Elisan Kaapeli-TV:n ongelmatilanteet - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Elisan Kaapeli-TV:n ongelmatilanteet

Tässä ohjeessa kerrotaan mitä asioita kannattaa tarkistaa ja tehdä ongelmatilanteissa ennen soittoa asiakaspalveluun.

Elisan kaapeli-tv-verkon maksukanavien HD-lähetyksiä voit katsella ainoastaan Elisa Kanavakorttiin liitetyllä Cable Ready HD -laitteella. Miten lisään laitteen Elisa Kanavakorttini tietoihin?

Kaapeli-TV on täysin pimeä tai ei toimi ollenkaan

1) Käynnistä digiboksi ja TV uudelleen

Käynnistä digiboksi tai TV (mikäli ei ole erillistä digiboksia) uudelleen ottamalla laitteesta virtajohto irti n. 10 sekunnin ajaksi. Kytke johdot sen jälkeen takaisin ja laita laitteet takaisin päälle.

2) Odota muutama minuutti

3) Toimiiko?

Jos toimii, hyvä - ongelma ratkaistu! Ellei vielä toimi, jatka vianrajausta.
Haluatko asiantuntijan apua vianrajaukseen? Klikkaa apu tästä!

4) Tarkista johdot

Usein vikaa selvitellessä käy ilmi, että imuroidessa olikin johto vahingossa irronnut ja jäänyt laittamatta takaisin. Varmista kaikkien johtojen olevan paikoillaan. Jos mahdollista, testaa toisella antennijohdolla sekä ilman antennihaaroittimia tai signaalivahvistimia.

5) Palauta digiboksiin tai televisioon tehdasasetukset

Digiboksi tai TV kannattaa palauttaa tehdasasetuksille. Ohjeita tehdasasetusten palauttamiseen löydät täältä. Jos olet tallentanut digiboksin omalle kovalevylle ohjelmia, tarkista laitevalmistajan ohjeesta ettei tallenteet häviä tehdasasetusten palautuksen myötä.

6) Jos ohjeiden perusteella tehty vianrajaus ei auttanut, ota yhteyttä asiakaspalveluumme

Jos asia ei ratkennut näillä ohjeilla, eikä alueellasi ole tiedossa olevaa laajempaa häiriötä, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme vikailmoituksen tekemiseksi!

Suuri osa digiboksien ja televisioiden häiriötilanteista ratkeaa tehdasasetusten palautuksella.

Osa kanavista (peruskanavat tai maksukanavat) ei näy

  1. Kaapeli-TV:n kanavat tulevat Multiplekseri-kanavanipuissa (MUX). Jos huomaat osan kanavista olevan toimimattomia, on hyvä tarkistaa kuuluvatko kanavat samaan MUX:iin. Jos häiriöilmoitukseen saadaan rajattua, että vika koskee vain tiettyä kanavanippua, niin korjauskin on usein nopeampaa. MUX-kanavanippujen tiedot löydät täältä.
  2. Jos kyseessä on maksukanava, varmista että kanavakortti on kortinlukijassa paikallaan ja oikein päin.
  3. Ota digiboksin tai TV:n (mikäli käytössä ei erillistä digiboksia) virtajohto irti noin 30 sekunnin ajaksi.
  4. Jos kuva ei palaudu, tee digiboksille tai TV:lle tehdasasetusten palautus ja kanavien uudelleen viritys/haku. Jos olet tallentanut digiboksin omalle kovalevylle ohjelmia, tarkista laitevalmistajan ohjeesta ettei tallenteet häviä tehdasasetusten palautuksen myötä.
  5. Tarkista, että johdot ovat kunnolla kiinni, eivätkä ne ole tiukalla kiepillä tai puristuksissa esimerkiksi kirjahyllyn ja seinän välissä.
  6. Testaa toimivuutta toisella antennijohdolla suoraan seinän antennirasiaan (ilman välilaitteita, kuten antennihaaroittimia tai signaalivahvistimia).
  7. Jos huoneistossa on muita antennipistorasioita, kokeile televisiota kaikissa niissä.
  8. Varmista, että digiboksi on ehjä. Jos mahdollista, voit esimerkiksi kokeilla toimiiko laite naapurissa.

Suuri osa digiboksien ja televisioiden häiriötilanteista ratkeaa tehdasasetusten palautuksella.

Jos asia ei ratkennut näillä ohjeilla, eikä alueellasi ole tiedossa olevaa laajempaa häiriötä, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme häiriöilmoituksen tekemiseksi!

Kanavan kuvanlaadussa on häiriöitä 

  1. Tarkista, että johdot ovat kunnolla kiinni, eivätkä ne ole tiukalla kiepillä tai puristuksissa esimerkiksi kirjahyllyn ja seinän välissä.
  2. Testaa toimivuutta toisella antennijohdolla suoraan seinän antennirasiaan (ilman välilaitteita, kuten antennihaaroittimia tai signaalivahvistimia).
  3. Ota digiboksin tai TV:n (mikäli käytössä ei erillistä digiboksia) virtajohto irti noin 30 sekunnin ajaksi.
  4. Tee vielä digiboksille tai TV:lle tehdasasetusten palautus ja kanavien uudelleen viritys/haku. Jos olet tallentanut digiboksin omalle kovalevylle ohjelmia, tarkista laitevalmistajan ohjeesta ettei tallenteet häviä tehdasasetusten palautuksen myötä.
  5. Jos huoneistossa on muita antennipistorasioita, kokeile televisiota kaikissa niissä.
  6. Varmista, että digiboksi on ehjä. Jos mahdollista, voit esimerkiksi kokeilla toimiiko laite naapurissa.

Suurin osa digiboksien ja televisioiden häiriötilanteista ratkeaa tehdasasetusten palautuksella.

Jos asia ei ratkennut näillä ohjeilla, eikä alueellasi ole tiedossa olevaa laajempaa häiriötä, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme häiriöilmoituksen tekemiseksi!

Ohjelmaopas (EPG) tai ohjelmatiedot eivät näy

EPG-ongelmat johtuvat usein kanavaa lähettävästä päästä tai digiboksista.

  1. Ota digiboksin tai TV:n (mikäli käytössä ei erillistä digiboksia) virtajohto irti noin 30 sekunnin ajaksi.
  2. Jos uudelleenkäynnistyksestä ei ollut apua, kokeile tehdä digiboksille tai TV:lle tehdasasetusten palautus ja kanavien uudelleen viritys/haku.
  3. Tarkista maahantuojan sivulta onko digiboksille tai TV:lle saatavilla uusi ohjelmistoversio. Päivitä se laitteellesi, mikäli tällainen löytyy. Jos laitteen ohjelmistoversio on kovin vanha, se ei ehkä osaa enää lukea verkosta tulevia ohjelmistotietoja.

Jos asia ei ratkennut näillä ohjeilla, eikä alueellasi ole tiedossa olevaa laajempaa häiriötä, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme häiriöilmoituksen tekemiseksi!

Tekstitys ei toimi kanavilla

  1. Kokeile valita tekstitys manuaalisesti kaukosäätimellä.
  2. Ota digiboksin tai TV:n (mikäli käytössä ei erillistä digiboksia) virtajohto irti noin 30 sekunnin ajaksi.
  3. Jos tekstitys ei palaudu, kokeile tehdä digiboksille tai TV:lle tehdasasetusten palautus ja kanavien uudelleen viritys/haku.
  4. Tarkista maahantuojan sivulta onko digiboksille tai TV:lle saatavilla uusi ohjelmistoversio. Päivitä se laitteellesi, mikäli tällainen löytyy. Jos laitteen ohjelmistoversio on kovin vanha, se ei ehkä osaa enää lukea verkosta tulevia tekstitystietoja.

Jos asia ei ratkennut näillä ohjeilla, eikä alueellasi ole tiedossa olevaa laajempaa häiriötä, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme häiriöilmoituksen tekemiseksi!


HUOM. Kerrostaloyhtiöiden taloverkon eli rakennuksen sisäkaapeloinnin pienemmät viat korjataan Elisan toimesta ilman, että yksittäistä asukasta laskutetaan. Omakotitaloissa koko taloverkko on asiakkaan omaa verkkoa ja näin ollen asiakkaan kustannus- ja korjausvelvollisuuden piirissä.

Mikä on Elisan ja mikä asiakkaan vastuulla? Lue lisää kaapeli-TV:n vastuurajoituksista.

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Haluatko henkilökohtaista apua? Soita Omagurulle!
Ark. 8-21, la 9-17 2,28 €/min +mpm/pvm
Apumme nopeutuu kun lataat etätuen jo ennen soittoa:
Ark. 8-21, la 9-17 2,28 €/min +mpm/pvm
Omaguru vinkkaa:
Suuri osa televisioiden ja digiboksien häiriötilanteista ratkeaa tehdasasetusten palauttamisella.
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!