Kaapeli-TV:n ongelmatilanteet - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Kaapeli-TV:n ongelmatilanteet

Tässä ohjeessa kerrotaan mitkä kaikki asiat vaikuttavat kaapeli-TV:n toimintaan, ja mitä asioita sinun tulee tarkistaa ennen soittoa asiakaspalveluun, mikäli kaapeli-TV:si ei toimi oikein.

Kaapeli-TV on täysin pimeä

  1. Tarkista, että johdot ovat kunnolla kiinni ja etteivät ne ole tiukalla kiepillä tai puristuksissa esimerkiksi kirjahyllyn ja seinän välissä.
  2. Testaa toimivuutta toisella antennijohdolla, sekä ilman antennihaaroittimia tai signaalivahvistimia.
  3. Ota digiboksin tai TV:n (mikäli käytössä ei erillistä digiboksia) virtajohto irti noin 30 sekunnin ajaksi.
  4. Jos kuva ei palaudu, tee digiboksille tai TV:lle tehdasasetusten palautus ja kanavien uudelleen viritys.
  5. Jos huoneistossa on muita antennipistorasioita, kokeile televisiota kaikissa niissä.
  6. Varmista, että digiboksi on ehjä, esimerkiksi kokeilemalla toimiiko laite naapurissa.
     

HUOM! Suurin osa digiboksien ja televisioiden häiriötilanteista ratkeaa tehdasasetusten palautuksella.

Osa kanavista ei näy

  1. Digitaalikanavat tulevat Multiplekseri-kanavanipuissa (MUX). Jos huomaat osan kanavista olevan vialla, on hyvä tarkistaa kuuluvatko kanavat samaan MUX:iin. Jos häiriöilmoitukseen saadaan rajattua, että vika koskee vain tiettyä kanavanippua, niin vian korjaus on usein nopeampaa. Listan MUX-kanavanipuista löydät tästä.
  2. Jos kyseessä on maksukanava, varmista että maksukanavakortti on kortinlukijassa paikallaan ja oikein päin.
  3. Ota digiboksin tai TV:n (mikäli käytössä ei erillistä digiboksia) virtajohto irti noin 30 sekunnin ajaksi.
  4. Jos kuva ei palaudu, tee digiboksille tai TV:lle tehdasasetusten palautus ja kanavien uudelleen viritys.

    HUOM! Suurin osa digiboksien ja televisioiden häiriötilanteista ratkeaa tehdasasetusten palautuksella.

  5. Tarkista, että johdot ovat kunnolla kiinni, eivätkä ne ole tiukalla kiepillä tai puristuksissa esimerkiksi kirjahyllyn ja seinän välissä.
  6. Testaa toimivuutta toisella antennijohdolla, sekä ilman antennihaaroittimia tai signaalivahvistimia.
  7. Jos huoneistossa on muita antennipistorasioita, kokeile televisiota kaikissa niissä.
  8. Varmista,  että digiboksi on ehjä, esimerkiksi kokeilemalla toimiiko laite naapurissa. Tarkista myös laitteiden yhteensopivuus.

Kuvassa on häiriötä tai kuva ei näy oikein

  1. Tarkista, että johdot ovat kunnolla kiinni, eivätkä ne ole tiukalla kiepillä tai puristuksissa esimerkiksi kirjahyllyn ja seinän välissä.
  2. Testaa toimivuutta toisella antennijohdolla, sekä ilman antennihaaroittimia tai signaalivahvistimia.
  3. Ota digiboksin tai TV:n (mikäli käytössä ei erillistä digiboksia) virtajohto irti noin 30 sekunnin ajaksi.
  4. Jos kuva ei palaudu, tee digiboksille tai TV:lle tehdasasetusten palautus ja kanavien uudelleen viritys.

    HUOM! Suurimman osan digiboksien ja TV:den häiriötilanteista ratkaisee tehdasasetusten palautus.

  5. Jos huoneistossa on muita antennipistorasioita, kokeile televisiota kaikissa niissä.
  6. Varmista että digiboksi on ehjä, esimerkiksi kokeilemalla toimiiko laite naapurissa.

Ohjelmatieto (EPG) ei toimi

EPG-ongelmat johtuvat usein kanavaa lähettävästä päästä tai digiboksista.
  1. Ota digiboksin tai TV:n (mikäli käytössä ei erillistä digiboksia) virtajohto irti noin 30 sekunnin ajaksi.
  2. Jos EPG ei palaudu, kokeile tehdä digiboksille tai TV:lle tehdasasetusten palautus ja kanavien uudelleen viritys.
  3. Jos digiboksille tai TV:lle on saatavilla uusi ohjelmistoversio, päivitä laitteesi uusimpaan versioon.

Tekstitys ei toimi

  1. Kokeile valita tekstitys manuaalisesti kaukosäätimellä.
  2. Ota digiboksin tai TV:n (mikäli käytössä ei erillistä digiboksia) virtajohto irti noin 30 sekunnin ajaksi.
  3. Jos tekstitys ei palaudu, kokeile tehdä digiboksille tai TV:lle tehdasasetusten palautus ja kanavien uudelleen viritys.
  4. Jos digiboksille tai TV:lle on saatavilla uusi ohjelmistoversio, päivitä laitteesi uusimpaan versioon.

Käytä yllä olevaa listaa tarkistaaksesi kaapeli-tv-liittymäsi yleisimpien ongelmien varalta. Käy lista läpi ennen soittamista asiakaspalveluun. Mikäli kaapeli-TV:si ei vieläkään toimi oikein, ota yhteyttä asiakaspalveluun.

Kerrostaloyhtiöiden taloverkon eli rakennuksen sisäkaapeloinnin pienemmät viat korjataan Elisan toimesta ilman, että yksittäistä asukasta laskutetaan. Omakotitaloissa koko taloverkko on asiakkaan omaa verkkoa ja näin ollen asiakkaan kustannus- ja korjausvelvollisuuden piirissä. Lue lisää vastuurajoituksista täältä.

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Haluatko henkilökohtaista apua? Soita Omagurulle!
Ark. 8-21, la 9-17 2,28 €/min +mpm/pvm
Apumme nopeutuu kun lataat etätuen jo ennen soittoa:
Omaguru vinkkaa:
Suuri osa televisioiden ja digiboksien häiriötilanteista ratkeaa tehdasasetusten palauttamisella.
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!