkon toimivuus.

5) Palauta digiboksiin tehdasasetukset

Jos netti toimii, mutta Elisa Viihde ei, digiboksi kannattaa palauttaa tehdasasetuksille. Ohjeet tehdasasetusten palauttamiseen löydät täältä.

6) Jos ohjeiden perusteella tehty vianrajaus ei auttanut, ota yhteyttä asiakaspalveluumme

Jos asia ei ratkennut näillä ohjeilla, eikä alueellasi ole tiedossa olevaa laajempaa häiriötä, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme vikailmoituksen tekemiseksi!

Laajakaistaliittymäni ei toimi

1) Käynnistä modeemi uudelleen

Käynnistä modeemi uudelleen ottamalla laitteesta virtajohto irti n. 10 sekunnin ajaksi. Kytke johdot sen jälkeen takaisin ja laita modeemi takaisin päälle.

2) Odota muutama minuutti

3) Toimiiko?

Jos toimii, hyvä - ongelma ratkaistu! Ellei vielä toimi, jatka vianrajausta.

Haluatko asiantuntijan apua vianrajaukseen? Klikkaa apu tästä!

4) Tarkista johdot ja langattoman verkon (WLAN/Wifi) toimivuus

Usein vikaa selvitellessä käy ilmi, että imuroidessa olikin johto vahingossa irronnut ja jäänyt laittamatta takaisin. Jos kohtaat liittymän toimivuudessa ongelmia, varmista kaikkien johtojen olevan paikoillaan. Jos käytät nettiä langattoman verkon (WLAN/WiFi) kautta, tarkista myös langattoman verkon toimivuus.

5) Jos ohjeiden perusteella tehty vianrajaus ei auttanut, ota yhteyttä asiakaspalveluumme

Jos asia ei ratkennut näillä ohjeilla, eikä alueellasi ole tiedossa olevaa laajempaa häiriötä, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme vikailmoituksen tekemiseksi!

Matkapuhelinliittymäni ei toimi

1) Käynnistä puhelimesi uudelleen

Ota puhelimestasi virrat pois 5-10 sekunniksi ja käynnistä se sitten uudelleen.

Älypuhelin on suositeltavaa käynnistää uudelleen säännöllisesti. Tämä ennaltaehkäisee monia toimivuuteen liittyviä ongelmia.

2) Toimiiko?

Jos toimii, hyvä - ongelma ratkaistu! Ellei vielä toimi, jatka vianrajausta.

Haluatko asiantuntijan apua vianrajaukseen? Klikkaa apu tästä!

3) Tarkista asetukset

Usein vikaa selvitellessä käy ilmi, että puhelimesta puuttuu oikeat asetukset. Esim. puhelimen ohjelmistopäivitys voi aiheuttaa asetusten katoamisen. Apua asetusten tarkistamiseen löydät laiteohjeistamme.

4) Jos ohjeiden perusteella tehty vianrajaus ei auttanut, ota yhteyttä asiakaspalveluumme

Jos asia ei ratkennut näillä ohjeilla, eikä alueellasi ole tiedossa olevaa laajempaa häiriötä, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme vikailmoituksen tekemiseksi!

Mobiililaajakaistaliittymäni ei toimi

1) Onko käytössäsi mobiilireititin vai nettitikku?

Mobiilireititin:

Käynnistä tietokone sekä mobiilireititin uudelleen ottamalla laitteesta virtajohto irti n. 10 sekunnin ajaksi. Kytke johdot sen jälkeen takaisin ja laita laitteet takaisin päälle. Jos käytät nettiä mobiilireitittimen langattoman verkon (WLAN/WiFi) kautta, tarkista myös langattoman verkon toimivuus.

Nettitikku:

Irrota nettitikku tietokoneesta. Käynnistä tietokone uudelleen. Kytke nettitikku tietokoneeseen vasta, kun tietokone on kokonaan käynnistynyt.

2) Odota muutama minuutti

3) Toimiiko?

Jos toimii, hyvä - ongelma ratkaistu! Ellei vielä toimi, jatka vianrajausta.

Haluatko asiantuntijan apua vianrajaukseen? Klikkaa apu tästä!

4) Tarkista SIM-kortin toimivuus

Tarkista reitittimestä/nettitikusta, että SIM-kortti on paikoillaan. Ota SIM-kortti hetkeksi pois ja laita takaisin paikalleen. Tarvittaessa testaa SIM-korttia toisessa laitteessa. Lisää ohjeita löydät täältä.

5) Jos ohjeiden perusteella tehty vianrajaus ei auttanut, ota yhteyttä asiakaspalveluumme

Jos asia ei ratkennut näillä ohjeilla, eikä alueellasi ole tiedossa olevaa laajempaa häiriötä, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme vikailmoituksen tekemiseksi!

Omaguru vinkkaa:
Suuri osa häiriötilanteista korjaantuu käynnistämällä laitteet uudelleen.
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!