Kaapeli-TV:n ongelmatilanteet - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Kaapeli-TV:n ongelmatilanteet

Tässä ohjeessa kerrotaan mitä asioita sinun tulee tarkistaa ja tehdä ongelmatilanteissa ennen soittoa asiakaspalveluun.

 

Kaapeli-TV on täysin pimeä

  1. Katso häiriökartaltamme ja häiriötiedotteista onko tiedossa laajempi häiriötilanne.
  2. Tarkista, että johdot ovat kunnolla kiinni ja etteivät ne ole tiukalla kiepillä tai puristuksissa esimerkiksi kirjahyllyn ja seinän välissä.
  3. Testaa toimivuutta toisella antennijohdolla, sekä ilman antennihaaroittimia tai signaalivahvistimia.
  4. Ota digiboksin tai TV:n (mikäli käytössä ei erillistä digiboksia) virtajohto irti noin 30 sekunnin ajaksi.
  5. Jos kuva ei palaudu, tee digiboksille tai TV:lle tehdasasetusten palautus ja kanavien uudelleen viritys/haku.
  6. Jos huoneistossa on muita antennipistorasioita, kokeile televisiota kaikissa niissä.
  7. Varmista, että digiboksi on ehjä. Jos mahdollista, voit esimerkiksi kokeilla toimiiko laite naapurissa.

Suurin osa digiboksien ja televisioiden häiriötilanteista ratkeaa tehdasasetusten palautuksella.

Jos asia ei ratkennut näillä ohjeilla, eikä alueellasi ole tiedossa olevaa laajempaa häiriötä, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme häiriöilmoituksen tekemiseksi!

Osa kanavista ei näy

  1. Kaapeli-TV:n kanavat tulevat Multiplekseri-kanavanipuissa (MUX). Jos huomaat osan kanavista olevan toimimattomia, on hyvä tarkistaa kuuluvatko kanavat samaan MUX:iin. Jos häiriöilmoitukseen saadaan rajattua, että vika koskee vain tiettyä kanavanippua, niin korjauskin on usein nopeampaa. MUX-kanavanippujen tiedot löydät täältä.
  2. Jos kyseessä on maksukanava, varmista että kanavakortti on kortinlukijassa paikallaan ja oikein päin.
  3. Ota digiboksin tai TV:n (mikäli käytössä ei erillistä digiboksia) virtajohto irti noin 30 sekunnin ajaksi.
  4. Jos kuva ei palaudu, tee digiboksille tai TV:lle tehdasasetusten palautus ja kanavien uudelleen viritys/haku.
  5. Tarkista, että johdot ovat kunnolla kiinni, eivätkä ne ole tiukalla kiepillä tai puristuksissa esimerkiksi kirjahyllyn ja seinän välissä.
  6. Testaa toimivuutta toisella antennijohdolla, sekä ilman antennihaaroittimia tai signaalivahvistimia.
  7. Jos huoneistossa on muita antennipistorasioita, kokeile televisiota kaikissa niissä.
  8. Varmista, että digiboksi on ehjä. Jos mahdollista, voit esimerkiksi kokeilla toimiiko laite naapurissa.

Suurin osa digiboksien ja televisioiden häiriötilanteista ratkeaa tehdasasetusten palautuksella.

Jos asia ei ratkennut näillä ohjeilla, eikä alueellasi ole tiedossa olevaa laajempaa häiriötä, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme häiriöilmoituksen tekemiseksi!

Kanavan kuvanlaadussa on häiriöitä 

  1. Tarkista, että johdot ovat kunnolla kiinni, eivätkä ne ole tiukalla kiepillä tai puristuksissa esimerkiksi kirjahyllyn ja seinän välissä.
  2. Testaa toimivuutta toisella antennijohdolla, sekä ilman antennihaaroittimia tai signaalivahvistimia.
  3. Ota digiboksin tai TV:n (mikäli käytössä ei erillistä digiboksia) virtajohto irti noin 30 sekunnin ajaksi.
  4. Tee vielä digiboksille tai TV:lle tehdasasetusten palautus ja kanavien uudelleen viritys/haku.
  5. Jos huoneistossa on muita antennipistorasioita, kokeile televisiota kaikissa niissä.
  6. Varmista, että digiboksi on ehjä. Jos mahdollista, voit esimerkiksi kokeilla toimiiko laite naapurissa.

Suurin osa digiboksien ja televisioiden häiriötilanteista ratkeaa tehdasasetusten palautuksella.

Jos asia ei ratkennut näillä ohjeilla, eikä alueellasi ole tiedossa olevaa laajempaa häiriötä, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme häiriöilmoituksen tekemiseksi!

Ohjelmaopas (EPG) tai ohjelmatiedot eivät näy

EPG-ongelmat johtuvat usein kanavaa lähettävästä päästä tai digiboksista.

  1. Ota digiboksin tai TV:n (mikäli käytössä ei erillistä digiboksia) virtajohto irti noin 30 sekunnin ajaksi.
  2. Jos uudelleenkäynnistyksestä ei ollut apua, kokeile tehdä digiboksille tai TV:lle tehdasasetusten palautus ja kanavien uudelleen viritys/haku.
  3. Jos digiboksille tai TV:lle on saatavilla uusi ohjelmistoversio, päivitä se laitteellesi.

Jos asia ei ratkennut näillä ohjeilla, eikä alueellasi ole tiedossa olevaa laajempaa häiriötä, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme häiriöilmoituksen tekemiseksi!

Tekstitys ei toimi kanavilla

  1. Kokeile valita tekstitys manuaalisesti kaukosäätimellä.
  2. Ota digiboksin tai TV:n (mikäli käytössä ei erillistä digiboksia) virtajohto irti noin 30 sekunnin ajaksi.
  3. Jos tekstitys ei palaudu, kokeile tehdä digiboksille tai TV:lle tehdasasetusten palautus ja kanavien uudelleen viritys/haku.
  4. Jos digiboksille tai TV:lle on saatavilla uusi ohjelmistoversio, päivitä se laitteellesi.

Jos asia ei ratkennut näillä ohjeilla, eikä alueellasi ole tiedossa olevaa laajempaa häiriötä, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme häiriöilmoituksen tekemiseksi!


HUOM. Kerrostaloyhtiöiden taloverkon eli rakennuksen sisäkaapeloinnin pienemmät viat korjataan Elisan toimesta ilman, että yksittäistä asukasta laskutetaan. Omakotitaloissa koko taloverkko on asiakkaan omaa verkkoa ja näin ollen asiakkaan kustannus- ja korjausvelvollisuuden piirissä.

Mikä on Elisan ja mikä asiakkaan vastuulla? Lue lisää kaapeli-TV:n vastuurajoituksista.

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Haluatko henkilökohtaista apua? Soita Omagurulle!
Ark. 8-21, la 9-17 2,28 €/min +mpm/pvm
Apumme nopeutuu kun lataat etätuen jo ennen soittoa:
Ark. 8-21, la 9-17 2,28 €/min +mpm/pvm
Omaguru vinkkaa:
Suuri osa televisioiden ja digiboksien häiriötilanteista ratkeaa tehdasasetusten palauttamisella.
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!