Salasana voi tuntua digilukolta kotiovellasi – mutta nykyään se on usein enemmänkin kuin hatara salpa. Verkkohuijaukset ja identiteettivarkaudet ovat kasvussa, eikä salasana yksin aina riitä suojaamaan tärkeitä ostostilejäsi.

Monet käyttäjätilit ovat suoraan yhteydessä henkilötietoihin, kuten maksutietoihin, osoitteeseen ja koko nimeen. Jos huijari pääsee suojauksen läpi ja käsiksi näihin tietoihin, hän voi ostaa tuotteita nimissäsi, varastaa identiteettisi, kerryttää laskuja, avata uusia tilejä tai myydä tietosi pimeässä verkossa.

Verkkoshoppailun huijaukset ovat kasvava uhka

Mitä enemmän ostamme verkossa, sitä arvokkaampia tilit ovat rikollisille. Verkkokauppojen tileihin tallennetaan kanta-asiakspisteitä, maksukorttitietoja ja henkilötietoja. Huijarit ovat näiden perässä.

He hyödyntävät valeverkkokauppoja, tietojenkalasteluviestejä ja jopa kuljetuspalveluita jäljitteleviä huijauksia päästäkseen käsiksi käyttäjätileihin. Ja se tuottaa tulosta.

Pelkästään 12 kuukauden aika 2023-2024 huijaukset aiheuttivat maailmanlaajuisesti lähes 1,026 biljoonan dollarin tappiot. Lisäksi F-Securen kyselyn mukaan 83 % ihmisistä kohtasi huijauksen viimeisen vuoden aikana.

Usein iskut osuvat arjen hetkiin, kuten toimitusvahvistuksen tarkastamiseen tai verkkokauppaostokseen. Yksi virheellinen klikkaus tai tietovuodossa varastettu salasana voi avata oven rikollisille. Ja vaikka huijauksia tapahtuu ympäri vuoden, F-Securen mukaan valeverkkokauppojen määrä kolminkertaistuu loppuvuoden ostossesongin aikaan.

Mitä voi tapahtua, jos ostostilisi kaapataan?

Huijaukseen lankeaminen voi johtaa:

  • Identiteettivarkauteen: Nimesi, sähköpostisi, osoitteesi ja maksutietosi voivat päätyä rikollisten käyttöön tai myyntiin pimeässä verkossa.
  • Rahallisiin menetyksiin: Nimissäsi voidaan tilata tuotteita tai hakea luottoa.
  • Laajempaan tietomurtoon: Jos käytät samaa salasanaa muilla tileillä, kuten sähköpostissa tai työssä, vaarana on ketjureaktio, kun huijarit koittavat samaa salasanaa muille tileille.
  • Korvausten puutteeseen: GASA Global State of Scams 2024 -raportin mukaan vain 4 % huijausten uhreista sai rahansa takaisin. Suomessa Finanssialan mukaan vuonna 2024 pankkien tietoon tulleissa huijauksissa suomalaisilta huijattiin 107,2 miljoonaa euroa, joista pankit onnistuivat pysäyttämään vain 44,3 miljoonaa (39 %).

Miksei salasana enää riitä?

Salasanoja voidaan murtaa, varastaa tai kalastella. Tällaiset iskut voivat johtaa niiden paljastumiseen:

  • Tietojenkalastelu: Saat viestin, joka näyttää tulevan tutusta kaupasta. Kirjautumalla sisään annat kuitenkin salasanasi suoraan huijareille.
  • Tietovuodot: Toisella sivustolla tapahtuva tietomurto paljastaa sähköpostisi ja salasanasi. Jos käytät samaa salasanaa muualla, nämä verkkotilisi ovat vaarassa.
  • Haittaohjelmat: Viattomalta vaikuttava sovellus voi tallentaa salasanasi taustalla.
  • Heikot salasanat: “Lokakuu2025!” sisältää isoja ja pieniä kirjaimia, numeroita ja erikosmerkin, mutta ohjelmat murtavat sen sekunneissa.
  • Tunnusten kokeilu (credential stuffing): Huijarit testaavat automaattisilla ohjelmilla tunnettuja tai varastettuja käyttäjätunnus-salasana-pareja eri sivustoille. Jos kierrätät salasanoja, olet täydellinen kohde.

Näin suojaat ostostilisi tehokkaasti

Jos pelkkä salasana ei enää riitä, mitä voit tehdä? Ratkaisu on yhden avaimen sijaan kerroksittainen suoja.

1. Käytä vahvoja, yksilöllisiä salasanoja jokaiselle tilille

Älä kierrätä salasanojasi, tai käytä lemmikkien tai lasten nimiä. Hyvä salasananhallintaohjelma voi luoda ja muistaa monimutkaiset salasanat puolestasi ja se tekee kirjautumisesta kaikille tileillesi nopeampaa.

2. Ota käyttöön kaksivaiheinen tunnistautuminen (2FA)

Tämä on yksi tehokkaimmista suojista tilikaappauksia vastaan. Vaikka salasanasi päätyisi vääriin käsiin, ilman toista vahvistuskoodia hyökkäys pysähtyy. Kaiken lisäksi tämä suojakeino on ilmainen. Parhaan turvan saat kun yhdistät yksilöllisen salasanan ja kaksivaiheisen tunnistautumisen.

Voit kytkeä sen päälle käyttäjätilien turvallisuusasetuksista, mutta kaikki palvelut eivät vielä tarjoa tätä mahdollisuutta.

3. Varo tietojenkalastelua

Älä klikkaa viesteissä olevia linkkejä, jos et odottanut viestiä, vaikka se näyttäisi aidolta. Mene suoraan verkkokaupan osoitteeseen selaimen kautta tai käytä sovellusta, jos sellainen on olemassa.

4. Suosi tunnettuja verkkokauppoja

Jos et tunne kauppaa, tarkista URL-osoite, arvostelut ja palautuskäytännöt. Onko hinta realistinen verrattuna muihin kauppoihin? Painostetaanko sinua kiireen avulla ostamaan nopeasti?

5. Pidä laitteesi ajan tasalla

Vanhentuneessa ohjelmistossa voi olla haavoittuvuuksia, joita huijarit hyödyntävät. Päivitykset sisältävät usein kriittisiä suojauspäivityksiä.

6. Käytä reaaliaikaista suojausta, kuten Elisa Tietoturvaa

Huijaussivujen ja viestin suodatus estävät pääsyn vaarallisille sivustoille ennen kuin ehdit avata niitä. Esimerkiksi Elisa Tietoturva sisältää

Yhdessä nämä vähentävät mahdollisuutta, että pieni virhe johtaa suuriin ongelmiin.

Salasanat ovat edelleen tärkeitä, mutta ne ovat vasta alku

Huijarit pyrkivät harhautukseen ja he iskevät hetkiin, jolloin olet kiireinen, väsynyt tai haluat vain ostaa nopeasti. Jos salasana on ainoa suojasi, nyt on hyvä hetki vaikeuttaa huijareiden mahdollisuuksia saada sinut ansaan. Verkko-ostostilien suojaaminen ei ole vain mukavuusasia – se on olennainen keino suojata identiteettisi, rahasi ja yksityisyytesi.

Varaa siis muutama minuutti kirjautumistietojen tarkistamiseen, kaksivaiheisen tunnistautumisen käyttöön ottamiseen ja yksilöllisten salasanojen asettamiseen. Ota käyttöösi myös suojaus, joka skannaa sivustot ennen kuin avaat ne, varoittaa epäilyttävästä toiminnasta ja valvoo tunnuksiasi hiljaisesti taustalla.

Näin voit keskittyä olennaiseen, etkä huijausten välttelemiseen.

Lue myös:

Viisi verkkohuijausta, joita kannattaa varoa juuri nyt

Pankkihuijaukset ja väärennetyt maksusivut – näin verkkorikolliset varastavat rahasi

Klikkasitko huijauslinkkiä? Näin toimit fiksusti