Kotiboksi 931WIIA - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

Kotiboksi 931WIIA

Kotiboksi 931WIIA -modeemi on käytössä Elisa Viihteessä ja Saunalahden laajakaistaliittymissä. Tältä sivulta löydät laitteen peruskäyttöön liittyvät ohjeet.

Haetuimmat ohjeet


Yllä olevista laatikoista löydät ohjeet laitteen haetuimpiin ja käytetyimpiin toimintoihin. Tämän lisäksi löydät tältä sivulta seuraavat ohjeet: Ominaisuudet, Merkkivalot, NAT-tilasta siltaavaksi


Ominaisuudet

Malli ZTE ZXDSL 931WIIA (laitteesta myös vanhemmat mallit 931WII ja 931WII ver2E, joiden ominaisuudet voivat erota tästä ohjeesta)
Tyyppi

ADSL, VDSL2/VDSL2 CO

LAN 4 x 10/100M Ethernet
WLAN

Oletuksena päällä WPA-salattuna, langattoman verkon nimi (SSID) ja salausavain laitteen pohjassa

  • Tukee standardeja 802.11b/g/n (300Mbit/s)
  • N-standardin WLAN edellyttää WPA2-salauksen käyttöönottoa ja tukea myös tietokoneen WLAN-sovittimelta
  • WLAN-kanava on oletuksena automaattinen, vaihda kanava ongelmatilanteissa manuaaliseksi
NAT Oletuksena päällä
DHCP Oletuksena päällä, jakaa osoitteita 192.168.100.x -verkosta
Liitännät 4 x Ethernet
1 x RJ11 (DSL)
1 x USB

Merkkivalot

POWER

Pimeä = Virtaa ei ole kytketty
Palaa = Virta on kytketty

  • Väri on käynnistyksen alussa hetken aikaa punainen, jonka jälkeen vaihtuu siniseksi
  • Jos POWER-valo jää palamaan punaisena (yli minuutin), laite on vikaantunut
DSL Vilkkuu hitaasti = Ei VDSL-yhteyttä
Vilkkuu nopeasti = Muodostaa VDSL-yhteyttä
Palaa = VDSL-yhteys muodostettu
INTERNET Pimeä = Laite ei ole saanut IP-osoitetta / ei internetyhteyttä
Palaa = Laite on saanut IP-osoitteen / internetyhteys muodostettu
Vilkkuu = Dataa liikkuu VDSL-liittymässä
WLAN Pimeä = WLAN ei ole käyttövalmis
Palaa = WLAN on käyttövalmis
Vilkkuu = Dataa liikkuu WLAN-verkossa
LAN1-4 Pimeä = Ei laitetta kyseisessä ethernet-portissa
Palaa = Laite kytkettynä kyseiseen ethernet-porttiin
Vilkkuu = Dataa liikkuu kyseisessä ethernet-portissa
USB Pimeä = Ei laitetta USB-portissa
Palaa = Laite kytketty USB-porttiin (ei liikennettä)
Vilkkuu = Dataa liikkuu USB-portin läpi

Asetukset ja hallinta

Etähallinta (OmaElisa / OmaSaunalahti) Ei ole
Paikallinen hallinta http://192.168.100.1
Käyttäjätunnus admin
Salasana admin

Ohjelmistopäivitykset

Laitteet päivitetään uusimpiin ohjelmistoversioihin automaattisesti Elisan toimesta.

Käytössä olevan ohjelmistoversion voi tarkistaa laitteesta seuraavasti:

  1. Kirjaudu laitteen paikalliseen hallintaan osoitteessa http://192.168.100.1
  2. Ohjelmistoversio lukee Device Info -otsikon alla Software Version -rivillä

Jos uusin ohjelmistoversio ei ole vielä päivittynyt laitteeseesi, niin odotathan vielä. Päivityksiä ei tehdä kaikille laitteille samaan aikaan vaan laitteet päivitetään erissä, joten uusimman ohjelmistoversion päivittyminen koko laitekantaan kestää kokonaisuudessaan muutamia viikkoja päivityskierroksen alkamisesta. Yhden laitteen kohdalla päivitys kestää tyypillisesti muutamia minuutteja ja päivityksen jälkeen laite käynnistyy automaattisesti uudelleen.

Mikäli uusin ohjelmistoversio ei päivity odottelustasi huolimatta, niin laite voidaan tarvittaessa päivittää myös manuaalisesti Elisan toimesta. Otathan tällöin yhteyttä asiakaspalveluumme.

Huom! Laitetta ei tule sammuttaa ohjelmistopäivityksen aikana, sillä päivityksen keskeytyessä laite voi vikaantua. Jos POWER-valo jää palamaan punaisena (yli minuutin) käynnistyksen jälkeen, ohjelmistopäivitys on epäonnistunut ja laite vikaantunut.

Ohjelmistoversio Muutokset
ZXDSL931WIIA_ElisaV2.8.3a_Z40_FI Parannettu laitteen toimintaa ja yleistä vakautta

Langattoman verkon asennus

Kotiboksiin on määritetty valmiiksi suojattu langaton WLAN-verkkoyhteys. WLAN-verkon nimi (SSID) ja salasana (WPA2-PSK key) löytyvät laitteen pohjassa olevasta tarrasta. Tarvitset verkon nimen ja salasanan yhdistäessäsi tietokoneesi langattomasti verkkoon.

Jos haluat itse määritellä omat langattoman verkon asetukset, tehdään tämä modeemin paikallisesta hallinnasta tämän ohjeen mukaan.

Langaton yhteys on haavoittuvaisempi salakuuntelulle, petokselle ja luvattomalle käyttöönotolle, kuin tavallinen langallinen yhteys. Luvaton käyttäjä voi kaapata suojaamattoman langattoman signaalin, missä tahansa sen kantomatkan sisäpuolella.

Langattomassa verkossa siirretty tieto kulkee avoimesti radioaaltojen kautta. Jotta kukaan ulkopuolinen ei pystyisi kaappaamaan langattoman verkon kautta lähettämääsi tietoa, tulee tieto suojata salasanalla. Salasanan asettaminen tehdään tukiaseman hallintaohjelman avulla.

Langattoman verkon salaukseen on olemassa eri protokollia. Tässä ohjeessa neuvotaan käyttämään WPA2-PSK -salausta. Kaikki tietokoneet eivät tue kaikkia salausprotokollia. Kokeile tarvittaessa vaihtaa salaustyyppiksi WPA tai WEP, jos laitteesi eivät tue WPA2-PSK -salausta. 

Ohjeet langattoman verkon asennukseen

  1. Kirjaudu laitteen hallintaan sisään osoitteessa http://192.168.100.1. Pääkäyttäjän tunnus (User name) on admin ja oletussalasana (Password) on admin.
  2. Valitse vasemmasta valikosta Wireless ja laita ruksi kohtaan Enable Wireless saadaksesi langattoman verkon päälle.
  3. Tämän jälkeen näkyviin päivittyy lisää vaihtoehtoja joilla voit mm. piilottaa langattoman verkon tai muuttaa SSID-kohdasta langattoman verkon nimen. Tallenna asetukset klikkaamalla Apply/Save.
  4. Valitse Wireless-kohdasta Security, jonka jälkeen sivun alaosan Manual Setup AP -otsikon alta pääset määrittämään langattoman verkon asetukset:

    Select SSID:stä vaihdetaan langattoman verkon nimi. - Network Authentication -pudotusvalikosta määritetään haluttu salaustyyppi. Suosittelemme käytettäväksi WPA2-PSK -menetelmää.
    - Kirjoita kahdeksanmerkkinen salasana WPA Pre-Shared Key -kenttään. Voit katsoa salasanan Click here to display -linkistä ja kirjoittaa sen muistiin tietokoneelle tehtäviä määrityksiä varten.
    - Valitse WPA Encryption -pudotusvalikosta TKIP.
  5. Tallenna asetukset klikkaamalla Apply/Save.

Tietokoneen asetukset

Langattoman verkon toiminnan kannalta on tärkeää, että myös käyttöjärjestelmään luodaan langattoman verkon asetukset, jotka ovat identtiset laitteen suojausasetuksien kanssa.

Normaalisti tähän riittää, että yhdistät langattomaan verkkoosi tietokoneesi verkkoluettelosta ja syötät kirjautumiseen saman langattoman verkon salasanan, joka on määritetty modeemin asetuksiin.

Jos yhdistäminen ei onnistu, saat apua tietokoneesi asetusten määrittämiseen Omagurusta.

NAT-tilasta siltaavaksi

Huom! Modeemin siltaamista ei suositella, ellei siihen ole erityistä tarvetta. Siltaamista voidaan tarvita, jos tietokoneen tai muun laitteen internetyhteys toimii reitittävässä NAT-tilassa huonosti.

Reitittävä NAT-tila on lähtökohtaisesti myös tietoturvallisempi, sillä kaikki ulkoverkosta saapuva ylimääräinen liikenne jää tällöin modeemille. Sillatussa tilassa kaikki liikenne tulee tietokoneille asti ja jos tietokoneen tietoturva ei ole kunnossa tai ajantasalla, tietokone on altis ylimääräiselle haittaliikenteelle ja viruksille.

Huomaa lisäksi, että Elisan verkossa jokaiseen liittymään sisältyy 5 julkista IP-osoitetta, joista modeemi varaa sillattunakin ollessaan päivitysyhteyttä varten yhden osoitteen. Tällöin tietokoneille ja muille modeemiin kytketyille laitteille jää käytettäväksi ainoastaan 4 julkista IP-osoitetta. Sillatussa tilassa voit siis käyttää enintään neljää internetyhteyttä käyttävää laitetta samaan aikaan.

Jos käytössäsi on useita internetyhteyden tarvitsevia laitteita (enemmän kuin 4), käytä aina reitittävää NAT-tilaa. Muuten yhteys ei kaikilla laitteilla toimi.

Ohjeet siltaamiseen

  1. Kirjaudu laitteen hallintaan sisään osoitteessa http://192.168.100.1. Pääkäyttäjän tunnus (User name) on admin ja oletussalasana (Password) on admin.
  2. Valitse tämän jälkeen vasemmasta valikosta Advanced Setup ja WAN Service. Klikkaa Add-painiketta.
  3. Mene asetuksissa eteenpäin valitsemalla Next.
  4. Laita täppä kohtaan Bridging ja paina Next.
  5. Modeemi näyttää yhteenvedon asetuksista. Klikkaa Apply/Save, jotta asetukset tallentuvat modeemin muistiin.
  6. Näkymä palaa takaisin WAN Servicen aloitusruutuun ja näyttää lisätyn palvelun. Valitse tämn jälkeen vasemmasta valikosta Advanced Setup ja Port Mapping. Klikkaa Add-painiketta.
  7. Anna Group Name-kenttään siltaavalle portille/porteille haluamasi nimi (huomaa, että "Default"-nimeä ei voi käyttää). Valitse oikealta Available LAN Interfaces -valikosta portti jonka haluat sillata ja siirrä se nuolipainikkeella vasemmalle Grouped LAN Interfaces -kenttään. Klikkaa ruudun alaosasta Apply/Save-painiketta, jonka jälkeen siltaus on valmis.

Siirrä sen laitteen verkkokaapeli modeemin takana sillattuun porttiin, jonka haluat saavan julkisen IP-osoitteen.

Siltaus on nyt valmis.

Mikäli tietokone tai muut laitteet eivät saa julkista IP-osoitetta siltaamisen jälkeen tai yhteys ei toimi ollenkaan, käynnistä modeemi uudelleen pitämällä siitä virrat pois n. 10 sekuntia ja odota, että modeemi on muodostanut yhteyden uudelleen.

Mikäli yhteys ei vieläkään toimi, käynnistä kaikki internetyhteyttä käyttävät laitteet uudelleen. Vaihtoehtoisesti voit uudistaa IP-osoitteen kaikilta laitteilta manuaalisesti. Windowsissa tämä tehdään ipconfig /release ja ipconfig /renew -komennoilla Windowsin komentokehotteessa.

Vaihtaminen sillatusta tilasta takaisin reitittävään tilaan tapahtuu resetoimalla modeemi (kts. Vianselvitys). Kun modeemi on sillattuna, ei laitteen hallintakäyttöliittymään pääse enää kirjautumaan.

Vianselvitys

Tälle sivulle on koottu yleisimpiä ongelmatilanteita, joita laitteen käyttämisessä saattaa esiintyä. Kaikki mahdolliset laitteen ohjelmistosta johtuvat virheet pyritään korjaamaan tulevissa ohjelmistopäivityksissä niin pian kuin mahdollista.

Laitteen resetoiminen

Mikäli laite toimii puutteellisesti (esim. yhteys pätkii tai ei muodostu ollenkaan), laite kannattaa resetoida eli palauttaa tehdasasetuksille.

Resetoiminen on suositeltavaa tehdä myös aina ohjelmistopäivitysten jälkeen, jos laitteen toimivuudessa esiintyy ongelmia. Tämä siitä syystä, että päivitysten yhteydessä laitteen muistiin voi jäädä mm. asetuksia edellisestä ohjelmistoversiosta, jotka pyyhkiytyvät laitteen muistista vasta resetoinnissa.

Resetointi tehdään painamalla laitteen takana olevaa reset-painiketta n. 10 sekuntia terävällä esineellä, kuten nuppineulalla tai suoraksi taitetulla klemmarilla. Teräväkärkistä kynää voi myös käyttää, mutta huomaa, että monesti kynänkärki on liian lyhyt ja/tai paksu eikä se tällöin mahdu painamaan reset-painiketta reset-aukossa pohjaan asti, jolloin laite ei resetoidu.

Yleisimpiä ongelmatilanteita

Laitteen POWER-valo palaa punaisena

Laite on todennäköisesti sammutettu ohjelmistopäivityksen aikana. Päivityksen keskeytyessä laite voi vikaantua. Jos POWER-valo jää palamaan punaisena (yli minuutin) käynnistyksen jälkeen, ohjelmistopäivitys on epäonnistunut ja laite vikaantunut.

WLAN-yhteys pätkii

Jos WLAN-yhteys pätkii, niin yksi syy tähän saattaa olla modeemin automaattinen WLAN-kanavan haku, jota kaikki WLAN-verkkosovittimet eivät välttämättä osaa käsitellä oikein. Tästä johtuva ongelma korjaantuu vaihtamalla WLAN-kanava manuaalisesti johonkin kanavaan väliltä 1-13.

Haluatko säästää aikaa ja vaivaa?

Anna asiantuntijan hoitaa homma puolestasi.

Se on helppoa! Yksi soitto Elisan Omagurulle riittää. Olemme apunasi arkisin klo 8 - 21 ja lauantaisin 9 - 17.

(2,28 €/min mpm/pvm)

Miksi Omaguru?

  • Helppoa, nopeaa ja vaivatonta!
  • Elisan parhaat kodin tietotekniikan asiantuntijat palveluksessasi
  • Sinun ei tarvitse osata itse, koska Omaguru voi ottaa etäyhteyden laitteeseesi
Haluatko henkilökohtaista apua? Soita Omagurulle!
Ark. 8-21, la 9-17 2,28 €/min +mpm/pvm
Apumme nopeutuu kun lataat etätuen jo ennen soittoa:
Ark. 8-21, la 9-17 2,28 €/min +mpm/pvm
Omaguru vinkkaa:
Jos vaihdat langattoman verkon nimen ja/tai salasanan, kirjoita ne paperille muistiin.
Etkö löytänyt etsimääsi ohjetta? Käytä hakua!