Verkkohuijaukset ovat rikollisille tuottoisaa liiketoimintaa.Global Anti-Scam Alliancen (GASA) mukaan huijauksissa menetettiin maailmanlaajuisesti 1,026 biljoonaa dollaria vuonna 2024. Ja koska 56 % ihmisistä kohtaa huijauksia vähintään kuukausittain, huijausten välttäminen täysin ei ole helppoa.
Siksi kysyimme asiantuntijalta, mitä keinoja hän itse käyttää pysyäkseen turvassa.
Laura Kankaala toimii F-Securen uhkatiedustelun johtajana ja on tunnettu kyberasioiden selkokielistämisestä. Lähes kymmenen vuoden kokemuksella hän osaa erottaa todellisen uhan huijauksen kulissista.
Tässä hänen keinonsa ostoshuijausten torjumiseen – ja vinkit, joita jokainen voi hyödyntää.
Miten usein teet itse verkko-ostoksia?
“Ostan verkosta tosi paljon – melkein kaikki vaatteet, elektroniikka ja pelit tulee tilattua netistä. Pelaan myös paljon videopelejä ja ostan niihin kaikenlaista, kuten skinejä Dota 2:een. Useimmiten olen saanut juuri sen, mitä tilasin – mutta muistan myös tilanteita, jolloin ostin halvalla vaatteita, jotka eivät vastanneet kuvausta ollenkaan. Niitä ei voinut edes palauttaa.”
Mikä on vakuuttavin ostoshuijaus, johon olet törmännyt?
“Kävimme perheeni kanssa Japanissa viime vuoden lopulla ja yritimme hankkia lippuja Ghibli-museoon. Tähän Tokiossa sijaitsevaan museoon lippujen saaminen on todella vaikeaa. Sivujen löytäminen ja Google-kääntäjän käyttö veivät paljon aikaa.
Löysimme useita sivustoja ja henkilöitä, jotka väittivät pystyvänsä auttamaan. Osa vaikutti suoraan huijauksilta, osa taas erittäin epäilyttäviltä. Jotkut myivät ‘lippuja’, mutta tiesimme taustatyön ansiosta, että liput nimikoidaan, eikä niitä voi siirtää kenellekään.”
Mitä tarkistat ensimmäisenä, kun ostat uudesta verkkokaupasta?
“Ensimmäisenä tarkistan verkkosivun osoitteen – näyttääkö se oudolta tai epäilyttävältä? Katson, milloin tunnus on rekisteröity, ja yritän kaivaa taustatietoja. Mietin myös, onko tuote epäilyttävän halpa verrattuna muihin kauppoihin. Jos edelleen epäilen, etsin mahdollisia keskusteluja Redditistä tai muilta foorumeilta. Olen aina varovainen, jos ostan jostain itselleni uudesta paikasta.”
Mikä on yleinen varoitusmerkki, johon ihmiset edelleen lankeavat?
“Kauppojen palautusehdot jäävät helposti tarkistamatta. Ne voivat paljastaa paljon. Tarkistan usein yrityksen osoitteen tai palautusosoitteen, ja katson Google Mapsista, onko osoitteessa todellakin kyseinen yritys.”
Entä toisinpäin – mistä ihmiset usein pelästyvät turhaan?
“Moni arastelee pieniä verkkokauppoja. Koska ostoshuijauksia on nykyään niin paljon, jotkut suhtautuvat kaikkeen netissä jopa liiankin varovaisesti. Ja se on sääli, koska se vaikeuttaa pienten yrittäjien toimintaa.
Paras tapa on tarkistaa, että verkkokaupalla on selkeä palautuskäytäntö. Ja maksaa luottokortilla, jossa on petosvakuutus.”
Mikä merkitys vahvoilla salasanoilla ja tiliturvalla on verkko-ostamisessa?
“Salasanat ovat keskeinen osa verkkoturvallisuutta – ei vain ostamisessa vaan kaikessa. Salasanan kierrättäminen on kuin antaisi kotiavaimensa vieraalle. Vaikka he olisivatkin luotettavia, joku voi varastaa avaimet heiltä, ja sitten et enää tiedä, kuka kotiisi pääsee. Kodilla tarkoitan tässä yhteydessä sähköpostia, some-tilejä ja muita verkkopalveluita.”
Mikä on yksi asia, jota et ikinä tee ostoksia tehdessä?
“En koskaan käytä netissä debit-korttia – maksan aina luottokortilla tai PayPalilla.”
Jos klikkaa epäilyttävää linkkiä tai ostaa huijaussivulta, mitä pitää tehdä?
“Jos selain ei ole kivikautinen, pelkkä linkin klikkaaminen ei yleensä aiheuta haittaa. Huijarit onnistuvat silloin, jos lataat jotain tai syötät tietosi sivulle. Pahimmillaan ne varastetaan suoraan – tai maksat tuotteesta, jota et koskaan saa.
Jos vain klikkasit linkkiä, ei hätää – sulje sivu ja poista se selaimen historiasta, ettet vahingossa palaa sinne uudestaan.”
Mikä on tärkein vinkkisi heille, jotka haluavat ostaa turvallisesti ilman liiallista varovaisuutta?
“Käytä tietoturvatyökaluja, jotka auttavat arvioimaan, onko sivu luotettava. Googlaa arvosteluja. Jos olet jollain markkinapaikalla, katso myyjän palautteet. Koska hyviä arvosteluja voi ostaa, otan itse usein negatiiviset arvostelut vakavammin.”
Opi ammattilaiselta: Lauran 5 vinkkiä turvallisempaan ostamiseen
Lauran neuvoista voi poimia muutaman yksinkertaisen, mutta sitä tehokkaamman tavan ostaa turvallisemmin:
- Ole skeptinen – etenkin sinulle tuntemattomien sivustojen kohdalla
Tarkista osoite, rekisteröintitiedot ja poikkeuksellisen edulliset hinnat. - Tarkista palautuskäytännöt ja osoitteet
Epämääräinen tai puuttuva palautuskäytäntö on selkeä varoitusmerkki. - Käytä turvallisia maksutapoja
Suosi luottokorttia tai PayPalia – vältä pankkikorttia. - Älä kierrätä salasanoja
Yksi vuotanut salasana voi avata monia tilejäsi. - Hyödynnä suojaustyökaluja, jotka tarkistavat sivustoja ja estävät huijaukset ajoissa
Näin saat mielenrauhaa ja voit turvallisesti painaa osta-nappia.
Tee ostoksia fiksusti ja ilman huijauksia
Verkko-ostaminen ei ole katoamassa, kuten ei niihin liittyvät huijauksetkaan. Mutta kuten Laura muistuttaa: turvassa pysyminen ei vaadi vainoharhaisuutta – maltti, tarkkuus ja hyvä suojaus kantavat pitkälle.
Ostaminen on huomattavasti huolettomampaa, kun taustalla toimii automaattinen suojaus, kuten Elisa Tietoturva. Ota avuksesi nämä toiminnot:
- Automaattiset varoitukset huijaussivustoista ja valemaksusivuista.
- Toiminnot, jotka auttavat arvioimaan verkkokaupan luotettavuutta.
- Salasananhallinta, joka luo ja säilyttää vahvat, yksilölliset salasanat.
- Suodattimet, jotka estävät epäilyttävät viestit ennen avaamista.
- Hälytykset, jos henkilötietosi vuotavat verkkoon.
- Suojaus, joka estää haitalliset tiedostot huijaussivustoilta.
Mitä vähemmän joudut miettimään jokaista klikkausta, sitä helpompaa ja turvallisempaa ostaminen on.
Lue myös:
Ostatko käytettyjä tavaroita? Näin vältät huijaukset netin markkinapaikoilla
Pelkkä salasana ei riitä – näin suojaat ostostilisi oikeasti
Avainsanat






